0 806 visningar

25 svar

Ser ut som en stor champinjon

Solveig

22 aug 2012 kl. 18:45

Men vad är det? Har letat här i svampguiden och i en svampbok. Har hittat liknande men ingen som har vita skivor eller den klumpiga foten. Den smakar så gott som ingenting. Möjligtvis lite syrligt. Luktar ingenting. Mycket tacksam om någon kan svara.

0

Jonas

22 aug 2012 kl. 19:31

Jag undrar om det kan vara ung Catathelasma imperiale, men kanske jag har helt fel.

0

Irene A

22 aug 2012 kl. 19:41

Om skivorna hade varit nedlöpande, kunde det ha varit kejsarskivling, men det är de inte..

Funderar på om det kan vara rotchampinjon trots att skivorna är så bleka och skivfästet mer påminner om en musserons.
Jag känner inte till arten och är alldeles för osäker för att ens kalla det ett förslag…

0

Jan A, Uppsala

22 aug 2012 kl. 19:41

Ja visst ser det ut som kejsarskivling. Var fanns den?

0

Irene A

22 aug 2012 kl. 19:47

Ursäkta, rotchampinjon (Agaricus lanipes) ska tydligen heta ullfotschampinjon numera.

0

Solveig

22 aug 2012 kl. 20:36

Den fanns i barrskog. Nära en liten stig.

Tack för alla svar. Vågar jag äta den? Jag tycker det verkar ätbar.

0

Solveig

22 aug 2012 kl. 20:53

Jag vill tillägga att jag hittade den i Östergötland.

0

Mickeleh

22 aug 2012 kl. 21:13

Om det är en kejsarskivling, vilket inte jag kan se , har jag läst att den används i Japan , men är inte säker på att det är samma art….

0

Solveig

22 aug 2012 kl. 21:18

Giftig är den nog i alla fall inte. Testar tillaga den. Såg dock nu i efterhand att den är rödlistad.

0

Irene A

22 aug 2012 kl. 21:21

Visst, testa du, men någon kejsarskivling är det i alla fall inte..!

0

Hans Myhre

22 aug 2012 kl. 21:30

Tror inte på A. lanipes fordi den rødner øverst i foten ved overskjæring. Er det en antydning til gult nederst i foten eller ser jeg feil? Isåfall kan det være A. iodosmus?? Har du tørket og tatt vare på den?

0

Irene A

22 aug 2012 kl. 21:48

Jisses, Hans - iodosmus finns ju inte ens med i Funga Nordica :-)

Men en starkt gulnande art av giftchampinjon som är känd från Sydeuropa, tror du Solveigs fynd kan vara en sån?:

http://www.funghiitaliani.it/index.php?showtopic=55209

0

Solveig

Elisabeth Jansson

22 aug 2012 kl. 21:57

Ät aldrig en svamp som du inte vet vad det är.
Du ser ju att experterna inte vet!
Varför måste vissa människor stoppa allt i munnen?????

0

Solveig

Hans Myhre

23 aug 2012 kl. 00:09

Vei ikke Irene men håper Solveig har tatt vare på den.

0

Hans v E

23 aug 2012 kl. 10:02

Har ingen tänkt på jättemusseron?

0

klas jaederfeldt

23 aug 2012 kl. 10:08

visst kan det vara jättemusseron, kollade igenom mina bilder och har en med samma fotbas

0

Irene A

23 aug 2012 kl. 10:20

Jättemusseron, nja.. den blir vackert rosenröd i köttet när man snittar den. Känner inte riktigt igen hattytan heller.

Jag tror på en musseron, men kanske hellre Tricholoma robustum då? Inte synonym med focale, kråsmusseron!

0

Karl S

23 aug 2012 kl. 17:58

Nej, Tricholoma colossus har inte så fjällig hatt.

0

bild

klas jaederfeldt

23 aug 2012 kl. 19:38

foten är lik iallafall

0

Smarrig måltid

Solveig

23 aug 2012 kl. 19:50

Åt nyss en smarrig måltid med svampen. Nu är jag säker på att det var jättemusseron. Tack för alla svar.

0

Smarrig måltid

"JAS" Helsingborg

23 aug 2012 kl. 20:20

Solveig Hur kan man äta en svamp som man inte är säker på vilken art det är???
Jag blir faktiskt ARG på ett sådant dumt tilltag:(
Jag brukar inte bli arg på forumister MEN det här var ovanligt dumt tycker jag, har du inga nära och kära som du älskar? Man kan faktiskt DÖ av att äta fel sorts svamp, är det inte något som framgått klart och tydligt?

0

Smarrig måltid

Fredrik S.

23 aug 2012 kl. 20:46

Hon kanske lider av någon plågsam kronisk sjukdom och vill avnjuta en sista god svampmåltid - och då låta det bli något utöver det vanliga.

Håller med om att det var ett väl våghalsigt tilltag. Men så är jag inte är införstådd i situationen och vet inte vad för svamp hon stoppat i sig heller.

0

Smarrig måltid

"JAS" Helsingborg

23 aug 2012 kl. 21:47

Nä, det verkar inte som om någon vet säkert och nu är den uppäten!!!!!!!!!!! Jösses!

0

Helena

23 aug 2012 kl. 22:22

Vet inte om jag är dum men jag tycker då att det ser ut som en kråsmusseron.

0

Smarrig måltid

Birgitta D

24 aug 2012 kl. 16:43

Jag för min del tror Solveig är ett troll,

0

Helmer H

21 apr 2013 kl. 14:11

Visst är det Tricholoma colossus, ofta ha de denna typ av mönster på hatten. Ätlighet okänd i nuläget.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone