0 601 visningar

10 svar

2 svampar, identifiering

Sofia, Skåne

24 aug 2008 kl. 22:12

Dottern har kommit med två kassar med svamp från resa i Örebrotrakten.

Den lilla svampen förmodar jag är citrongul slemskivling (som jag aldrig tidigare plockat!) men vad är den stora? Doftar “svamp” och smakar milt. Jag ser ingen mjölk. Det kan väl inte vara mandelriska?

0

Sofia, Skåne

24 aug 2008 kl. 22:15

En bild till.

0

Hans v E

24 aug 2008 kl. 22:17

Cironslemskivling ja, och den stora skulle jag möjligen kunna gissa stinkkremla på.

0

Sofia, Skåne

24 aug 2008 kl. 22:20

OK, men den stinker inte så mycket utan doftar ganska gott. Och smakar milt. Är du säker Hans?

0

Boman

24 aug 2008 kl. 22:34

Ingen mjölk = ingen mandelriska.
Mörkeggad stinkkremla skulle det kunna vara, den stinker först när den ruttnar. Luktar den lite av bittermandel?
Den andra är en citron(gul)slemskivling.
Båda i ett skick jag lämnar kvar i skogen.

0

Sofia, Skåne

24 aug 2008 kl. 22:43

Jag plockade ifjor ett ex av mandelriska som knappt hade någon mjölk, det är därför jag frågar.

Jag tänkte smaka på slemskivlingen. Jag tycker inte den ser så gammal ut, eller? Jag kan nog inte låta bli eftersom det är min första.

Tack för svaren :)

0

Andreas

24 aug 2008 kl. 22:45

Glöm inte rensa bort slemmet runt både hatten och foten bara. Jag tycker den ser något gammal ut, men prova du.

0

Hans v E

24 aug 2008 kl. 22:47

Nej, inte säker. Som jag sa - “gissar möjligen stinkkremla”.

0

Sofia, Skåne

24 aug 2008 kl. 22:51

Nej, den luktar inte bittermandel.

OK, tack alla för goda råd och identifiering.

0

Hans Myhre

24 aug 2008 kl. 22:51

Håller med Hans vE, Stinkkremla.
Sofia, del foten på langs, er den trappeformet hul så det er en av Stinkkremlene. Der nemlig ikke bare en men flere nærstående av dem.

0

Sofia, Skåne

25 aug 2008 kl. 02:05

Först tänkte jag, hm, trappformat hål? Måste ha missuppfattat norskan, tänke jag. Jag skar igenom foten och sim salabim fanns det en trappa inuti!

En eloge till Hans & Hans för diagnosen stinkkremla!

PS Jag tycker det är så mysigt med din norska Hans Myhre, så kul att vi kan kommunicera på våra språk utan att behöva ta till engelskan, fastän norska inte är det lättaste för en skåning, det ska gudarna veta DS

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone