0 4805 visningar

22 svar

Ametistskivling

Diane

23 sep 2008 kl. 10:54

Hej, undrar om ametistskivlingen är ätlig?

0

Tanja i Gagnef

23 sep 2008 kl. 10:58

Hej! Enligt min svampbok(Bo Nylén) är den det.

0

Diane

23 sep 2008 kl. 11:08

Tack för ditt snabba svar. Jag kunde inte läsa mig till här om den var ätlig eller ej.

1

Tanja i Gagnef

23 sep 2008 kl. 11:09

Varsågod :-) Den ser ju inte precis ätlig ut..

0

buffy

23 sep 2008 kl. 11:10

Ametistskivling lär vara särskilt bra på att ta upp arsenik, och skulle därför inte vara lämplig som matsvamp.

0

Diane

23 sep 2008 kl. 11:11

Ajdå, låter ju inte så matnyttigt förstås.

0

Tanja i Gagnef

23 sep 2008 kl. 11:17

Nej, det håller jag med om. Förmodligen är det ingen fara om du tänkt bara äta lite av dem, faran med denna typ av miljögifter och även tungmetallerna är väl om man konsumerar mycket/under en lång period. Men sen har ju upptag av gifter att göra med hur mycket gift som finns i marken där svampen växer, i luften osv.

0

Diane

23 sep 2008 kl. 11:28

Hej igen, ja då är det nog ingen fara. Det blir inga större mängder, jag tycker de är så vackra också, och ser lite spännande ut. Nu ska jag ut i skogen. Hej svejs

0

cicki T Belgien

23 sep 2008 kl. 14:04

Finns massor av den här i skogarna i Belgien. Man äter bara hattarna. Har testat men den har ingen specifik smak. Funkar bra som utfyllnad i en svampblandning kanske.

0

RasBohlin

23 sep 2008 kl. 14:24

Jag har hört att man bygger upp “tolerans”, mot arsenik om man får det i små doser, och att det lämnar kroppen så småningom. Det ska vara på det viset Johan III överlevde den berömda ärtsoppan, till skilnad från brodern, Erik XIV!
Detta kan förstås vara alldeles galet! =)

0

buffy

23 sep 2008 kl. 15:47

Det finns iaf minst 1 berömd deckare av Dorothy Sayers som bygger på just det som RasBohlin skriver, att man kan vänja kroppen vid att tolerera vad som i annat fall vore dödligt höga doser arsenik, om man bara gör det gradvis, under ngt år eller så. Mkt små mängder arsenik är i af livsnödvändiga för människor.

0

Jan A, Uppsala

23 sep 2008 kl. 17:14

Det finns de som inte bekymrar sig ett dugg för de “mängder” av arsenik som den upptar. En som tycker mycket om ametistskivling är ‘den store’ Antonio Carluccio.

0

Brenko

23 sep 2008 kl. 17:21

Jan: Det kanske man ska ta som ett varningstecken istället

saxat från wikipedia:

“On Sunday, September 7th, TV chef Antonio Carluccio stabbed himself in the chest1. Doctors feared the blade may have punctured his lung. It is not clear whether Carluccio, 71, was trying to kill himself. He was rushed to Chelsea and Westminster Hospital and later discharged and allowed to go home.

Carluccio has since admitted himself in to The Priory clinic, North london. The Priory is a private hospital that treats people with mental disorders.

Och om man äter den mycket i Belgien kan detta också vara ett varningstecken - där har man ju som bekant även dioxinspäckad transformatorolja i djurfodret, hormoner i läsk och godis, och nu senast radioaktiv mat. :D :D

0

Jan A, Uppsala

23 sep 2008 kl. 17:42

Oj då, men gubben snavade nog över svampkniven. För att den HÄR gubben inte ska göra det, så har han/jag alltid fällkniven i fickan - eller i korgen!
I “The complete mushroom book” säger han “This is a much underrated mushroom so far as cooking is concerned…”

0

Diane

24 sep 2008 kl. 11:04

Tack för ditt svar, jag ska prova o använda bara hattarna.

0

Diane

24 sep 2008 kl. 11:05

Kanske inte så tokigt då. Jag tycker att de ser så fina ut också, lila är min favoritfärg.

0

Sussie

24 sep 2008 kl. 12:04

I båda mina böcker står det att ametistskivlingen är ätlig, men för ett par år sedan “snubblade” jag över denna artikel:  http://sydsvenskan.se/skane/article178458/Svamparet-kan-bli-det-basta-pa-lange.html    och denna hittade jag i dag:  http://www.imm.ki.se/riskweb/bedomningar/arsenik.html  Eftersom den vare sig doftar eller smakar något speciellt så är det väl bättre att INTE plocka denna svamp, eller? Det finns så mycket annan god svamp i skogen som inte förgiftar dig eller t.o.m kan ge dig cancer….....  Jag ser Ametistskivlingen nästan varje gång jag är i skogen, men beundrar den bara för att den har så fin färg - aldrig skulle jag äta den åtminstone.

0

RasBohlin

24 sep 2008 kl. 12:12

Då kan ju jag tillägga, att om man är rädd för arsenik, så ska man först och främst SLUTA SNUSA! =)
Kan svampen innehålla mer arsenik än snus, det tror jag inte…

0

buffy

24 sep 2008 kl. 12:38

Särskilt snusare ska kanske undvika ametistskivlingar, då? Samt bangladeshier eftersom de redan fått i sig väldigt mkt arsenik gm dricksvattnet ur alla de brunnar som SIDA borrat åt dem under årens lopp.

0

RasBohlin

24 sep 2008 kl. 13:05

Kanske det, SIDA ja… =)
Jag menade iofs mest att saker måste ställas i relation till varandra!
Intressant fenomen tycker jag, med kedjerökare som inte vågar smaka murkelsåsen!!! =)

0

Sussie

24 sep 2008 kl. 14:34

RasBohlin har en poäng där, definitivt! Själv snusar jag inte och min man har gått över till nikotinfritt snus. Men det är skadligt för tänderna tydligen. Det innehåller (vad jag hört) sockerarter som fräter. Oavsett vilket så ska man nog vara lite försiktig med denna svamp p.g.a. att den kan innehålla en del arsenik.

M.v.h.//

0

Zlatan

19 nov 2015 kl. 11:09

Ja allt går att äta men hur det går vet jag inte

0

Heidi-Rose Göthberg

30 aug 2023 kl. 08:20

Hej! 1 torsdagkväll nyligen plockade jag några små skivlingar som var bruna men skimrade i syrenlila här & var. Det låg eklöv på marken. De påminde om de goda små nejlikbroskskivlingarna & bleka nagelskivlingarna, som min pappa & vi barn plockade tillsammans i gräset när jag var liten, fast de här var ju andra färger på. Bilderna på ametistskivling var de som kom upp när jag sökte på lila svamp. Den var inte identisk men ganska lik. Det stod om arsenik men också att det finns ett sätt att laga till den på så att den skulle bli ofarlig, men det stod inte hur. Men jag tänkte att det brukar stå om vissa svampar, t.ex. murklor, i svampböcker att man kan förvälla dem & sen kan man äta dem, så jag förvällde dem, & sen stekte jag dem & åt lite av dem på kvällen på bröd. De var riktigt goda & jag blev inte sjuk, så jag åt upp resten uppdelat på nästa & nästnästa dag. Det kanske finns flera lila skivlingar, men den jag åt blev jag inte sjuk av. Skulle dock dra mig för att äta den utan att förvälla den! Jag hoppas att jag gjorde rätt! Det framgick inte hur man skulle göra för att få bort arseniken, om det var någon i dem.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?