Men vad är det? Har letat här i svampguiden och i en svampbok. Har hittat liknande men ingen som har vita skivor eller den klumpiga foten. Den smakar så gott som ingenting. Möjligtvis lite syrligt. Luktar ingenting. Mycket tacksam om någon kan svara.
Om skivorna hade varit nedlöpande, kunde det ha varit kejsarskivling, men det är de inte..
Funderar på om det kan vara rotchampinjon trots att skivorna är så bleka och skivfästet mer påminner om en musserons.
Jag känner inte till arten och är alldeles för osäker för att ens kalla det ett förslag…
Jisses, Hans - iodosmus finns ju inte ens med i Funga Nordica :-)
Men en starkt gulnande art av giftchampinjon som är känd från Sydeuropa, tror du Solveigs fynd kan vara en sån?:
http://www.funghiitaliani.it/index.php?showtopic=55209
Solveig Hur kan man äta en svamp som man inte är säker på vilken art det är???
Jag blir faktiskt ARG på ett sådant dumt tilltag:(
Jag brukar inte bli arg på forumister MEN det här var ovanligt dumt tycker jag, har du inga nära och kära som du älskar? Man kan faktiskt DÖ av att äta fel sorts svamp, är det inte något som framgått klart och tydligt?
Hon kanske lider av någon plågsam kronisk sjukdom och vill avnjuta en sista god svampmåltid - och då låta det bli något utöver det vanliga.
Håller med om att det var ett väl våghalsigt tilltag. Men så är jag inte är införstådd i situationen och vet inte vad för svamp hon stoppat i sig heller.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.