0 806 visningar

15 svar

Blåmusseron?

Mimmi, Mjölby

12 okt 2008 kl. 17:20

Kan det vara blåmusseroner jag har hittat? De växte i barrskog i ganska stora samlingar. Svampen på den första bilden är ca 7 cm hög och 6 cm över hatten. De luktar bränt gummi.

0

Mimmi, Mjölby

12 okt 2008 kl. 17:22

Nämen? Varför kom det bara med en bild…?

0

Mimmi, Mjölby

12 okt 2008 kl. 17:24

Fler bilder

0

Mimmi, Mjölby

12 okt 2008 kl. 17:27

Och en till, då...

0

Salasias

12 okt 2008 kl. 17:40

Ja, jag skulle i alla fall plocka dem som blåmusseron. De var många idag i skogen….

0

Michael Krikorev

12 okt 2008 kl. 17:51

ja, blåmusseron.

0

Mimmi, Mjölby

12 okt 2008 kl. 17:57

Tack så mycket!
Då återstår bara att smaka. Spörs att se om jag gillar den eller inte. Och om jag mår dåligt av den eller inte.

0

Värmdöbo

12 okt 2008 kl. 18:01

Ja snälla låt oss veta vad du tyckte om smak och om den var snäll mot magen.

0

Salasias

12 okt 2008 kl. 18:20

Jag har precis satt i mig 4-5 knapertstekta blåmusseroner. Jag gillar dem för de har en utpräglad smak, egen karaktär.

0

Mimmi, Mjölby

12 okt 2008 kl. 19:02

Nu har jag kokt av en svamp och håller på att smörsteka den. Törs jag äta den nu, då? Bombis? Det finns ingen risk att det är något giftigt?

0

Jan A, Uppsala

12 okt 2008 kl. 19:16

Allt du gör är på ditt eget ansvar, men jag skulle bli förvånad om du inte tycker om smaken!

0

Lena M

12 okt 2008 kl. 19:26

Ja blåmusseronen är god och jag tror att det var / är något annat som gjort att jag blivit illamående eftersom det fortfarande kommer och går .
Tänker absolut testa den igen !

0

Mimmi, Mjölby

12 okt 2008 kl. 19:40

Oj, oj, oj…
VAD GOTT!

Hoppas nu att min mage tål den, för det var absolut en av de godaste svampar jag har ätit.
Vojne, vojne, nu måste jag ju skena som en stolle för att hitta så mycket blåmusseroner jag kan innan säsongen är slut.

0

Salasias

12 okt 2008 kl. 20:39

Kokat av? Varför det?

0

Mimmi, Mjölby

12 okt 2008 kl. 20:57

Jag valde att koka av den för att jag har läst på flera ställen att den annars kan orsaka illamående. Eftersom jag inte har ätit den förut och inte visste om jag skulle tåla den, så ville jag minimera risken.

0

Bo E

13 okt 2008 kl. 12:54

Har aldrig kokat av den och aldrig mått illa av den.

Måste vara individuellt om man är överkänslig mot något i den kanske?

Jag gillar den bara jag hinner ta den ung och utan maskangrepp!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?