0 1261 visningar

25 svar

Fet narrkantarell?

Peter, Linköping

3 sep 2008 kl. 21:53

Finns sådana? Idag hittade jag två svampar som var knubbiga precis som sommarkantareller och som även i övrigt såg ut som dem. Dock hade de den där lite för oranga förgen, och även den filtiga handkänslan.

Grenade skivor, nedlöpande. Hattkanten lite nedrullad.

Skall ta en bild senare, slänger bara ut frågan nu. Finns det nån annan svamp som stämmer med beskrivningen?

0

MP

3 sep 2008 kl. 22:04

0

Peter, Linköping

3 sep 2008 kl. 22:18

Nej, de här var verkligen knubbiga, precis som de tidiga sommarkantarellerna (bleka?) man kan hitta.

Jag skall försöka peta in en bild.

0

Irene A

3 sep 2008 kl. 22:20

Har de såna här regelbundet gaffelgrenade skivor med den färgen, kan det inte vara något annat än narrkantarell:
http://www.mushroomexpert.com/images/contrib/deshazer_hygrophoropsis_aurantiaca_01.jpg

(hoppas den här länken fungerar nu då)

0

Peter, Linköping

3 sep 2008 kl. 23:17

Skivorna är gaffelgrenade på det sättet, så det är en narrkantarell trots allt.

Jag lägger ändå in bilden för alla att njuta av. Det är en halvdan mobilbild, men färgerna stämmer hyfsat.

0

Sofia, Skåne

3 sep 2008 kl. 23:29

Det var märkligt. Har aldrig sett ngt liknande. Är det verkligen en narrkantarell?

0

Peter, Linköping

3 sep 2008 kl. 23:30

Mycket märklig, men den passerar Irenes gaffelgreningstest.

0

Peter, Linköping

3 sep 2008 kl. 23:33

Jag skall lägga till att de växte på en stor barrträdsstubbe.

0

Sofia, Skåne

3 sep 2008 kl. 23:36

Men om du tittar i databasen så har vanliga kantareller också gaffelgrenade åsar, precis som dina två svampar.

0

Sofia, Skåne

3 sep 2008 kl. 23:38

Jag menar alltså att dina svampar verkar ha åsar och inte skivor, eller?

0

Peter, Linköping

3 sep 2008 kl. 23:41

Ja, de har åsar.

Men den luktar inte alls kantarell, är filtig och växte på en stubbe. Har inte alls den där gummiaktiga känslan som en kantarell har.

Egentligen trodde jag mest på nåt annat än en kantarell eller en narr-.

0

Irene A

4 sep 2008 kl. 07:41

Det ÄR en narrkantarell, sorry…

0

Lilla My

4 sep 2008 kl. 09:50

Måste fråga, för jag hade ju själv tyckt att det var en kantarell om jag såg den: Vad har den för färg på köttet när du skär upp den?

0

Peter, Linköping

4 sep 2008 kl. 10:16

Skall snitta den när jag kommer hem.

0

evacarina, bengtsfors

4 sep 2008 kl. 11:31

Jag skulle helt klart trott att det var små feta kantareller om de såg ut som på fotot i verkligheten. Förhoppningsvis att känsel- och luktsinnet skulle sagt annat.
Men lite oroande känns det allt när jag inte ser att det inte är kantareller.

0

Britt, kungälv

5 sep 2008 kl. 11:20

Har sett massor av den sorten Peters bild visar, i år. Men köttet är inte vitt inuti och foten är sladdrig.

0

Peter, Linköping

5 sep 2008 kl. 11:33

Jag öppnade den, och den luktade svamp, men inte kantarell, köttet var gult.

0

Brun narrkantarell!

Jan A, Uppsala

5 sep 2008 kl. 14:28

Narrkantareller kan också se ut så här. (Jag har visat dem tidigare, men de är borta nu.)
I Jordstjärnan (1) 2000 skrev Michael Krikorev om ”Mina bruna narrkantareller…”.
Jag vet inte hur hans såg ut, men detta är mina. De kom tillbaka 2007, men inte i en så vacker grupp.

0

Brun narrkantarell!

Peter, Linköping

5 sep 2008 kl. 14:35

Hur avgör man att det är en variation av narrkantarellen och inte en ny art? Den ser onekligen ganska annorlunda ut.

0

Brun narrkantarell!

Jan A, Uppsala

6 sep 2008 kl. 10:35

I mitt fall med de bruna, så fick Svengunnar Ryman flera av mig till en utställning, men jag tror dom hamnade direkt i hans egen hög. Hade han identifierat en ny art så hade vi nog fått höra det!

0

Jan A, Uppsala

6 sep 2008 kl. 18:10

NU kan jag glädja dig Peter, med att Ryman idag på utställningen antydde att den bruna åtm. är på väg att bli en underart!

0

Peter, Linköping

6 sep 2008 kl. 19:50

Jag kanske skulle ha skickat honom min feta också, kanske underarten linkoeping

0

Patrik

14 sep 2009 kl. 21:13

kantarell har också gafflar fast dom är oregelbundna.. det du har hittat Peter tycker jag ser ut att vara vanlig kantarell…

0

Brun narrkantarell!

Patrik

14 sep 2009 kl. 21:18

Jans svampar däremot skulle jag inte äta.

0

Peter, Linköping

14 sep 2009 kl. 21:28

Tänk att den här tråden kom till liv igen.

Fast det var en narrkantarell.

0

svampstaff

14 sep 2009 kl. 21:34

Ja ibland dröjer svaren Peter:)

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone