0 333 visningar

12 svar

Nya fynd!

Jan A, Uppsala

30 sep 2008 kl. 23:22

Också idag gjorde hundpatrullen en raid i okänt land medan jag rotade i favoritskogen.
En skapligt stor Hydnellum-koloni i okänd granskog lyste på frugan och hunden. Ett ex. togs hem och såg ut så här. Vilken art är det?

0

Jan A, Uppsala

30 sep 2008 kl. 23:25

Själv hittade jag en musseronliknande svamp i den ‘fina granskogen’ där den växte intill en prickmusserongrupp.
Tog hem den och ska ta nya bilder om den fortfarande är fotogenique efter en övernattning. Här i skogen.

0

BirgittaD

30 sep 2008 kl. 23:28

Bild 1 Tjusig svamp. Bild 2 Kan det vara besk vaxing?

0

Fin!!

MariaT

30 sep 2008 kl. 23:33

Wow…nynnar för mig själv nått med (bröllop)...
Den där du ,i en brudbukett,(shit vad vackert)..
Ja ja,  det är vad alla tänker, den e inte så stor i verkligheten..  ja vet ,men
Vilket foto & vilken svamp!!
Cred till dig Ja A!!  :)

0

Jan A, Uppsala

30 sep 2008 kl. 23:33

Jag väntade mig den frågan och har därför fotat de två sida vid sida. Nej, de är tämligen olika!

0

Enelie, Linköping

1 okt 2008 kl. 00:10

Det är fina fynd du får hem ifrån “fulskogen”.
Jag har inga gissningar dock.

0

Sofia, Skåne

1 okt 2008 kl. 00:14

Den första bilden kan du ha som julkort, Jan!

0

Hans Myhre

1 okt 2008 kl. 00:17

1.Hydnellum aurantiacum
2. Hygrophorus erubescens

0

Jan A, Uppsala

1 okt 2008 kl. 00:31

Tack för svaren Hans. Taggsvampen var också min idé, men den andra sa jag nej till redan efter första svaret. Lägger nu ut bilder på erubescens och min svamp sida vid sida.

0

Hans Myhre

1 okt 2008 kl. 00:50

OK, kanskje H, secretanii (nordvaxing)

0

Irene A

1 okt 2008 kl. 08:51

Jan, nu förstår jag inte riktigt. Varför skulle inte båda beskvaxingarna kunna vara beskvaxing? Har du inte smakat på dem?

0

Hans Myhre

1 okt 2008 kl. 12:15

Der sa du det Irene. Jeg mente også at de var samme art, de varierer sterkt i fargen.

0

Jan A, Uppsala

1 okt 2008 kl. 17:00

Tack för frågor och svar. Svampen har efter ny fotografering slutgiltigt lämnat detta Forum för en tids tillvaro i ett konstfullt vikt stycke papper…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone