0 572 visningar

17 svar

Gulas gula...... ???

Gula

19 aug 2008 kl. 13:40

Vad är detta? Hittar inget som ens närmelsevis liknar denna sopp? Knallgul, nästan neonfärgad, växte c. 25st på andra sidan ett dike! Dom största hattarna 12cm.

0

Therese

19 aug 2008 kl. 13:48

Liknar lärksopp tycker jag.

0

guza

19 aug 2008 kl. 13:49

En ljus variant av lärksopp tror jag!

0

Gula

19 aug 2008 kl. 13:51

Nej, den är inte ens i närheten av lärksopp!!!! Bilden kanske är lite dålig, den är knallcitrongul!!! Har aldrig sett nåt liknande!!!

0

Therese

19 aug 2008 kl. 13:52

Lärksopp kan ju vara väldigt lysande gul.

0

Nina A

19 aug 2008 kl. 13:52

lägger också min röst på lärksopp :)
vart finns närmaste lärkträd tro??

eller en muterad neonvariant av grynsopp?mystiskt

0

Therese

19 aug 2008 kl. 13:59

Ser ut som att rören har rätt stora mynningar som hos lärksopp, och att rören är lite nedåtlöpande på foten. Foten ser typiskt ut som lärksopp, färgen, ringen och formen.

0

Gula

19 aug 2008 kl. 14:00

Försökte ta en bättre bild….
Ja, formen är ju samma som lärksoppens men jag har nog aldrig sett sådan lysande färg på den….

0

Nina A

19 aug 2008 kl. 14:03

åh jisses!nästan som citroner :)
vilket häftigt fynd!
hoppas nån * hoppar på och kommer med kloka svar

0

Gula

19 aug 2008 kl. 14:06

Ja, citroner kommer närmast….:-)
Och då väldigt rena och fina såna…

0

Peter, Linköping

19 aug 2008 kl. 14:06

Det ser ut som om den saknar hatthud?

0

Totte Gbg

19 aug 2008 kl. 14:08

Spännande att få höra vad det kan vara. Läcker färg:)

0

Gula

19 aug 2008 kl. 14:10

Nej, den är inte hudlös! Nu var det väldigt vått där dom växte, så jag vet inte om den är slemmig eller klibbig i “normaltillstånd”  -  just nu känns den lite kladdig…

0

Irene A

19 aug 2008 kl. 14:14

Lärksopp, javisst, varför skulle det inte vara det? Jag kan t.o.m. se lärkbarren på marken på den sista bilden..

0

Gula

19 aug 2008 kl. 14:16

Men brukar den verkligen vara så där neongul??? Jag har plockat mycket lärksopp men aldrig sett nåt liknande!!!

0

Gula

19 aug 2008 kl. 14:32

Tog kameran och promenerade tillbaka till platsen. Tyvärr har ju digitalkamerorna begränsningar vad gäller färgerna men ganska gul fick jag den! Och ja, det växer lärkträd i närheten! Kan det vara nån mutation???

0

Irene A

19 aug 2008 kl. 14:34

Jadå, lärksoppen kan vara knallgul, orange eller t.o.m. mörkbrun som ung, men alla dessa färgformer blir mer eller mindre gula med åldern.

0

Gula

19 aug 2008 kl. 14:38

Oj! Har alltid sett endast den gulbeiga varianten…. Därför blev jag så paff när jag såg dom här citronerna lysa!!! Okej, jag får väl tro dig Irene ;-) Tack så mycket för hjälpen!!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone