200 g motsvarar ungefär 1 liter.
Varför räkna man svamp i liter? Jag har aldrig plockat eller köpt svamp i liter. Svamp säljs i vikter som hg eller kg. I alla matrecept är svampmängden angiven i g eller hg inte cl, dl eller liter.
Tacksam om någon kan förklara detta för mig.
OK, det var verkligen en bra fråga… vet inte vad jag ska svara riktigt. Vi får hoppas att någon matlagningsexpert råkar se denna tråd och kan förklara, för det är nåt man borde få veta mer om. En halvliter Karl-johan väger ju åtskilligt mycket mer än en halvliter Stolt Fjällskivling också, och hur gör man då för att få till en representativ “normalportion” med rätt proportioner? Själv brukar jag “ta på en höft” utifrån tillgång och tidigare erfarenhet av rätten jag lagar.
Hej på er. Lilla My, Dieter är en matlagningsexpert! Här är Dieters omräkningar från Svampkokboken av Holmbergarna & Dieter. 5 dl färsk svamp = 100 g färsk = 2 dl förkokt = knappt 100 g förkokt = 1 1/2 torkad = 10 g torkad svamp.
Jag är dock lite envis och tycker efter att ha sålt och vägt svamp framför allt då kantareller och trattkantareller att 200g = 1 lit är i minsta laget det innebär ju att 5 lit = 1 kg?
Precis, Tanja, så gör jag också. 3 dl kokt svamp per påse blir en rejäl laddning svampsås, 2 påsar a 3 dl räcker till en panna vegetarisk lasagne, och så vidare.
Men så står jag och försöker väga de torkade trattkantarellerna till soppan, och det blir en himla massa svampskruttar på bara 50 gram… funderar man på vad 50 g torr trattkantarell motsvarar i färsk svamp, så blir det nog mer än en liter skulle jag gissa, för de väger banne mig ingenting i torrt skick.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.