0 3095 visningar

8 svar

Soppar?

Anna

1 sep 2008 kl. 13:27

Är det så att man kan äta alla svampar som har rör på undersidan, eller finns det andra som har det också fast de inte är soppar och giftiga?

0

Lotta

1 sep 2008 kl. 13:41

Man kan inte äta alla svampar med rör på undersidan!! En del är direkt olämpliga av hälsoskäl och andra är vidriga i smaken

0

Boman

1 sep 2008 kl. 14:13

Det finns flera giftiga soppar. Varför skulle man kunna äta allt med rör på undersidan? Har någon sagt så? Skaffa en bra svampbok eller läs på tex på faktasidorna här. Vissa svampar är livsfarliga fast de ser goda ut, luktar och smakar gott.

0

Joachim Krumlinde

1 sep 2008 kl. 14:21

Nåja, det finns nog bara en riktigt giftig sopp och den är mycket sällsynt. Däremot finns det några arter som smakar mycket illa och de kan då ganska lätt undvika. Så soppar är rätt bra utgångspunkt.

0

buffy

1 sep 2008 kl. 14:32

Kännetecknande för soppar är just att de har rör på undersidan av hatten. Som J Krumlinde skriver, så finns det bara en riktigt giftig sopp, djävulssopp, och inte ens den är dödligt giftig. Det finns soppar som smakar riktigt rejält illa, t ex gallsopp och den vackra skön-/bittersoppen. Det finns också soppar som man inte äter pga deras skumgummiartade, föga aptitretande konstistens - t ex örsopp.

0

buffy

1 sep 2008 kl. 14:39

Det finns dock väldigt många olika slags soppar, och en hel del finns inte med i de vanligaste svampböckerna. Bästa sättet att få identifierat ev. “underliga” soppfynd är om man har möjlighet att fotografera svamparna och lägga ut bilderna här, skulle jag tro =)

0

Maria W

1 sep 2008 kl. 15:08

Jag har ofta hört sägas att soppar med rödaktig fot eller röda eller rosa rörmynningar ska undvikas (om man som mig är nybörjare vad gäller soppar).

0

Anna

1 sep 2008 kl. 22:35

Många olika svar! Är det bara soppar som har rör under hatten? Finns det giftiga soppar? eller är de bara bittra o oätbara o inte livsfarliga? Skulle vara kul att prova något annat än vanliga kantareller, men vad ska jag börja med?

0

Madde Småland

2 sep 2008 kl. 00:07

Vad jag förstått så har vi bara en giftig sopp och det är djävulssoppen. Alla sträv soppar är ätliga.
Fårticka är en bra nybörjarsvamp om man hittar den. Finns ingen giftig förväxlingsart. Även den har rör under hatten men mkt mindre, så den ser mer slät ut på undersidan.
Svart trumpet är oxå en lätt svamp om man hittar den.
Blek taggsvamp är en svamp som är lätt att känna igen.
Lycka till

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone