0 998 visningar

13 svar

Torkad Vitspröding!

"JAS" Helsingborg

27 mar 2009 kl. 19:40

Jan A. lärde mig Vitsprödingen i våras, han rekommenderade mig inte att torka den vilket jag i det läget redan gjort. Nu har den avsmakats och wauw!! viken smak, mild fin smak som påminde om bläcksvamp, champ, stoltfjällskivling, en höjdare som jag kommer att plocka betydligt mer av kommande säsong, om den inte är bra som torkad så undrar jag hur den är som färsk :) Nu är ju smaken som baken men ni som inte har provat den, - prova, det är den absolut värd.

0

Jan A, Uppsala

28 mar 2009 kl. 05:24

Nja JAS, egentligen sa jag väl då, att äldre, mörknande vitspröding inte är lämplig att torka för att den inte blir så snygg. Och jag äter med stor förtjusning alla vitsprödingar jag hittar, ÄVEN de lite äldre och mindre vackra.;)

0

"JAS" Helsingborg

28 mar 2009 kl. 10:44

Ok! Så kanske det var men goda var de i alla fall och jag torkade faktiskt både små och lite större, äldre, det blev lite svart i blötläggningsvattnet och i pannan men smaken var mycket bra.

0

Bo E

28 mar 2009 kl. 13:36

Ny art för mig.
På bilden i databasen ser den ut att ha gråbrun hatt med brunsporiga skivor och en ganska lång vit fot.

Fler kännetecken och typ av växtplatser efterlyses av er som gillar den.
Skulle gärna prova den, bara jag vert lite mer om den.

0

Jan A, Uppsala

28 mar 2009 kl. 14:14

Vitsprödingen är hygrofan; i “väta” gråbrun, i torka mlm rent vit. Skivorna mörknar - sporpulvret svart. Jag plockar de flesta, ofta i stora grupper, runt/nära/på asp- och Salixstubbar och -“avfall”, ofta vid fuktiga, röjda dikes-, skogsvägs- och stigkanter.
Jag tycker att den är mycket god. Prova!

0

Torkad Vitspröding! Bo

Gula

28 mar 2009 kl. 14:39

Här är mina bilder från en tidigare tråd!

http://svampguiden.com/forum/visa/99255

Dom växte (i massor!) vid en ask-stubbe där vi eldat lite kvistar och annat! Dom växte också runt aspar där rötterna är synliga. Tyvärr hann jag inte plocka och smaka men i år ska jag göra det om dom visar sig! :-)

0

Torkad Vitspröding! Bo

"JAS" Helsingborg

28 mar 2009 kl. 15:48

Jag har plockat dem i fuktig ädellövskog, på gräsmattan på Råå camping under stora ekar på skogskyrkogården under stora murkna boklågpor i naturpark, lita var sanna alltså. Men man får inte vänta tills nästa dag om man ser några, då är det för sent.

0

Torkad Vitspröding! Bo

"JAS" Helsingborg

28 mar 2009 kl. 15:53

“lite var stans alltså” - ska det vara:)

0

Torkad Vitspröding!

NadaL, Umeå

28 mar 2009 kl. 16:11

Inte provat vitspröding än, men nu är jag riktigt sugen.Spännande med att prova nya svampar.
Förra året har vi provat föränderlig tofsskivling och nu är den en favorit här hemma.

0

Torkad Vitspröding! Bo

Jan A, Uppsala

28 mar 2009 kl. 16:58

Glömde en trevlig egenskap; vitsprödingen kommer tidigt, tar vid efter vårmusseronerna i skiftet maj-juni och är uthållig!

0

Torkad Vitspröding! Bo

"JAS" Helsingborg

28 mar 2009 kl. 18:40

Jag har letat igenom mina bilder på Vitsprödingen och de första bilderna som jag tog förra året är från 080407 om en vecka alltså men det är betydligt senare i år. Den senaste bilden på Vitsprödingen är från 080814. Alltså gick den att hitta i över 4 månaders tid!!!!

0

Lill

29 mar 2009 kl. 10:09

Hittar inte vitspröding i några av mina böcker. Sitter å försöker leta information på nätet, men jag kan ju lika gärna fråga här.
Vars i vårat långa land växer de?

0

Jan A, Uppsala

29 mar 2009 kl. 10:51

Den hette vit sprödskivling på den gamla hederliga tiden… Har du inte de namnet heller, så uppdatera bokförrådet;) - eller sök ‘Psathyrella candolleana’ på Internet.

0

Bo E

30 mar 2009 kl. 14:54

Tack för tipsen!

Ska hålla utkik efter den!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?