Lena, den plats den här bilden är tagen har producerat en mängd lacktickor de senaste åren. Gran dominerar med inslag av löv. Marken är i övrigt ganska öppen under träden men det ligger en hel del granris och skräpar. Stubbarna svampen växer på ser gamla ut och det är svårt att se vilket trädslag det har varit, jag tippar på mest björk. De kommer nu vid den här tiden färska ex här i sjuhäradsbygden fast gamla svampar kan stå i flera år. Enligt “Ekologisk katalogen över storsvampar” bör man finnas i södra halvan av landet för bästa förutsättningar att hitta den. Man kan nog behöva lite tur för att springa på den eftersom den kanske inte tillhör de vanligaste arterna precis.
Har du förresten gett upp med bildskickandet? För mig fungerade det vid första försöket och nu har jag sett lite hur funktionen är. Det borde gå om du väljer “Jag vill bifoga biler”, trycker på knappen för att sedan välja bildfil som har filtypen “.jpg” (.jpeg kan möjligen falera). Fast jag vet…det gå snett av okänd anledning. Ett felmeddelande vad som händer skulle underlätta. Loggarna till “siten” skulle säkert kunna ge besked.
Tack Ingemar för svar. Jag har aldrig sett lackticka annat än på svamputställning
och tyckte att den var så vacker, så ett ex. av den vore inte fel.
Ang. bildskickandet så är jag skrämd av mina tidigare försök. Men imorse, när jag såg att det var lungt på forumet gjorde jag ett försök, och det lyckades. Nästa gång är det ovisst !
Lena
Instämmer att det var en fin bild! Det är inte så ofta man ser de riktigt unga svamparna avbildade.
Men de här odlarna har förstås sett dem i alla stadier:
http://www.rolv.no/bilder/galleri/medplant/gano_luc.htm
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.