0 472 visningar

18 svar

Hjälp att identifiera

Boman

18 sep 2008 kl. 20:28

Hittade en vacker skivling med kanelfärgade sporer.Men vad är det för något. Inte matsvamp gissar jag, lämnade den i skogen för övrigt.
Växer i en fuktig sänka i bergig granskog, mycket mossa och blåbärsris runt om.

0

Daniel

18 sep 2008 kl. 20:42

0

Michael Krikorev

18 sep 2008 kl. 20:52

0

Boman

18 sep 2008 kl. 20:55

Daniel, den var det INTE. Denna är orangeröd, färgerna på bilden är rätt.

0

Boman

18 sep 2008 kl. 20:57

Tack, Michael, det verkar stämma.

0

Jan A, Uppsala

18 sep 2008 kl. 22:00

Apropå brokspindling kan jag meddela att min spindling i http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=105342&fnr=1&sok=jan
numera är bestämd till persiljespindling.

0

Jan A, Uppsala

18 sep 2008 kl. 22:05

Nu är trollet igång igen. Bry er inte om förra inlägget.
“Persiljespindling”, haha, påhittigt troll måste jag ändå medge att det är.

0

Mimmi, Mjölby

18 sep 2008 kl. 22:27

Jag kan inte låta bli att garva!
Det måste ju vara ett svampintresserat troll! Eller varför terroriserar man annars ett svampforum?? Jag undrar också varför Jan och svampstaff blir mest ansatta…

0

Ingalill

19 sep 2008 kl. 00:34

Får väl erkänna att jag också drog på smilbanden.

0

Jan A, Uppsala

19 sep 2008 kl. 00:43

Den som säger att det är ett påhittigt troll är ett påhittigt troll. Mitt inlägg om brokspindlingen som blivit persilje-d:o är äkta!

0

Jan A, Uppsala

19 sep 2008 kl. 00:45

Mimmi, att jag blir ansatt kan möjligen ha samband med att jag inte gick på “Saras” story…

0

Mimmi, Mjölby

19 sep 2008 kl. 08:47

Ja, jag får nog hålla med om att det var ett påhittigt troll. Men det kan ju inte vara samma som “Sara”, för den här använder ju versaler och skiljetecken. Eller så har han/hon pluggat lite svenska sen sist.

0

Troll

Annette L, norr om Sthlm

19 sep 2008 kl. 08:55

Även om man kan skratta är det ändå tråkigt och kan faktiskt bli farligt om det “verifieras” i felaktigt *namn.

0

Troll

Mimmi, Mjölby

19 sep 2008 kl. 09:02

Annette - Visst är det tråkigt. Och jag tycker också att det är lite läskigt med troll på en sån här sajt. Det vore väl en sak om trollen bara larvade sig, men när det kommer falska påståenden om svampar så kan det ju faktiskt gå illa… Vi borde nog lyfta den där varningstråden igen. Jag har inte sett den, så den har nog halkat av förstasidan.

0

Troll

thms

19 sep 2008 kl. 09:09

Dette är lite läskigt. Kan trollen utge sig för att vara även experter med *?

0

Troll

Jan A, Uppsala

19 sep 2008 kl. 09:09

0

Troll

Mimmi, Mjölby

19 sep 2008 kl. 09:23

Jadu, Jan. Det kan man verkligen undra…

0

Troll

Annette L, norr om Sthlm

19 sep 2008 kl. 09:30

Usch, desto mer jag funderar på det här desto läskigare är det. Undrar om man kan få till en varningstext som liger fast på siten. Om varningen ligger i en tråd, försvinner den trots allt ganska snabbt.

0

Troll

Mimmi, Mjölby

19 sep 2008 kl. 09:38

Micke kanske kan göra en klistrad tråd som alltid ligger överst? Med lämplig rubrik, förstås.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone