0 1276 visningar

48 svar

Har jag hittat Blåmusseroner? Hjälp med artbestämning!

Helena i Sthlm

30 sep 2008 kl. 19:11

Kan det vara så, eller är jag helt ute och cyklar? De misstänkta är på bild 1. Om det är Blåmusseroner, hur var det nu med smaken? Åsikterna går isär har jag för mig. Ska jag laga till dom?

Sedan undrar jag om det är ängschampinjon på bild 2 och 3?
Växte i kanten av en gräsplätt. Har skrapat hatten och den gulnar inte, så då kan det väl inte vara giftchampinjon iallafall?

0

Helena i Sthlm

30 sep 2008 kl. 19:21

Ingen med koll som kan säga vad det är för nåt? Pleeeease! =)

0

Jan A, Uppsala

30 sep 2008 kl. 19:22

Det är blåmusseron. Jag tycker mycket om den, mycket bättre än alla taggsvampar och trattkantarell och såna där kantareller som är gula.

0

Karin Hedén

30 sep 2008 kl. 19:24

Smaken är delad. Det gäller särskilt blåmusseron. Jan A/Uppsala tycker bättre om den än om kantareller. Jag tål inte ens lukten av en färsk blåmusseron. Äckligt!

0

Jan A, Uppsala

30 sep 2008 kl. 19:27

Det skulle aldrig falla mig in att uppmuntra en frågare med att utropa att hennes svamp är äcklig!

0

Karin Hedén

30 sep 2008 kl. 19:31

Det sa jag inte heller! Jag sa att JAG tycker den är äcklig. En tydlig subjektiv uppfattning. Hoppas hon uppfattade att Du tycker det är en delikatess!
När det gäller blåmusseron tycker jag det är intressant att uppfattningarna är så motsatta.

0

Helena i Sthlm

30 sep 2008 kl. 19:32

Jan A, tack, då har jag inte så dålig koll som jag tror, hehe. Du tycker om do säger du. Hur brukar du laga till dom då?
Och har du något förslag på vad det var för champinjon också kanske? =)

0

Helena i Sthlm

30 sep 2008 kl. 19:33

dom ska det ju vara, inte do =)

0

Jan A, Uppsala

30 sep 2008 kl. 19:34

Har jag sgt att den är en delikatess? Sällan!

0

Karin Hedén

30 sep 2008 kl. 19:40

Hej JanA!
Aj, då! Övertolkade jag Din text? “bättre än såna där kantareller som är gula”. De anses ju av många vara en delikatess men de kanske ligger längre ner på Din skala.

0

buffy

30 sep 2008 kl. 19:59

Jag tycker att de är väldigt goda knaperstekta, men jag undfick mkt blåmusseron i min barndom så jag är liksom uppväxt med smaken, annars kanske man behöver vänja sig innan man uppskattar den. De smakar inte likt ngn annan svamp (utom höstmusseroner, då).

0

Hans Myhre

30 sep 2008 kl. 20:32

Lepista nuda ja og Agaricus abruptibulbus.(Har vel nytt navn også nå)

0

Svampnörden

30 sep 2008 kl. 21:02

Tål du inte lukten så kanske du inte ens har smakat den Karin?
Vi kan ju snabbt slå fast att det är lika bra du provar själv Helena och bildar dig en uppfattning.

0

Jan A, Uppsala

30 sep 2008 kl. 22:48

Helena! Om du inte ätit blåmusseronen tidigare, så tycker jag du ska prova den separat, helst ganska hårdstekt som Buffy säger. Den är god också stuvad men/och har då en speciell smak. Av ngn anledning finns de som tycker att den inte är en bra blandsvamp. Jag har inga såna fördomar. Provät och kom igen med ditt omdöme!

0

Salasias

30 sep 2008 kl. 23:59

Åhh, har blåmusseronerna börjat komma. Jag älskar dem, knaperstekta. Speciella ja, men de smakar inte som de luktar.
“Raggarsvamp” kallar jag den. “Bränt gummi”.

0

BirgittaD

1 okt 2008 kl. 13:23

Stekte förra året men kommer inte ihåg hur den smakade så det blir att prova iår igen.

0

Blåmusseroner

Birgitta F

2 okt 2008 kl. 23:24

Jag hittade mängder 2006 , kom aldrig överens med smaken till jag gjorde soppa.
Receptet har du här:

http://svampguiden.com/visa_recept.asp?nr=232

0

Blåmusseroner

Salasias

2 okt 2008 kl. 23:41

Vaaa??? Måste man koka av blåmusseroner? Som i ditt recept Birgitta?

0

Blåmusseroner

Birgitta F

2 okt 2008 kl. 23:44

nejdå salasias bara om man inte gillar “brännt gummi-smak” , som jag skrev kom jag aldrig överens med smaken därav bortkokningen av smaken.
Men å andra sidan kommer jag aldrig plocka den igen

0

Blåmusseroner

Sofia, Skåne

2 okt 2008 kl. 23:47

Jag klarar inte av att vistas i samma rum som en blåmusseron. Faktiskt. Jag tycker de luktar pyton.

0

Blåmusseroner

Birgittra F

2 okt 2008 kl. 23:50

det är en fantastisk svamp sällan angripen ibland lysande blå ,speciellt små exemplar men luktar ock smakar skit (sry)
Men i mitt recept med dubbel avkokning fick man ändå äta knallblåa svampar med röda och gula paprikor ,det var ganska coolt

0

Blåmusseroner

Helena i Sthlm

3 okt 2008 kl. 00:09

Tackar Birgitta, ska prova soppan =)

0

Blåmusseroner

Salasias

3 okt 2008 kl. 00:41

Men VARFÖR i alla världen ska man koka bort svampens smak i två omgångar? Vad ska man då plocka svamp för? Jag förvånas över alla riskor som ska kokas av och ibland saltas och kokas av. Vad blir det kvar? Gummibitar? Bukfylla? What’s the point?
Fast jag “förstår” inte heller begreppet “blandsvamp”. Alla svampar som jag lärt mig=plockar, har så subtila smaker, så jag skulle inte komma på idén att blanda dem med varandra.
Hjälp mig förstå!!

0

Sofia

Erik Ekholm

3 okt 2008 kl. 00:50

Sofia, Skåne, skrev: “Jag klarar inte av att vistas i samma rum som en blåmusseron. Faktiskt. Jag tycker de luktar pyton.”

Jag undrar om du inte plockat stinkspindelskivling eller bockspindelskivling. De luktar starkt och illa och är förväxlingssvampar till blåmusseronen.

Blåmusseronen luktar inte så starkt att en fruktkropp kan sätta prägel på ett helt rum, tycker jag.

0

Erik

Sofia, Skåne

3 okt 2008 kl. 01:00

Tack för svaret. Där fick jag mig en tankeställare. Bifogar en bild på svampen jag inte klarar av. Jag kanske ska tillägga att jag har en väldigt känslig näsa. Det händer ofta att jag känner lukter som andra inte känner.

0

Erik

Salasias

3 okt 2008 kl. 01:08

Ja, det där är i alla fall inte blåmusseron.

0

?

Geraldine Vällingby

3 okt 2008 kl. 01:17

Vad kan det vara?

0

?

Sofia, Skåne

3 okt 2008 kl. 01:19

Dessa svampar växer en masse i min skog och luktar bränt gummi.

0

?

Salasias

3 okt 2008 kl. 08:11

Ja, SÅ blå blåmusseroner har jag aldrig sett. Men luktar de bränt gummi så.....

0

Blåmusseroner (Salasias)

Svampe

3 okt 2008 kl. 08:27

Blanda svamp är som att blanda kryddor. Det uppkommer nya smaker.

0

Blåmusseroner (Salasias)

Brenko

3 okt 2008 kl. 08:47

Håller med dig där salasias.. Förstår mig inte på det där med att koka av svampen. Tänker mig att om svampen är äcklig så är den äcklig, och då får den vara. Det går säkert att äta ganska gott sågspån om man kokar av det några gånger och dränker i grädde och salt efteråt. :D

Möjligtvis att någon riska får testa ett avkok något år det är stört omöjligt att hitta något annat..

0

Blåmusseroner , Sofia

Jan A, Uppsala

3 okt 2008 kl. 08:52

Visst är det blåmusseroner du plockat Sofia och det finns fler än du som inte gillar/“tål” lukten!
Jag vet att det finns känsliga personer som kokar av/snabbförväller denna svamp, men jag tycker om både lukt, smak och konsistens.  Gillar du den inte så får du väl äta något annat, kungschampinjoner t.ex.!

0

Vad lustigt!

Värmdöbo

3 okt 2008 kl. 08:55

Var nyss ute i trädgården och körde lite kvistar o annat trädgårdsskräp till min hög i skogen och då fick jag se massor av blålila svampar som växte där. Tog en paus och kollade in här och fick se den här tråden och vips! nu vet jag bombsäkert att det är blåmusseroner. Sammanträffande…

0

Sofias svamp

BirgittaD

3 okt 2008 kl. 10:21

Vet inte hur stor den är men prektspindling har en sådan färg.

0

Sofias svamp

Jan A, Uppsala

3 okt 2008 kl. 10:31

Men Sofias bild visar en blåmusseron, ingen spindelskivling…

0

Erik

chris

3 okt 2008 kl. 12:40

kan inte sofias svamp vara ametistskivling??

0

Sofia, Skåne

3 okt 2008 kl. 17:37

Min svamp är ingen ametistskivling, den är jag väl bekant med. Svampen jag skickat in bilden på råkar vara riktigt blå, men i vanliga fall har de gammalrosa skiftningar. Jag är övertygad om att det är blåmusseroner. Det går inte att ta fel på lukten. Det vimlar av dem i skogen.

0

BirgittaD

3 okt 2008 kl. 21:08

Jan Det var Helena som startade tråden och hennes svampar är säkert blåmusseroner, men Sofia skånes svampar är det inte. Jag tror fortfarande på praktspindling.
Ingen expert men du måste ju se att det är 2 olika personer och 2 olika inlägg.

0

märkligt?

svampstaff

3 okt 2008 kl. 21:13

Ju mer mykologisk man kallar sig, desto godare blir konstigheterna en normal plockare ratar i skogen??

0

Sofia, Skåne

3 okt 2008 kl. 21:14

Birgitta, det som inte stämmer med praktspindling är att den växer i lövskog. Mina svampar växer i granskog.

0

BirgittaD

3 okt 2008 kl. 21:17

Ok men färgen stämmer men praktspindlingen är verkligen präktig. De jag sett upp emot 20 cm i hattbredd. Vi får forska vidare. Ha det bra.

0

Salasias och andra...

Birgitta F

4 okt 2008 kl. 21:55

....jag hittade som sagt mängder 2006. Älskade att plocka denna svamp fullt övertygad om att jag med ett öppet sinne skulle tycka om den. Det gick absolut inte , jag slog i alla tänkbara svampböcker , lyckades till sist hitta ett recept och råd i Sigri Sahlins bok , hellre än att kasta min fångst gjorde jag vad jag kunde för att “ta tillvara” . Numera plockar jag inte den alls.
Koka sönder instämmer inte i det smaken finns kvar , paprikan mildrade otyget något men den finns på min lista över “det jag aldrig mer kommer plocka”

0

Salasias och andra...

Sussie

4 okt 2008 kl. 23:25

Är den verkligen så äcklig som ni säger? Har aldrig vågat plocka den och efter detta så kommer jag nog aldrig plocka den. Den låter ju….........urrrrk!

0

Salasias och andra...

BirgittaD

4 okt 2008 kl. 23:30

Nej så äckliga är de inte. Du kan inte gå på någon annas smak. Du måste bestämma själv. Jag tycker i alla fall tex att pudrad trattskivling (avkokt)är hyfsat god i små mängder om man nu gillar parfym. Blåmusseronen är speciell men inte äcklig. Skall äta 1 gång i höst i alla fall. Hoppade över de första jag hittade förra veckan. Sparar mig tills det nästan inte finns annat att hitta.

0

Sofias svamp

Erik Ekholm

5 okt 2008 kl. 01:19

Sofia och chris,

visserligen är vitbalansen och färgmättnaden konstig men svampen på Sofias bild ser ut som blåmusseron,
inte som ametistskivling eller spindlingarna jag föreslog.

Du måtte ha en väldigt känslig nos, Sofia! :-)

0

erik

ct

5 okt 2008 kl. 01:27

I min värld är det en ametistskivling.

0

erik

Sofia, Skåne

5 okt 2008 kl. 01:44

Jag har en extremt känslig “nos”, den är faktiskt en belastning ibland. Men jag skulle aldrig missa mögel i huset…

0

ct

5 okt 2008 kl. 02:04

Oj är du vaken än Sofia då skulle jag aldrig sagt något. Helenas liknar en blåmusseron din liknar en missbildad ametistskivling enligt min åsikt. Jag är inte där och kan lukta så du har säkert rätt Sofia.

0

Michael Krikorev

5 okt 2008 kl. 09:19

Håller mad Jan A och Erik om att DET ÄR blåmusseron på Sofias bild. Visserligen deformerad men ändå lätt att känna igen.

Kanske kan sätt punkt för spekulationer kring ametistskivlingar och spindlingar etc…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone