0 2134 visningar

41 svar

Svampkorg + snälla forumister.

Maric/Arlanda

4 feb 2009 kl. 13:19

Oj, det var inte det lättaste att sätta en rubrik på detta.

Det jag ville tala om är att det finns underbart folk på denna sajt.
Önskar man något, svamp eller annat så blir man väl tillgodomött av sina önskemål.

Jag har fått svamp, jag har beställt svamp, jag har beställt massa annat oxå som kryddor och burkar.
Igår kom min alldeles egna svampkorg målad av Evy här på forumet.
Så tjusig så.

0

Svampkorg snälla forumister.

Tina Nordberg Kolsva

4 feb 2009 kl. 13:28

Verkligen fin korg. Önskar dig den fylld många gånger.

0

Svampkorg snälla forumister.

Boman

4 feb 2009 kl. 13:32

Vilken trevlig korg!

0

Svampkorg snälla forumister.

Bo E

4 feb 2009 kl. 13:48

Vacker korg!

Skulle heja glatt på, och gärna börja snacka svamp med nån som bar en sådan i skogen!

Det slår mig ibland hur tystlåtna vi skogspromenerare oftast är.
Undantag kan vara om man börjar prata om barn eller hundar, men två vuxna svampletare som möts i skogen hälsar oftast skyggt och smyger åt varsitt håll.

Konkurrenstänkande kanske, medvetet eller omedvetet!

En gång mötte jag samma dam flera gånger i samma skog och det blev nästan komiskt hur vi skyndade för att hinna plocka så mycket som möjligt före varandra, istället för att börja språkas och samarbeta lite…

0

Svampkorg snälla forumister.

"JEF"

4 feb 2009 kl. 14:05

Jäklar i min lilla låda! Vilken jättefin svampkorg du fått tag i. En sådan är nog många svampfanatikers dröm att få lufta i skogen.

0

Svampkorg snälla forumister.

Stefan HBG

4 feb 2009 kl. 14:09

Bara så läcker…....,tror inte det går att misslyckas i svampskogen med den.

0

Svampkorg snälla forumister.

Jan A, Uppsala

4 feb 2009 kl. 14:10

De som varit med om det;) sägs inte gilla att få korgen, men en sån skulle jag acceptera! Grattis!

0

Litet missförstånd från min sida.

Maric/Arlanda

4 feb 2009 kl. 14:20

Evy är inte medlem på detta forum.
Men det är iaf Helena A´s mamma.
Helena A är däremot aktiv här.

0

Svampkorg snälla forumister.

Helena A

4 feb 2009 kl. 14:20

Maric skrev lite fel ang svampkorgen.
Min mamma Evy är inte aktiv här men otroliga korgar det målar hon.

0

Bo E

Maric/Arlanda

4 feb 2009 kl. 14:30

Jag är snarare tvärtom jag.
Kanske lite för framåt.
Jag startar gärna ett samtal med en svamplockare i skogen och kan rekommendera ställen lite här och där.
Men det är jag det.

0

Bo E

Bo E

4 feb 2009 kl. 15:00

Trevligt!
Händer bara så sällan att man möter såna.

Mötte faktiskt för ett par år sedan en “bondfru” i skogen hon ägde. Hon berättade om deras skog och odlingar, och att de upplåtit mark till en vandringsled (som jag just höll på att utforska) och visade mig var det växte trattkantareller.
Det var i senaste laget, men frostfritt o fint där, så jag plockade en del.
Det var ju trevligt!

0

Svampkorg snälla forumister.

Evy

4 feb 2009 kl. 16:51

Vad glad jag blir att så många gillar korgen!!

0

Svampkorg snälla forumister.

Lena M

4 feb 2009 kl. 17:01

Ja Evy jag vet att du är duktig att måla svampkorgar liksom akvarell så du får kanske flera beställningar framöver.

0

Evy

Maric/Arlanda

4 feb 2009 kl. 17:21

Men korgen var juh alldeles bedårande.
Jag är jättenöjd.
Tackar och bockar.
Hoppas du får in några beställningar nu.

0

Evy

sven

4 feb 2009 kl. 22:17

Härlig bild.Bättre en svammelstaffs larviga trollhänder.

0

Sven

Finsmakaren

4 feb 2009 kl. 22:29

Du kan bara inte hålla käften va,,,du måste ju ha allvarlig skada innanför pannbenet om det nu finns något där inne, varför ska du nämna svampstaff i en tråd där folk pratar om något trevligt,, muckar du gräl,,,,lr,,,,jösses

0

Sven

Christer

4 feb 2009 kl. 22:34

Du och din sambo svampstaff verkar ha precis samma otrevliga ton mot alla som är trötta på honom.

Inse att det är bäst för alla att ni packar ihop för gott och lämnar den här förr så utmärkta sajten. Ert språk är så lågt och fyllt av förakt att man vill spy.

SE TILL ATT SAMBO SVAMPSTAFF HÅLLER SITT ORD OCH LÄMNAR OSS IFRED FÖR GOTT!

0

Sven & Christer

"JEF"

4 feb 2009 kl. 22:52

Nu har ni båda sagt för mycket tycker jag. Att hacka på svampstaff i en annars trevlig tråd är ju väldans dålig stil. Ni verkar ju verkligen vara mucksjuka båda två...Låt hellre bli att läsa inlägg om ni är så lättstötta. Att börja hacka på en stackars sambo verkar tydligen också vara helt OK. Om ni rannsakar er själva lite så kommer det nog fram att ni gillar staffens framfart…tror jag.

0

Underbar korg!

Madde Småland

4 feb 2009 kl. 23:03

Otroligt vacker måste jag säga. Jag hoppas du har tur i skogen och kan fylla den varje gång du är ute för att plocka ngt gott. :)

0

Hallåååå

"JAS" Helsingborg

4 feb 2009 kl. 23:06

Ortoligt vacker korg och kul med lite svampsnack på en trevlig tråd men det sket ju sig tyvärr
:((

0

Underbar korg!

Jonnie

4 feb 2009 kl. 23:07

Fantastisk,, jag skulle aldrig kunna med att ta ut den fina korgen i skogen, får nog fortsätta som förut,,, (plastpåse o murhink) :)

0

Sven

Christer

4 feb 2009 kl. 23:39

Hörru JEFF
“Du kan bara inte hålla käften va,,,du måste ju ha allvarlig skada innanför pannbenet om det nu finns något där inne”.

Så skriver svampstaffs “stackars sambo” men det är väl okej i dina öron.

0

Christer / Finsmakaren

"JEF"

4 feb 2009 kl. 23:45

Nej det är naturligtvis inte OK att slänga ur sig sådant. Usch o fy på dig Finsmakaren!

0

Men snälla

Madde Småland

5 feb 2009 kl. 00:11

Kan ni inte bara sluta? Varför måste det hela tiden bli bråk även på positiva inlägg som det här? Sluta förstöra för alla andra nu.

Maric, tråkigt att ditt inlägg skulle starta ännu en ny diskussion. Hoppas du finner mkt glädje i din vackra korg. Den fick mig att längta till höstens välfyllda skogar. :)

0

Svampkorgen....

Affe Nv Skåne

5 feb 2009 kl. 01:22

Ruskigt tjusig korg…

0

Maric/Svampkorgen....

Dieter Endom

5 feb 2009 kl. 07:16

Har du fått korgen? Nej,jag bara skojar. Den är bara så fin att den platsa i prydnadshyllan.

0

Svampkorg snälla forumister.

Jeanette, P

5 feb 2009 kl. 15:10

Ja den var verkligen läcker! Är den klarlackad eller? Annars hade man haft väldigt svårt att ta ut den i skogen, som någon anna skrev..skulle den passa bättre på prydnadshyllan =)

0

Lackning svampkorg.

Helena A

5 feb 2009 kl. 15:21

Korgarna lackas minst 3 gånger på både in och utsida så de klarar bra att vara med i skogen.
Jag har en av de första hon gjorde och den har hängt med mej i skogen i 10 eller 11 år nu.
Hård användning under säsong och ingen skada på målningen tack vare ett otroligt jobb med lackning.
Bifogar en bild på hur min ser ut efter många år i skogen,

0

Lackning svampkorg.

Jeanette, P

5 feb 2009 kl. 15:44

Oj då! Ja den var i gott skick för att vara så gammal. Nu blev man ju sugen på en sån till säsongen ju..
Tack Helena för ett snabbt svar

0

Lackning svampkorg.

Tina Nordberg Kolsva

5 feb 2009 kl. 23:04

Min korg (en av dem)är inte så där vacker, den har en annan tjusning. Har ärvt den från min mormor i Finland.Den är gjord på 50-talet kanske tidigare. Jag har haft den sedan 1985. Kan erkänna att jag använder den inte som slit och släng.

0

Lackning svampkorg.

GretheF Skåne

6 feb 2009 kl. 19:28

Tina hvad är handtaget gjort av det är ett sådant jag skulde vilje ha till alla dom korgar som går sönder just där vilken fin korg

0

Lackning svampkorg.

Tina Nordberg Kolsva

6 feb 2009 kl. 23:30

Hantaget är av björk.Korgarna gnisslar när handtaget vickar i sidled.

0

Lackning svampkorg.

Tina Nordberg Kolsva

7 feb 2009 kl. 12:10

En till ur min samling, är nämligen korgoman.
En gåva från Lettland.

0

Lackning svampkorg.

Evus

7 feb 2009 kl. 12:57

Vilka jätte fina korgar !!!!

0

Lackning svampkorg.

GretheF Skåne

7 feb 2009 kl. 17:41

Den är flot ja jag med är tokig i korgar, jag forstår inte riktigt det med handtaget hur har dom fått det så mjukt at det går att flåta

0

Lackning svampkorg.

Tina Nordberg Kolsva

7 feb 2009 kl. 19:44

Man tar kvistarna på våren, blöter dem i vatten. De är snodda inte flätade,det ksnske inte syntes på bilden.Man bultar åxå med en klubba där man viker.

0

Lackning svampkorg.

GretheF Skåne

7 feb 2009 kl. 19:45

Det ska jag prova, kan jag ta dom som hänger ner tror du  

0

Lackning svampkorg.

Tina Nordberg Kolsva

8 feb 2009 kl. 01:11

Hittade lite bilder här
http://svenska.yle.fi/matochfritid/verkstadartikel.php?id=2406

Jag är osäker på om det har mågon betydelse. Du får välja de grenar som har rätt tjocklek.
Man kan använda rot åxå,men de ska tas på hösten. Det är inte så lätt att hitta så långa så raka rötter i den grovleken. Man kan ju vira ihop flera stycken.
Eller Linda runt en rak slana.
Lycka till.

0

Lackning svampkorg.

Tina Nordberg Kolsva

8 feb 2009 kl. 01:44

Grepe göres av vidja inte slana som jag skrev.
kola här:
http://www.foteviken.se/hem/museet/anl/textil/korgflat.htm

Är det bara jag som är vaken?
Nu knyter jag mig.
Natti natti.

0

Lackning svampkorg.

Grethe.F Skåne

8 feb 2009 kl. 14:22

Hej ja det kan jag inte få plats med i en lägenhet var ska man plantere det !!!!!!!!! men det låter interesant Tack ska du ha

0

Svampkorg

MariaAgby

17 jul 2016 kl. 13:02

Hej Helena A!
Målar din mor korgar ännu? Medveten om trådens ålder, men chansar på gehör :)
Vänligen kontakta mig, om det finns möjlighet till beställning! De vackraste svampkorgar jag sett!
maria_agby@hotmail.com

0

Tobias

7 apr 2019 kl. 14:47

Jag tar samma chansning som föregående inlägg och hoppas att jag kan komma över en målad svampkorg.
Helena A, om din mor fortfarande målar svampkorgar och är intresserad av att sälja en så kan du kontakta mig på: tobias.tegstrom82@gmail.com

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?