Såväl förra året som tidigare i år har jag nämnt - och visat bilder - på vad jag tycker är en från den (vanliga långbenta granskogs-)pluggskivlingen mycket avvikande form som jag på skoj kallat trädgårdspluggskivling. Jag lovade förra året Irene att försöka hitta en med “porer” och fota den. För några år sen hittade jag en med “porer” under iss hela hatten och idag en med antydningar eller mer. Ska leta efter bättre!
Här bilder på en rabatt med de soppnärstående och på en liten hatt utan “porer” och en lite större med.
Aproå “porer” så vore det intressant med ett utlåtande om vad som finns i tråden http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=101265&fnr=1&sok=jan
Ja, där märks att den har “soppanlag”. Du vet väl förresten att det finns flera arter av pluggskivlingar. Jag hade en länk till en bestämningsnyckel, men den fungerar inte längre.
Tyvärr kom jag mig inte för att kopiera den. Någon annan som vet var den kan hittas?
Jag har försökt flera gånger när jag har hittat såna med avvikande utseende, att urskilja någon annan art än den vanliga pluggskivlingen (P. involutus) eller alpluggskivling, men utan framgång.
För en knapp vecka sen ymnade dom i rabatterna och under björkarna. Skickar också en bild på ett vuxet ex – de brukar inte hinna bli så stora innan de rensas bort… Men den här fick stå kvar.
Tycker de klart skiljer sig från de vanliga, murrigt tråkbruna i myrstackarna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.