0 462 visningar

9 svar

Stolt åttaåring

Jan A, Uppsala

18 aug 2008 kl. 11:42

med rodnande fynd! Vilken art det nu kan vara? Rätt lik den som ngn skickade in nyligen, men inte alls lik de jag hittar i grandungarna på betena. De här växer intill kuvösen.

0

Irene A

18 aug 2008 kl. 20:28

Det borde vara den där trädgårdsvarianten av rodnande fjällskivling (Macrolepiota rachodes var. hortensis), numera kallad Chlorophyllum brunneum.

0

Jan A, Uppsala

18 aug 2008 kl. 20:37

Tack Irene. Är de där stora fjällen/sjoken typiska?

0

Irene A

18 aug 2008 kl. 21:12

Fjälligheten varierar säkert lika mycket på trädgårdsvarianten som på “myrstacksvarianten”.
De tydliga skillnaderna framgår inte på bilden, så det skulle lika väl kunna vara den senare (fast jag kan inte påminna mig ha sett den i en sådan miljö).
C. brunneus ska ha en enkel ring och kantad fotknöl.

http://plantbio.berkeley.edu/~bruns/ev/CHLOROPHYLLUM.pdf

0

Jan A, Uppsala

18 aug 2008 kl. 21:26

Tack igen Irene, de står kvar som vacker trädgårdsprydnad. Ska kolla knölaktigheten försiktigt i morgon e.m. Jag tycker att foten inte ser ut som på vildarna.

0

"JAS" Helsingborg

18 aug 2008 kl. 21:30

Hur stor tomt har du? Och hur många arter har du på den egentligen Jan? Driver du plant, förlåt svampskola på dina ägor, ja jag anar:)) Fantastiskt!

0

Jan A, Uppsala

18 aug 2008 kl. 21:38

Jag ska göra en “Artportal-lokal” av tomten (fastighetsbeteckningen).  Har långt över 100 arter nu. Utan de allra minsta! Tomten, ja, det tar några minuter att gå runt, så sniglarna har jobb om dom ska “odla upp” hela…

0

Jan A, Uppsala

20 aug 2008 kl. 12:51

Irene, tyvärr dog fjällskivlingarna en alltför tidig död. Hela fotknölarna destruerade. Får väl hoppas på fler!

0

Irene A

20 aug 2008 kl. 14:57

Det är nog den vanliga rhacodes ändå - om du också bedömer ringen som “dubbeleggad”..?

0

Jan A, Uppsala

20 aug 2008 kl. 16:40

Visst är den dubbel - om det nu räcker! Se bilden. Dessutom har hattarna nu spruckit upp till normalt utseende.
Tack för tipsen, Irene.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone