0 1846 visningar

15 svar

Stolt fjällskivling?

christian

21 aug 2008 kl. 13:37

Hej!

Har ett gäng med svampar som jag tror är stolt fjällskivling?

Rätt eller fel.

Tack för hjälpen
Mvh

Christian

0

Irene A

21 aug 2008 kl. 13:45

Fel, det ser ut som rodnande fjällskivling.

0

christian

21 aug 2008 kl. 13:49

Hej!

Tack.

Skaftet är ihåligt, är det det på den rodnande skivlingen?

Sen går det att lossa ringen och röra den upp och ner.

Mvh

Christian

0

christian

21 aug 2008 kl. 14:04

Tillägg.

När jag skrapar på skaftet med en kniv så mörknar det skrapade området efter ett tag.

Mvh

0

Ta sporprov på den

Irene A

21 aug 2008 kl. 14:27

Inte rodnande, bara mörknande?
Och skivorna ser grönaktiga ut på bilden…
Har den gröna sporer, är det den giftiga Chlorophyllum molybdites, ett fint fynd i så fall.

Är den vitsporig, är det nog ändå rodnande fjällskivling.

0

Ta sporprov på den

Christían

21 aug 2008 kl. 19:12

Hej och tack för svaren.

Vad är det som är unikt med den stolta fjällskivlingen jmfr med andra liknande?

Hur gör jag ett sporprov?

Mvh

0

Lasse ohlsson

21 aug 2008 kl. 19:28

Stort grattis! här uppe i norrbotten är dom lika sällsynta som skidåkare i skåne.Ät dom med andakt.

0

sporprov

Birgitta F

21 aug 2008 kl. 19:31

0

sporprov

Birgitta F

21 aug 2008 kl. 19:32

du lägger alltså svampen med skivor eller rör nedåt på ett papper ett glas eller en skål över påskyndar processen

0

Ta sporprov på den

Irene A

21 aug 2008 kl. 20:02

Jag tror i och för sig att den gröna nyansen på undersidan av svamparna på bilden är färgstick från gräsmattan - men säker är jag inte. Tänk OM det skulle vara den grönsporiga..

0

sporprov

Christian

21 aug 2008 kl. 20:08

Har kikat lite!

tack för svaren och uppmuntringarna.

Faktum är att det är som Irene skriver en rodnande fjällskivling.

Jag tror att hon tog det på att skaftet saknade vattring?

Jag fick en liten bieffekt när jag la över en skål. Genom att lukta på den rodnande samt även på den som jag plockat med vattrad skaft/fot när dom legat ett tag under skålarna var det en tydlig nötsmak på den riktiga och en mycket unken doft på den rodnande. Båda var hyfsat nyplockade…

När jag sen skrapade lite lätt på skaftet på den rodnande så såg man att skaftet började rodna inom bara ett par sekunder.

Så tack allihop, detta var ett fantastiskt forum.

Mvh

Linköping

0

sporprov

Christian

21 aug 2008 kl. 20:11

Irene.

Jag ser att på bilden är skivorna lite grönaktiga och dom har förvisso stått i grönt gräs men när jag tittar på dom i ljuset så uppfattar jag dom som vita.

Mvh

0

Hanzzon

21 aug 2008 kl. 20:18

Stolt Fjällskivling har vattrad fot.
Mvh

0

Vårmusseron?

Margrethe

15 maj 2017 kl. 16:39

Dessa svampar har jag plockat idag den 15 maj i min trädgård på Västkusten. De växte i en ring under mitt äppelträd. Kan det vara vårmusseron?

0

Vårmusseron?

MargretheK

15 maj 2017 kl. 16:48

Dessa svampar har jag plockat idag den 15 maj i min trädgård på Västkusten. De växte i en ring under mitt äppelträd. Kan det vara vårmusseron?

0

JanAUppsala

15 maj 2017 kl. 17:33

Javisst är det vårmusseroner - man varför i….. frågar du under rubriken “Stolt fjällskivling!?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?