0 73287 visningar

8 svar

Blötläggning av torkad svamp

Mimmi, Mjölby

23 sep 2008 kl. 20:02

Hur gör ni när ni ska laga till torkad svamp? Blötläggning i kallt, varmt eller hett vatten? Hur länge? Urkramning eller “bortkokning”?

0

Boman

23 sep 2008 kl. 20:12

Jag häller på varmt vatten från vattenkokaren, sen får det stå och dra minst nån timme, helst längre. Hinner jag inte så smular jag svampen i soppan/grytan/såsen och så får det puttra så länge som möjligt.
Kokar in vätskan i svampen igen men så äter ju inte jag tex murklor som är farliga felbehandlade.Andra gör säkert på annat vis.

0

Gröna

23 sep 2008 kl. 20:26

Brukar lägga i kallt vatten en halvtimme kanske. Eller snabbkoka någon minut. Inte så noga tycker jag.
Har ni hört visan:
-Gammal mumie lagd i blöt, smakar bra till uppstekt gröt. etc…

0

Niklas, Gbg

23 sep 2008 kl. 21:18

Jag kör en annan variant. Hett vatten (kokande), tre gånger så “högt” som svampen. Låt det ligga 10 minuter. Räcker alltid för min del, sen använder jag vattnet som blir över och spär med skedvis efter smörstekning, för att få i maximal smak.

0

Gröna

23 sep 2008 kl. 21:39

När det gäller Svart trumpet stod det nånstans att blötläggningsvattnet gör smaken för stark.

0

"JAS" Helsingborg

23 sep 2008 kl. 22:03

Om jag skall göra soppa eller gryta så tar jag lite mindre vatten än vad som skall räcka till soppan/grytan, kokar upp vattnet kryddar det med buljong, eller vad man nu vill och så får svampen dra i detta. Jag använder alltså även dragvattnet till soppan eller grytan. Jag brukar även krydda vattnet om jag skall steka svampen. Hur länge svampen skall dra tycker jag har med vilken sorts svamp det är som skall användas, ex. Golitmusseron minst 3-4 tim. trattisar 15 min. så man får prova sig fram.

0

Jonnie

23 sep 2008 kl. 22:20

Enklast till soppa eller sås…
en näve torkad svamp i en kopp med ljummet vatten ihop med en halv uppvispad buljongtärning, dra c:a 10 min, perfekt om det är torkad tratt, ... obs ej Svart trumpet (blir för starkt med buljong)

0

Kisko

7 sep 2015 kl. 11:12

En fråga angående blötläggning av torkade trattkantareller, det sägs att man ska slänga bort blötläggningsvätskan för att minska beskheten i såsen?

Är det sant?

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone