1 1423 visningar

11 svar

Mandelkremlans tväråsar.

Jan A, Uppsala

10 sep 2008 kl. 10:51

I går skulle ha blivit en lugn dag med pedagogisk svampfotografering .  Lite sånt blev det trots all matsvamp, men ingen tid blev över för ”redovisning” p.g. av efterarbetet. Nu kommer det första projektet!
Det har talats mycket om mandelkremlans ”tväråsar”, ett bra kännetecken. Det finns åtm. en ganska vanlig (och god) kremla med samma konstruktion, Russula velenovskyi, gulröd kremla.  Den lever oftast ihop med björk och bör inte kunna förväxlas med mandelkremlan.
Många har sagt på Forumet att de inte kan se åsarna, så här kommer några någorlunda tydliga bilder. Jag har skurit av skivorna så att bara någon mm återstår till åsarna!

0

Mandelkremlans tväråsar

RasBohlin

10 sep 2008 kl. 10:53

Fin bild!

0

Mandelkremlans tväråsar

Boman

10 sep 2008 kl. 11:00

Tjusigt Jan A!

0

Mandelkremlans tväråsar

Sofia, Skåne

10 sep 2008 kl. 15:58

Jättetack, Jan!!! Nu fattar jag detta med anastomoser :)

0

Mandelkremlans tväråsar

Enelie, Linköping

10 sep 2008 kl. 22:55

Mycket tydlig och bra illustration.
den tackar jag för!

Jag har gett upp försöket för i år med att lära mig kremlor för jag gick ständigt med en dålig smak i munnen:(

0

Mandelkremlans tväråsar

Salasias

10 sep 2008 kl. 23:04

Är det de där anastomoserna som “ruttnar” före skivorna då, så att det bildas en “smutsring” under hatten, som jag frågade i en annan tråd? Och att det är ett kännetecken på mandelkremla, vilket jag undrade?

0

Mandelkremlans tväråsar

Irene A

11 sep 2008 kl. 09:06

Nej, anastomoserna bildar ingen “smutsring”, och ja, det är ett av kännetecknen på mandelkremla.

0

Salasias, Mandelkremlans

Jan A, Uppsala

11 sep 2008 kl. 09:23

Om du sett vad tråden handlade om (i starten) hade du kanske snappat kännetecknet!;))

0

Mandelkremlans "tväråsar"

Morgan

11 sep 2008 kl. 11:13

I beskrivningen om mandelkremlan står: “Förekomsten av anastomoser är inget unikt för mandelkremlan utan finns hos flera andra arter”
Du nämnde även gulröd kremla Jan.
Finns de hos fler kremlor tro?

Mvh

0

Morgan; Mandelkremlans tväråsar.

Jan A, Uppsala

11 sep 2008 kl. 16:28

Jag har för mig att övriga arter med anastomoser inte är förväxlingsarter med mandelkremla.
Nån som vet bättre?

0

Kremlor med tväråsar.

Jan A, Uppsala

14 sep 2008 kl. 10:33

har börjat kolla “alla” kremlor i skogen och vid rensning. Två andra arter med anastamoser är grönkremla R. aeruginea och grön äggkremla, R. postiana. Kommer kanske fler!

0

Fler kremlor med tväråsar.

Jan A, Uppsala

14 sep 2008 kl. 13:48

Visst finns det fler. Idag kantkremla, tegelkremla och sienakremla, ovanligt talrik i år.
Men inte storkremla.

Sienakremla

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?