0 13276 visningar

20 svar

Hur många liter är 5 kg svamp??

Pierre

26 aug 2008 kl. 12:07

Hej!!
Jag ska ut o plocka svamp och behöver 5 kg till festligheter!

Hur många liter är 5 kg svamp??

Har googlat utan resultat.
Finns det någon klok sälle här
som kan svaret på denna fråga?

0

"JAS" Helsingborg

26 aug 2008 kl. 12:10

Det är ju lite skilnad på 5kg Kj. mot 5kg Stoltfjällskivling eller 5kg små Kantareller volymmässigt alltså men rensat och nerskuret så kan du räkna 3 lit. = 1 kg.

0

Dieter Endom

26 aug 2008 kl. 12:18

200 g motsvarar ungefär 1 liter.

Varför räkna man svamp i liter? Jag har aldrig plockat eller köpt svamp i liter. Svamp säljs i vikter som hg eller kg. I alla matrecept är svampmängden angiven i g eller hg inte cl, dl eller liter.
Tacksam om någon kan förklara detta för mig.

0

Lilla My

26 aug 2008 kl. 12:40

Dieter, i min pappas gamla kokbok från 1954 är svampmängden genomgående nedtecknad i liter. jag räknar själv mina fynd i litrar :)

0

Lilla My/Hur många liter är 5 kg svamp??

Dieter Endom

26 aug 2008 kl. 12:46

Jag vet att det är så, men varför?
I modernare böcker kan det stå både liter och hg.
Det jag inte förstå är om man ska använda 75 g (normalportion) säger man då 3/4 dl svamp?

0

Lilla My/Hur många liter är 5 kg svamp??

Lilla My

26 aug 2008 kl. 12:59

OK, det var verkligen en bra fråga… vet inte vad jag ska svara riktigt. Vi får hoppas att någon matlagningsexpert råkar se denna tråd och kan förklara, för det är nåt man borde få veta mer om. En halvliter Karl-johan väger ju åtskilligt mycket mer än en halvliter Stolt Fjällskivling också, och hur gör man då för att få till en representativ “normalportion” med rätt proportioner? Själv brukar jag “ta på en höft” utifrån tillgång och tidigare erfarenhet av rätten jag lagar.

0

Pierre

26 aug 2008 kl. 13:34

Ja det låter som lämpligt att ta 200 gram/liter då behöver jag 25 liter o satsar på en 35 liter för att vara på den säkra sidan.

Vi kommer blanda alla möjliga sorter så denna uträkning blir nog bra!!

Tack för hjälpen!
Pierre

0

Pierre/Hur många liter är 5 kg svamp??

Dieter Endom

26 aug 2008 kl. 13:40

Om du vet för hur många personer du ska laga mat så är det enkelt att räkna ut hur mycket svamp du behöver.
Som tillbehör räkna du 75 g/person och behöver bara multiplicera detta med gästantalet.

0

Pierre/lLilla My

"JAS" Helsingborg

26 aug 2008 kl. 13:50

Hej på er. Lilla My, Dieter är en matlagningsexpert! Här är Dieters omräkningar från Svampkokboken av Holmbergarna & Dieter. 5 dl färsk svamp = 100 g färsk = 2 dl förkokt = knappt 100 g förkokt = 1 1/2 torkad = 10 g torkad svamp.
Jag är dock lite envis och tycker efter att ha sålt och vägt svamp framför allt då kantareller och trattkantareller att 200g = 1 lit är i minsta laget det innebär ju att 5 lit = 1 kg?

0

Pierre/lLilla My

Dieter Endom

26 aug 2008 kl. 13:58

Inte expert men yrkesman. Ola som köper och säljer svamp kanske vet bättre?
JAS det är genomsnittssiffror. En liter blötsvamp väger mer än en liter torr svamp men volymen är fortfarande den samma.

0

Dieter

"JAS" Helsingborg

26 aug 2008 kl. 14:02

Då roppar jag på Ola! Tyvärr så togs ju de gammla trådarna bort, det fanns en massa uppgifter om detta ämne från förra hösten. Kanske skulle Michael Krikorev lägga in lite uppgifter om volymer och vikter någonstans på guiden.

0

Mäta eller väga

Tanja i Gagnef

26 aug 2008 kl. 14:05

Jag har aldrig tänkt på det innan jag läste dessa diskussionsinlägg, men det ÄR lite lustigt. Själv väger jag om jag ska använda torkad svamp, men när jag fryser in förvälld svamp mäter jag med ett dl-mått för att få lagom mängd i varje påse!

0

Mäta eller väga

Lilla My

26 aug 2008 kl. 14:35

Precis, Tanja, så gör jag också. 3 dl kokt svamp per påse blir en rejäl laddning svampsås, 2 påsar a 3 dl räcker till en panna vegetarisk lasagne, och så vidare.

Men så står jag och försöker väga de torkade trattkantarellerna till soppan, och det blir en himla massa svampskruttar på bara 50 gram… funderar man på vad 50 g torr trattkantarell motsvarar i färsk svamp, så blir det nog mer än en liter skulle jag gissa, för de väger banne mig ingenting i torrt skick.

0

Salatrumpeten

26 aug 2008 kl. 17:03

Jag har nyss kokat in 2 liter färsk lax och ska nu ta hand om 2,5 liter lingon.

0

DJ DISCO MUSIC

26 feb 2009 kl. 20:59

IDIOT 100000000000000000000 Liter blir det

0

buffy

26 feb 2009 kl. 21:27

Jag har vägt och mätt mig fram till att 1 kg trattisar i snitt blir 80 g torkade, och att det går ca 300 g färska trattisar på 1 liter. Det sista beror förstås en del på om det är små trattisar som ju packar sig tätare ihop i litermåttet än stora exemplar.

0

"JEF"

26 feb 2009 kl. 23:10

buffys uträkning stämmer utmärkt enligt mig. Jag har kommit fram till precis samma siffror…

0

blerta

27 nov 2009 kl. 17:34

50 liter

0

emma

27 nov 2009 kl. 17:35

Vet inte

0

Lilla My/Hur många liter är 5 kg svamp??

Grethe F

27 nov 2009 kl. 19:19

Hur får ni ner en stor stoltfjällskivling i ett havlliters mått

0

Lilla My/Hur många liter är 5 kg svamp??

Kerstin, Lindome

27 nov 2009 kl. 21:06

Man trycker ner Fjällskivlingen och håller fast, till dess han slutar att andas…

En liter, löst packad, stora Trattisar, vägde 170 gr senast jag kollade, vilket gör att ca 200 gr litern borde stämma ganska bra.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone