0 596 visningar

6 svar

Champinjoner i korgen

AnnH

20 aug 2008 kl. 15:11

Jag bor på Djurgården och har m a o i min närhet inte enorma skogar. Men ändå kan jag fylla korgen ganska bra med kremlor, riskor champinjoner, fjällig bläcksvamp med mera.

Nå, champinjoner sägs ju lagra tungmetaller, mer än andra svampar. Är det bara en myt eller ÄR det så? Och i så fall, bör man helt låta bli att äta dessa tycker ni? I vårt fall blir det några portioner varje höst. Har ett superställe med snöbollschampinjoner och har även hittat en jättelik Kungschampinjon. Till saken hör också att det är i närheten av ett gamalt – nu påstått sanerat – skjutbaneområde. Lagrar de bly också så kanske jag inte kan gå igenom säkerhetskontrollen på en flygplats nu… :-(

0

Ragnhild, Vällingby

20 aug 2008 kl. 17:56

Jag plockar och äter champinjoner varje år och än så länge har det inte varit några problem med säkerhetskontroller. Men de allra största, de som står närmast vägen, bryr jag mig inte om.
Förresten så säger Pelle Holmberg i sin senaste bok att det inte finns några belägg för att kroppen faktiskt tar upp det som lagras i champinjoner.

0

Jan A, Uppsala

20 aug 2008 kl. 20:44

Förra hösten - eller kanske tidigare i år tipsade bl.a. jag om länkar till artiklar m.m. om hur svamparna binder tungmetallerna i för osmältbara strukturer. Hittar inte nu (orkar inte hitta!), men skickar med några titlar (har som .pdf-filer) Googla på “Cadmium, lead, arsenic
and nickel in wild edible
mushrooms” och “A review of trace element concentrations in edible mushrooms”. Jag har mycket mer, nånstans! .;))
Michael Krikorev har gömt undan fjolårstrådarna - och dessutom var det tyvärr inte möjligt att göra en sökning på “ord”. Jag minns inte vad tråden hette.

0

Hans Myhre

20 aug 2008 kl. 20:50

Glem kadmium i champinjoner. Det er så hard forbundet med et protein vi mennesker ikke klarer å fordøye at det forsvinner ut igjen ved wc besøk.

0

Sofia, Skåne

20 aug 2008 kl. 21:09

Mycket glädjande nyheter, tycker jag. Micke nämner det också i avsnittet om champinjoner, här till vänster. Man vill ju inte mata barnen med gift.

0

roligt att Pelle äntligen fattat

klas jaederfeldt

20 aug 2008 kl. 21:18

för flera år sedan publicerades en rapport om att allt kadmium gick rakt igenom , jag har alltid försökt att berätta för folk att det är så. men livsmedelsverket tycker att rapporten ät ovetenskaplig, men de måste ju ha något annat att göra än att förbjuda folk att äta chips

0

roligt att Pelle äntligen fattat

Sofia, Skåne

20 aug 2008 kl. 21:37

Vad jag har förstått, byggde akrylamidrapporten på djurförsök. Men djur brukar ju inte grilla sin mat. Om människan har suttit och grillat sin mat vid eld i tusentals år, kan det ha muterats fram individer med försvarsmekanismer. Ingen på livsmedelsverket verkar ha tänkt den tanken…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone