0 2585 visningar

14 svar

svampförgiftning hos däggdjur?

hanna

2 sep 2008 kl. 00:24

Har någon hört om det förekommer att däggdjur äter giftsvampar? Eller är dom smartare än vi och vet vad som är farligt, trots att dom inte har tillgång till svamguiden?

0

Hanzzon

2 sep 2008 kl. 06:25

Kan bara svara för mig, men mina minigrisar som går ute i egen hage sätter aldrig i sig något giftigt. Där växer bl a
Daphne mezereum L, Tibast, Anemone nemorosa L, Vitsippa,
Hepatica nobilis Schreb, Blåsippa
Convallaria majalis, Liljekonvalj
Galanthus nivalis, Snödroppe
Solanum tuberosum L, Potatis (hela växten är giftig utom knölarna, som de självklart älskar och gärna bökar upp)
Polygonatum odoratum, Getrams.
Rheum rhabarbarum, Rabarber
mm mm
Mvh

0

Boman

2 sep 2008 kl. 07:54

Bara däggdjur som tappat delar av sitt sinnessystem(lukt, smak) och som inte lärs upp av föräldradjuret i att testa lite av det okända först, förgiftas. Har aldrig läst eller hört talas om att tex kor, får/getter, rådjur, älgar eller vidsvin skulle förgiftatsav svampförtäring. Ändå äter alla de svamp.

0

Mattias Andersson

2 sep 2008 kl. 07:55

Vad som är giftig för människor är inte nödvändigtvis giftigt för andra djur. Vissa gnagare kan äta lömsk flugsvamp utan problem.

0

Irene A

2 sep 2008 kl. 08:18

Ja det förekommer svampförgiftning hos både kor, hästar, får, grisar, hundar m.m.
Det stämmer INTE att djuren instinktivt vet vad som är giftigt för dem.
Att de undviker illasmakande växter är rätt så naturligt.

0

buffy

2 sep 2008 kl. 10:17

Hundar kan dö av att äta rå Honungsskivling, står det i min svampbok. Det står inte hur man har fått reda på att så är fallet. Men valpar, som ju precis som småbarn, gärna provar att stoppa allt möjligt i munnen ska man kanske se upp med i svampskogen. Min hund (schäfer) är mkt matintresserad o glupsk o smakar gärna på allt möjligt både i trädgårdar o i skogen, men svamp bryr hon sig inte om förrän den är smörstekt. (Fast hon får ingen då heller för svamp är ett av de födoämnen man ska undvika att ge hundar.)

0

Joachim Krumlinde

2 sep 2008 kl. 10:34

Det är känt att man måste skydda hästar från att äta idegran, som de kan dö av.

0

Peter, Linköping

2 sep 2008 kl. 11:10

Jag har läst att betande djur dött av sprängört.

0

Tamgrisar åt rötter dog

Elisabeth jansson

2 sep 2008 kl. 20:54

Hej!

Egentligen så handlade det här inlägget om däggdjur svampförgiftning,men flera har skrivit om däggjur och växter.
Därför berättar jag det här.
En bekant till mig hade skaffat vanliga grisar som han gjorde en hage till vid sin trädgård som han ville ha uppbökad.
Jag sa till honom att jag inte tyckte att det var lämpligt för att han hade stormhatt och någon mer växt som var giftig i trädgården.
Han sa då att grisarna inte åt det som var giftigt.
En gris dog och en blev allvarligt sjuk.
Tre olika sorters växter som var giftiga hade han i trädgården.

Våra tamdjur är så avlade att de har “tappat” det gamla urspunget deras förfäder hade om det som var giftigt.
Mannen som ägde grisarna har en jordbruksutbildning!

0

Maria W

2 sep 2008 kl. 20:58

Däggdjur som har kvar sina instikter vet det, varför äter de annars upp min svamp?

0

Peter, Linköping

2 sep 2008 kl. 21:04

Hanzzon, att de inte äter getramsens rot? De kanske har blivit bekväma? : )

0

Hanzzon

2 sep 2008 kl. 21:42

Kanske är det så Peter.  :)

Vi har “ekokossor” som går i väldiga hagar här omkring vår gård. Där växer massor av olika giftiga växter och svampar. Pratade med bonden idag, och han har aldrig varit med om att någon av kossorna blivit dålig av dessa.

Tittar man närmare på kossorna och även våra grisar och höns, så är de väldigt selektiva när de väljer vad äter.

Jag vill inte med detta påstå att ni som menar det motsatta har fel.

Mvh

0

Kyllan

2 sep 2008 kl. 21:58

min hund lärde jag ganska bra att söka,leta kantarell o allt var frid o fröjd tills han tyckte att det han hittade var hans, så han pinkade helt resolut på svampen, ja så kan det kanske bli en oätlig kantarell om än inte giftig.

0

Hanzzon

2 sep 2008 kl. 22:00

Aj då  :)
Har ni fortsatt med svampsök efter det?
Mvh

0

kyllan

3 sep 2008 kl. 10:54

Nej det kom av sig lite o sen blev det ett dåligt kantarellår och nu har hunden blivit döv så vi tränar dövstumsspråket.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone