0 1555 visningar

30 svar

Ticka?

Robban O-hamn

20 dec 2008 kl. 14:34

Brist på tid så jag tog en sväng nedre trädgården, har inte varit
där på säkert 5-6 mån. Misstänkte att det kunde ha hänt något på plommon veden jag tog ner i Mars-April i år. Hittade denna ticka
men vad är det? Tycker det är svårt med tickor. En art kan ju se ut på tusen olika sätt.

0

Skogsfrun i Obbola

20 dec 2008 kl. 14:49

Det är så mycket gula och orange toner i den att jag misstänker klibbticka. Skär lite i den och kolla om köttet är gulaktigt! Då är det den. Om köttet är brunt tror jag på någon eldticka.

0

Skogsfun i Obbola

Robban O-hamn

20 dec 2008 kl. 15:03

Brunt tycker jag! Kutade ut fort som tusan, inte ljust länge till.
Eldticka då? Andra bilden mycket dålig men den ligger där i morgon med.

0

Skogsfun i Obbola

Skogsfrun i Obbola

20 dec 2008 kl. 15:43

Jag undrar jag om det inte är en plommonticka (Phellinus pomaceus). Jag har inte sett den själv, men det verkar ju lurt!

0

Skogsfun i Obbola

Robban O-hamn

20 dec 2008 kl. 15:53

Hur vet jag då? den är hård (oböjlig) Fanns inte i våras när jag tog ner trädet.

0

Robban O-hamn

20 dec 2008 kl. 15:57

Två till men dom säger nog inte så mycket mer än vad som redan visats.

0

Robban O-hamn

20 dec 2008 kl. 16:17

En bild på kanske det bästa jag kan göra i kniv snittet. Har tidigare i dag skurit gips skivor med den kniven!

0

Skogsfrun i Obbola

20 dec 2008 kl. 16:20

Plommontickan är en art i eldtickekomplexet, så om man inte är så noga kan man säga att det är en eldticka. Tittar man i Ryvarden så skils plommontickan ut genom att den förekommer på Prunusarter samt vissa mikroskopiska karaktärer. Dessutom verkar den ofta vara mindre hovformig än de flesta andra eldtickor. Jag är lite brydd av de röda färgerna, men åtminstone porytan beskrivs som “light yellowish- to reddish-brown” i Ryvarden. Jag tror vi kan bestämma oss för plommonticka.

0

Hans Åke.

20 dec 2008 kl. 16:31

Hej robban io-hamn det liknar plommonticka har funnit den på krikon några gånger men det är säkert någon som har annan uppfattning.

0

Robban O-hamn

20 dec 2008 kl. 16:47

Krikon? Brukar det vara urympningen till andra plommon arter? Jag frågar för att mitt träd var gammalt och började skjuta rotskott,
har krion taggar för det hade mina rotskott. Dessa visade sig även på senare tid i trädet. sitter taggar på den bit av trädet som tickan är på. Kan ta nya bilder i morgon om någon önskar. Annars är det någon
som vill ha en julklapp ticka på gren. Jag står för kostnaden.

0

Skogsfrun i Obbola

20 dec 2008 kl. 16:52

Går man efter Nordic Macromycetes nyckel så är eldticka på plommon=plommonticka.

0

"JAS" Helsingborg

20 dec 2008 kl. 17:00

Hej Robban! Ja krikon och “vildskott” har taggar, långa rackare oxå. Och jag tycker nog att det liknar Plommonticka, jag har den på flera platser men då är den på krikon så det är en eldticka på krikon, kanske krikonticka då? :)) God jul föresten.

0

Robban O-hamn

20 dec 2008 kl. 17:13

Tack så jätte mycket för hjälpen med en ticka jag inte visste fans.
Detta hittade jag i päronträdet. Laven har nog alla sett men vad heter den? Kletet på grenen är jag inte säker på men har en i bakhuvudet. (I tankarna alltså).

0

Plommonticka

Jan A, Uppsala

20 dec 2008 kl. 18:10

Du har redan fått svar, och visst är det plommonticka. Jag har en - en gång vacker - odling av rotäkta plommonsorter från olika delar av landet. Den som vattensorken och sedan plommontickan tycker bäst om kallar jag ’Borland’ eftersom jag grävde upp rotskott på den tomt där Borlands kontorskomplex växte upp. Räddade en värdefull plommonsort kan man säga. Det är det näst godaste plommon JAG vet, godast är ’Grön Reine Claude’. Men Borland är rotäkta och härdigt!
Många rotäkta plommonsorter är minst lika taggiga som krikon, som är alltför starkväxande för att användas som ympunderlag. Man använder ist. för ändamålet speciellt framtagna ”sorter”.
Skickar med några bilder på plommonticka i olika åldrar, växande på just ’Borland’.

Från ung till äldre

0

Robban O-hamn

20 dec 2008 kl. 19:43

Trädet jag tog ner i våras har vi kallat för Viktoria. Har ett som är väldigt tidigt om du kommer i håg Jan. det tog ca 2 veckor till att Viktoria var färdig efter att den tidiga arten var slut. men fina bilder och tack för hjälpen alla.
extra tanke där till Skogsfrun.

0

klas jaederfeldt

20 dec 2008 kl. 19:52

jag är bevisat dålig på att säga vad det är från bilder, men denna gång så tycker jag nog att det är en klibbtickavad det gäller färgerna, droppa lite kalilut Koh, eller lite kaustiksoda på köttet, blir detta svart så böjer jag mej för plommonticka

0

Robban O-hamn

20 dec 2008 kl. 20:03

Om man inte har Kaustiksoda då? det första har jag aldrig hört talas om.

0

klas jaederfeldt

20 dec 2008 kl. 20:31

kaustiksoda sälgs som avloppsrensare i mataffärerna, annars så verkar det funka med (kollade nyss) målarsoda (stark lösning) kanske även amoniak (men har ingen färsk så jag kan kolla) kanske någon kemist på sajten har någon bättre lösning på problemet

0

Robban O-hamn

20 dec 2008 kl. 20:36

Vet inte om det duger Klas men la en svampbit i målartvätt, den blev kolsvart! se dåliga bilder. Ber om ursäkt för det men håller på att lära, tydligen ska det ta sin tid.

0

klas jaederfeldt

20 dec 2008 kl. 22:45

ok då har du antagligen en i släktet Phellinus , och då kanske plommonticka, så en en gång hade jag fel då jag tittar på bilder

0

Robban O-hamn

20 dec 2008 kl. 22:57

Vill ändå tacka dig Klas för där lärde jag mig en sak till. Tack tack.

0

svampstaff

20 dec 2008 kl. 22:59

hahaha ja den va fin robban:)
En hundbajs i mina ögon:)
Alla lär vi väl hela tiden:)
Det här med svamp är kul:)
Fast man anses konstig.

0

Robban O-hamn

20 dec 2008 kl. 23:08

När jag såg hur fotona blev tänkte jag Bävergäll, vad det nu är.

0

Skogsfrun i Obbola

21 dec 2008 kl. 08:18

Vad gäller din lav så torde det vara en slånlav. Men för att vara säker behöver man titta på baksidan. Gällaven är ganska lik men har svarta grenundersidor, medan slånlaven är vit under.

Förresten så var det där med att eldticka på plommon=plommonticka enligt Nordic Macromycetes en förenkling på min sida. Det står Prunus. Så krikon omfattas nog också!

0

Jan A, Uppsala

21 dec 2008 kl. 08:52

Skogsfrun, det är inte bara så att slånlaven växer ymnigt på bl.a. plommon (s.lat.), utan plommontickan trivs också alldeles utmärkt på slån! Däremot har jag fått uppfattningen (av helt egna iakttagelser i trdg) att slånlaven INTE växer på surkörsbär (brunbär) och att brosklaven är ovanlig på plommon! Vet dock inte om det verkligen “är så”. De båda lavarna kanske inte gillar varann!

0

Skogsfrun i Obbola

21 dec 2008 kl. 09:18

Intressanta iakttagelser! Jag har inget att tillägga. Det är ont om plommonträd häruppe - det enda jag känner till i närområdet planterade vi själva i trädgården ifjol. Det blir spännande att följa utvecklingen…

0

Boman

21 dec 2008 kl. 19:10

Att slånlav mm växer på plommon, och tvärtom är fullt naturligt. Det är ju samma art, prunus.

0

Jan A, Uppsala

21 dec 2008 kl. 19:28

Det var riktigt dåligt Boman. Du måste lära dig skilja på släkte och art!

0

Laven

Robban O-hamn

21 dec 2008 kl. 19:40

Är vit under så då borde det vara
Slånlav! Men dessa gele liknande bitar då. Detta är Päron trädet.

0

Laven

"JAS" Helsingborg

21 dec 2008 kl. 20:03

Tjenare Robban! Julen står för dörren och det kanske är tommteluvor på tillväxt:) Nej skämt och sidor så kanske det är en slemsvamp, kolla min tråd = “Slemsvampar, de rör sig!” du har kanske samma eller något liknande, du får följa utvecklingen på dem.

0

Robban O-hamn

21 dec 2008 kl. 21:14

Ja det ska jag göra JAS. Skönt med något precis utan för dörren.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?