Jag gör ett arbete om de farligaste giftsvamparna (läser till svampkonsulent) Jag vill hitta fakta med trovärdiga källor på LD50 för amatoxin, orellanin och gyromitrin. Alla uppgifter jag hittar går i sär och när jag pratade med giftinformmationscentralen sa de att det troligen inte finns fastslagna doser utom möjligen för gyromitrin.
Är det någon som vet och kan hänvisa till litteratur eller tabeller?
Hej, vad jag vet finns ingen bra och aktuell sådan sammanställning. Uppgifterna i litteraturen går isär. T.ex. för orellanin så har det varit svårt att beräkna har jag för mig, dels p.g.a. effekterna har slagit så olika i djurförsök jämfört med de faktiska förgiftningsfallen hos människor.
Ett tips är att googla vetenskapliga artiklar på google sholar, t.ex för Amanitin:
http://scholar.google.se/scholar?hl=sv&q=LD50+Amanitin
Ett tips är att uppge varje källa/artikel i ditt projektarbete, och jämför också flera olika källor för att försöka bedöma bästa trovärdiga siffror.
Lycka till!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.