0 297 visningar

9 svar

Giftiga svampar

Diana

7 okt 2007 kl. 19:56

Hej
Min gamla biologilärare påstod att vissa svampar (kommer inte ihåg om hon namngav dem) var så giftiga att det räckte med att man tog på dem och sedan stoppade fingret i munnen så blev man förgiftad.

Är det någon här som kan bekräfta eller ta ihjäl detta påstående?

Hur mycket giftig svamp måste man förresten få i sig innan man blir dålig?

0

karl

7 okt 2007 kl. 20:09

fråga franco

0

Anttu

7 okt 2007 kl. 20:11

Det låter som om hon överdrev något, men några svampar är ändå extremt giftiga, tex vit flugsvamp, lömsk flugsvamp och toppig giftspindling. Dessa är dödligt giftiga (jag vet inte hur många som krävs innan döden är ett faktum)

0

Franco Matli

7 okt 2007 kl. 20:32

Svamparna har alltid blivit och är forfarande offer för en massa,i folketstro,osanningar beroende mest av okunnighet och detta i alla länder. Många tror fortfarande att svampar är äckliga och farliga.
Till och med farligare än huggormar.
För att bli svampförgiftad måste man äta giftiga svampar, att plocka och undersöka dom är inte farlig och varför skulle man suga på sina fingrar sen. Diana,din biologi lärare viste inte mycket om svampar, tvärtom han bidrog till att sprida osanningar.

0

Birgitta D

7 okt 2007 kl. 20:57

Hållert med Franco. Hade inga extra fack härom veckan men plockade gifthätting i hop med matsvampen för jag ville ta hem dem och fotografera.

0

Sofia, Skåne

7 okt 2007 kl. 21:42

Så matnyttigt med er info. Det är så djupt rotat detta med att inte äta svamp, speciellt här hos oss i Sverige. Tänk, 1/3 av Sveriges befolkning utvandrade till Amerika mer eller mindre pga matbrist och ändå fanns det fullt med svamp i skogarna.

0

klas jaederfeldt

7 okt 2007 kl. 22:21

jag gick också på det där för en massa år sedan, plockade alltid giftsvamp med vänster hand, då jag stoppade in och ut snuset med höger

0

Diana

8 okt 2007 kl. 07:11

Tack så hemskt mycket för era svar och hjälp. Eftersom jag nu har en 2,5-åring som ska undersöka allt så känns det bra att få lite mer fakta att gå på.

Er sida är jättebra!

0

GretheF Skåne

8 okt 2007 kl. 19:50

Jag tar all svamp med venster hand har kniven i högre, äter inte snus

Men jag tyckar att man ska ha djup respect för svamp

0

Giftiga svampar, klas

BaWa

8 okt 2007 kl. 21:08

Skön kommentar :-D

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone