Helena i Sthlm
30 sep 2008 kl. 19:11
Kan det vara så, eller är jag helt ute och cyklar? De misstänkta är på bild 1. Om det är Blåmusseroner, hur var det nu med smaken? Åsikterna går isär har jag för mig. Ska jag laga till dom?
Sedan undrar jag om det är ängschampinjon på bild 2 och 3?
Växte i kanten av en gräsplätt. Har skrapat hatten och den gulnar inte, så då kan det väl inte vara giftchampinjon iallafall?
Helena! Om du inte ätit blåmusseronen tidigare, så tycker jag du ska prova den separat, helst ganska hårdstekt som Buffy säger. Den är god också stuvad men/och har då en speciell smak. Av ngn anledning finns de som tycker att den inte är en bra blandsvamp. Jag har inga såna fördomar. Provät och kom igen med ditt omdöme!
Jag hittade mängder 2006 , kom aldrig överens med smaken till jag gjorde soppa.
Receptet har du här:
http://svampguiden.com/visa_recept.asp?nr=232
Men VARFÖR i alla världen ska man koka bort svampens smak i två omgångar? Vad ska man då plocka svamp för? Jag förvånas över alla riskor som ska kokas av och ibland saltas och kokas av. Vad blir det kvar? Gummibitar? Bukfylla? What’s the point?
Fast jag “förstår” inte heller begreppet “blandsvamp”. Alla svampar som jag lärt mig=plockar, har så subtila smaker, så jag skulle inte komma på idén att blanda dem med varandra.
Hjälp mig förstå!!
Sofia, Skåne, skrev: “Jag klarar inte av att vistas i samma rum som en blåmusseron. Faktiskt. Jag tycker de luktar pyton.”
Jag undrar om du inte plockat stinkspindelskivling eller bockspindelskivling. De luktar starkt och illa och är förväxlingssvampar till blåmusseronen.
Blåmusseronen luktar inte så starkt att en fruktkropp kan sätta prägel på ett helt rum, tycker jag.
Håller med dig där salasias.. Förstår mig inte på det där med att koka av svampen. Tänker mig att om svampen är äcklig så är den äcklig, och då får den vara. Det går säkert att äta ganska gott sågspån om man kokar av det några gånger och dränker i grädde och salt efteråt. :D
Möjligtvis att någon riska får testa ett avkok något år det är stört omöjligt att hitta något annat..
Visst är det blåmusseroner du plockat Sofia och det finns fler än du som inte gillar/“tål” lukten!
Jag vet att det finns känsliga personer som kokar av/snabbförväller denna svamp, men jag tycker om både lukt, smak och konsistens. Gillar du den inte så får du väl äta något annat, kungschampinjoner t.ex.!
Var nyss ute i trädgården och körde lite kvistar o annat trädgårdsskräp till min hög i skogen och då fick jag se massor av blålila svampar som växte där. Tog en paus och kollade in här och fick se den här tråden och vips! nu vet jag bombsäkert att det är blåmusseroner. Sammanträffande…
Min svamp är ingen ametistskivling, den är jag väl bekant med. Svampen jag skickat in bilden på råkar vara riktigt blå, men i vanliga fall har de gammalrosa skiftningar. Jag är övertygad om att det är blåmusseroner. Det går inte att ta fel på lukten. Det vimlar av dem i skogen.
....jag hittade som sagt mängder 2006. Älskade att plocka denna svamp fullt övertygad om att jag med ett öppet sinne skulle tycka om den. Det gick absolut inte , jag slog i alla tänkbara svampböcker , lyckades till sist hitta ett recept och råd i Sigri Sahlins bok , hellre än att kasta min fångst gjorde jag vad jag kunde för att “ta tillvara” . Numera plockar jag inte den alls.
Koka sönder instämmer inte i det smaken finns kvar , paprikan mildrade otyget något men den finns på min lista över “det jag aldrig mer kommer plocka”
Nej så äckliga är de inte. Du kan inte gå på någon annas smak. Du måste bestämma själv. Jag tycker i alla fall tex att pudrad trattskivling (avkokt)är hyfsat god i små mängder om man nu gillar parfym. Blåmusseronen är speciell men inte äcklig. Skall äta 1 gång i höst i alla fall. Hoppade över de första jag hittade förra veckan. Sparar mig tills det nästan inte finns annat att hitta.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.