0 1129 visningar

14 svar

Att man kan bli så glad

Jan A, Uppsala

21 aug 2008 kl. 13:32

när man hittar en död asp! Jag har ALDRIG tidigare sett så många vilda ostronmusslingar. De fick sitta kvar så jag glädja frugan med en gemensam plockningsorgie.

0

Tina Nordberg Kolsva

21 aug 2008 kl. 13:36

Oj, jag har hittat tre st i hela mitt liv.

0

Totte Gbg

21 aug 2008 kl. 13:39

Grattis! Vilken härlig syn:)))

0

NadaL Umeå

21 aug 2008 kl. 13:57

Vad vackert! Grattis!
Härliga bilder också.

0

Sofia, Skåne

21 aug 2008 kl. 21:24

Helt fantastiskt, Jan. Men ni får ju ha en stege med er :)

0

Dieter Endom

21 aug 2008 kl. 21:36

Jan, nu blev jag avundsjuk!!!!GRATTIS!!!
E-post kommer imorron.

0

Jan A, Uppsala

21 aug 2008 kl. 22:57

Tack allihopa för “medkänslan”! Vi hoppas få torrväder i morgon; idag har det varit regnigt, såpass att jag var tvungen att avstå från nästan all planerad fotografering och ist stoppa kamerorna i plastpåsar.
Plockningen är “planerad” att ske med hjälp av barkspade och gårdsskyffel. Rapport kommer.

0

Affe Nv Skåne

21 aug 2008 kl. 23:44

OJ!!!
Det där kan man leva med….

Lycka till med plockningen.

0

Geraldine

22 aug 2008 kl. 02:49

Stum

0

Lena M

22 aug 2008 kl. 19:02

Grattis, hur gick det att skörda dem ?

0

Jan A, Uppsala

22 aug 2008 kl. 19:18

Det gick bra. När efterarbetet är slut - framemot natten - kommer rapport meb BILDER. Nu skulle jag egentligen bara kolla posten… Hav förtröstan!

0

"JAS" Helsingborg

22 aug 2008 kl. 19:25

Kul Jan! Nu vet du hur det känns att springa på dessa träd med så mycket svamp på, tyvärr verkar det var ett “glapp” här i HBGtrakten men det kommer nog snart igen, jag har gått på många sådana träd det senaste året och denna svamp har lite högre torrsubstans så det blir mycket av den. Prova att hårdstega gräddstuva med mycket dill lägg på rostat bröd och njut. Antonio Carluccio har en hel del maffiga recept då ostronmussling ingår. Du har ju boken.

0

Jan A, Uppsala

22 aug 2008 kl. 22:19

Så var det dags för skörd av ostronmussling, ffg fler än TVÅ st!
Ingen obehörig hade snott svamparna efter upptäckten i går. Chansen därtill var iofs minimal, då moderträdet visserligen står bara 13 m från skogsbilväg - men det krävs en skarpögd och van iakttagare för att se det…;)), men det hade inte varit ‘roligt’!
Så har (1) såg det ut när vi kom! Sen satte hustrun igång (2) att plocka - hon uppskattade min ÄDLA gest - att låta henne vara med och skörda! För svampar av högre klass kom min gamla EIA-barkspade från -54 till flitig användning (3)!

0

Jan A, Uppsala

22 aug 2008 kl. 22:24

En liten hög hamnade snabbt på köksbordet (4). Sen hamnade dagens samlade skörd (5) där.
Den som känner för det kan ju kolla arterna, inte så många , men GODA!
Tillvaratagandet av ostronmusslingarna: En liten del har smälts ner i kastrull för infrysning, en ännu mindre stektes på mitt vanliga sätt; i het, riksmörig stekpanna, saltades med gott salt efter stekningen, lades på RIKTIGT knäckebröd och avnjöts tills. m. ett glas Periquita (från flaska!). Ljuvligt gott!

Återstoden av ostronmusslingarna, lejonparten, (borde heta ‘vargparten’ då vi i våra skogar har mera varg än jellon) ligger på förtorkning över natten. Sen ska den slitas i remsor och torkas på hh-papper - utan annat värmetillskott än solvärmen i ett söderfönster! Ska prova ditt dillstuvningsrecept JAS, utifallatt m-sniglarna sparat nog med dill… Annars blir det annan örtkrydda.
Det här var roligt!

0

Sofia, Skåne

23 aug 2008 kl. 00:28

Man blir mållös. Det måste varit gott. Jättegrattis!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?