0 945 visningar

42 svar

I väntan på svamp

Tomaten

17 apr 2009 kl. 07:14

Det finns nu massor med läckra och nyttiga nässlor att plocka. Jo de går också att sälja. Jag får 150 kr kg i en delikatessbutik som gör nässelpesto på den. Skall leverera 5 kg på måndag.

0

Grethe F

17 apr 2009 kl. 15:06

Där ska många till för ett kilo ,ja jag har också börjat att ta hem själv dom är goda ,kirskålen är här nu också

0

Tomaten

17 apr 2009 kl. 15:55

Man plockar drygt 1 kg i timmen. Har också plockat kirskål idag för första gången någonsin. Doftar och smakar riktigt bra. Skall prova att göra pesto på den i kväll. Skulle man kunna sälja kirskål kan det bli mycket pengar…...

0

Stefan hbg

17 apr 2009 kl. 20:51

Tror det handlar om okunskap när inte folk förser sig av denna naturresurs som dessutom är gratis. Har träffat många som fnyser på näsan åt bl.a nässlor.
-Tänk va gott, lite nässelsoppa med äggahalvor till förrätt som följes upp med stuvad kirskål och varmrökt lax.

0

Hans-Åke

17 apr 2009 kl. 20:57

när du tittar på nässlor titta på fjolårsskaft kan du hitta nässelskål

0

Lena M

17 apr 2009 kl. 20:59

Nässelsoppa är ju bara så gott , likaså the på torkade nässlor

0

Tomaten

19 apr 2009 kl. 18:47

Gjorde soppa på hälften nässlor hälften kirskål. kryddade med flingsalt, bongs grönsaksfond, torkdad estragon och torkad herbes de provence. Det blev en riktigt god soppa som varmt kan rekommenderas. jodå har plockat de 5 kg nässlor i dag som är bestöllda till i morgon. Snabbt tjänta 750 kr på 3 timmar

0

Lena M

19 apr 2009 kl. 19:15

Grattis til lättförtjänta pengar och samtidigt motion och frisk luft, kan de bli bättre.
Här är nässlorna så små ännu och som du säger, späd kirskål är inte heller så dumt. Oj vad det finns mycket att titta på / plocka i naturen i väntan på svamparna.

0

Tomaten

19 apr 2009 kl. 19:43

Helt rätt, det finns så otroligt mycket ätligt i naturen som de flesta glömmer som enbart är fixerade vid snabbköpet och computerspelet. Hörde Pelle Holmberg säga på tv4 i lördags att nässlor tydligen slår det mesta vad gäller mineraler o vitaminer. men så mycket motion blev det inte gick nog bara 100 meter för att plocka 5 kilo nässlor, men cykelturen var 6 km…....ss

0

Tina Nordberg Kolsva

20 apr 2009 kl. 10:19

Lättkokta morötter beströdda med hackade späda kirskålsblad. Å smör förstås.
Koka morötterna, häll av vattnet.
I med smörklicken och hacket, salta.
Hetta upp på plattan, då blir kirsen lite förvälld i smöret.Lite vitlök till gör susen.
Passar till allt, kanske inte pannkaka.

0

vilken skål?

Bo E

20 apr 2009 kl. 13:28

Nässlor är gott och nyttigt!

De gillar jag.

Men vad 17 är kirskål?

Låter som nånslags drink eller bål?

Men jag förstår att det är en grönsak.

Kanske ska det vara kirs-kål och inte kir-skål?

Jag vet inte vad det är i alla fall, har nån en bild och terrängbeskrivning var man finner den?
Sugen på allt ätbart i naturen…

0

vilken skål?

Enelie, Linköping

20 apr 2009 kl. 13:34

Bo E
Det är ett värstingogräs som kan ta över en hel trädgård (rotogräs).
Bilder kommer senare.

Som tur är har jag bara några få ex. som jag gräver upp varje år.

God som smörstekt till grillat kött tycker vissa.
Jag tycker att den smakar parfym.

0

kirs-kål

Bo E

20 apr 2009 kl. 13:35

googlade på den och blev tyvärr inte klokare.

Den ser ut som nån av alla otaliga växter som vi kallade hundkex som barn…
Hörde aldrig att nåt sådant var ätligt??

Nån som har en säkrare beskrivning?

0

vilken skål - Enelie?

Bo E

20 apr 2009 kl. 13:37

Smaken låter ju som om det kan vara hundkex ändå...men hur känner man igen den som späd innan blommorna kommer?

0

vilken skål - Enelie?

Skogsfrun i Obbola

20 apr 2009 kl. 13:48

Släkt med hundkex, men med helt annorlunda blad.

Titta här:

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/apia/aegop/aegopod.html

0

vilken skål - Enelie?

Bo E

20 apr 2009 kl. 14:22

Jodå men jag blev inte så mycket klokare.

Är det farligt att provsmaka om man hittar nåt snarlikt?

0

vilken skål - Enelie?

Tomaten

20 apr 2009 kl. 18:24

Bo E ! Antingen driver du med alla här om du skriver att du inte vet vad kirskål är, eller är du helt obevandrad i vad naturen har att erbjuda. Du kan i princip plocka friska nyuppkommna kirskålsblad dygnet runt de närmaste veckorna om du bor där snön smält sedan en tid. Vidare, svampexperten på tv4 talade sig varm kring kirskål i lördagens morgonprogram tillsammans med nässlor, men det såg du kanske inte ???

0

vilken skål - Bo E

Irene A

20 apr 2009 kl. 18:39

Om du tycker att kirskål och hundkex är lika, ska du nog inte provsmaka något liknande. Odört tillhör samma typ av växter, och är giftig.

0

vilken skål - Bo E

svampstaff

20 apr 2009 kl. 21:04

Bo om du tittar på min bild här har du massor av blivande kirs-kål.Eliptiska blad, mest till vänster och i underkant på bilden.

0

vilken skål?

Tomaten

20 apr 2009 kl. 21:46

Låter mest som att Bo E är någon ny variant av saligt insomnade B Reyer eller B Sandh…....Provar små lustifikationer och ordvändningar som bara gör gossarna ifråga löjliga. Vet man inte vad kirskål är så har man troligen heller aldrig sett en kantarell !!!

0

vilken skål?

BirgittaD

20 apr 2009 kl. 22:27

Jag tycker det är underbart att man kan ha detta gissel som kirskålen är till mat. Plockar regelbundet i mina rabatter. Smörstek och njut. I förrgår gjorda jag soppa på nässlor och kirskål oj oj vilken smaksensation.

0

vilken skål?

Mossning

20 apr 2009 kl. 22:46

Jag skulle vilja ha recept på soppan.

0

vilken skål?

My

21 apr 2009 kl. 10:33

Jag tror inte Bo E bor i hus så då har han inte behövt kämpa mot kirskålen och vill man som jag inte äta den så funkar RoundUp också.

0

vilken skål?

Tomaten

21 apr 2009 kl. 12:08

My, jag trodde att vi här på siten är naturvänner som inte hänger sig åt att sprida gifter i naturen !!!! Men tydligen ikke !!

0

vilken skål?

"JAS" Helsingborg

21 apr 2009 kl. 12:30

Kirskål liksom kvickrot har ett ytligt rotsystem så vill man bli av med det kan man lägga på 5cm. med torvmull där dessa ogräs etablerar sig och efter en växtperiod har rotsystemet flyttat upp i torvmullen och så är det lätt att rensa bort eller oxå så tar man bort mullen helt och hållet och då följer nästan allt rotsystem med. Givetvis så får man gräva upp och dela på de perenner som växer där oxå och rensa ur ogräsrötterna ur dem. Har ogräset spridit sig ut i gräsmattan så får man kanthugga rabatterna och se till att det inte sprider sig tillbaka in i rabatten men normalt så brukar det inte trivas i gräsmattor då de som regel dör efter ett antal klippningar. Sedan är det noga med att dra upp/rensa bort de ogräs som eventuellt blivit kvar, det krävs bara en rotstump med ett öga för att det skall ta fart igen och framför allt INGET RoundUp i trädgården.  Men som sagt vad är ogräs och vad är grönsak, ät och njut av dem i stället. Man kan göra ett mjöl av både kirskåls och kvickrotsrötter om man har lust och ork, det var det som munkarna gjorde när de tog hit och började odla dessa växter.

0

vilken skål?

My

21 apr 2009 kl. 12:58

JAS, jag brukar inte använda RoundUp eftersom jag då skulle döda häcken, däremot är det ganska kul att driva med/upp tomater :)

0

vilken skål - svampstaff

Bo E

21 apr 2009 kl. 14:10

Tack svampstaff!
Det är nog bara blommorna som liknar hundkex då.
Dedär liknar ju mer Borghamnsgräs, som ju oxå börjar spira nu.
Det tror jag inte är giftigt i alla fall?

Ska hålla utkik efter liknande blad då, och kolla upp om de har parfymsmak.
Doftar de oxå?

0

vilken skål - tomaten

Bo E

21 apr 2009 kl. 14:16

Hej på dej du!

Jag tycker om både Bo R och Bengt Sandhs humor, men i detta fallet är jag faktiskt seriös, även om det gick att tolka ordet kirskål på två sätt och det blev lite lustigt!

Jag bor i hus, och kanske just därför känner jag inte till kirskålen.
Kommer väl närmare den om man bor i tält, eller…?

Jag är uppväxt på landet och tillbringar mycket tid än i dag att vandra i naturen, men jag känner tyvärr inbte till kirskålen, har aldrig hört ordet, men förstår att den har vissa likheter med hundkex och borghamnsgräs.
Jag ska kolla vidare efter den nu när jag sett svampstaffs bild som var bättre än den på google - wikipedia.
Kantareller har jag sett många, men icke ännu i år…

0

vilken skål - tomaten

Tomaten

21 apr 2009 kl. 16:43

Bo E ! Du må tycka vad du vill om gossarna B´s humor…... jag tycker delar av den är under all kritik !! Och du kirskål kan definitivt inte misstolkas !!

0

vilken skål - tomaten

Hasse i hörby

21 apr 2009 kl. 16:55

Varför bråka om något så löjligt?
Rensa bort den eller ät den..Jag brukar ha den i ost och skinkpaj.

0

kirskål

Joachim Krumlinde

21 apr 2009 kl. 17:35

Kirskål har många lokala och dialektala namn. I Skåne kallas den skvallerkål (danska: skvalderkål). I Närke och Sörmland tror jag den kallas kers.

0

guza

22 apr 2009 kl. 18:18

Jaha du Tomaten- du gissar på identiteter- får jag gissa på din?? Jag tror du hette per d förr i tiden!!Känner igen sättet att skriva!!

0

"JAS" Helsingborg

22 apr 2009 kl. 18:40

Bra Joachim, jag satt just och funderade på vad vi kallade den i Småland och just det, det var kers men nu undrar jag vad tusan är Borghamnsgräs, hos mig ringer det inte ens en klocka längst ned i de trånga komihågvindlingarna!

0

Tomaten

24 apr 2009 kl. 07:41

Så sjunger nässelsäsongen på sista versen här i syd. Har hitills blivit drygt 15 kg. Skall ut och dra ihop 3-4 kg till nu. Om några veckor väntar så den ultimativa svampen i småland, STENMURKLA !!!

0

"JAS" Helsingborg

24 apr 2009 kl. 10:12

Du verkar ha rätt guza!

0

Ett annat otyg i trädgården

Tanja i Gagnef

24 apr 2009 kl. 16:11

Hej!
Kirskål har jag inte så mycket, däremot kvickrot som invaderar planteringar om jag inte håller efter. En planta kan ha 1000 meter rottrådar… Men det stora problemet är MOSSA!!! Eftersom denna tråd handlar om annat än svamp tänkte jag prova att se om jag kan få några tips :-) hur får vi väck mossan? Vi har en stor tomt, 2200 kvm, och mossan tar över mer och mer.

0

Ett annat otyg i trädgården

Enelie, Linköping

24 apr 2009 kl. 22:57

Många kör med mossrivare.
Men, trädgårdskonsulentet i P1-programmet säger att det är det bästa sättet att sprida mossan mer så att det är bättre att låta bli.
Jag har otroliga mängder mossa också men har gett upp kampen.
Jag har fått rådet att ge gräset näring så att det kan ta upp kampen med mossan. Men jag har inte provat.
Det är mjukt att gå på i alla fall.

0

Ett annat otyg i trädgården

Tomaten

25 apr 2009 kl. 20:48

Helt riktig ! Mossrivare bara sprider eländet ! det enda som hjälper är gödning som gör att gräset tar överhanden. En del tror att kalk hjälper mot mossa. Men det är århundradets största marknadsföringsbluff ! Ett smart sätt för kalkindustrin att sälja kalk till överpris. Promenarede för några år sedan på sluttningen till ett kalkbrott, och vad växte där i överflöd ? Jo MOSSA !!!!

0

Ett annat otyg i trädgården

"JAS" Helsingborg

25 apr 2009 kl. 22:00

Gödsla och toppdressa med sand och stödså lite nytt gräsfrö. Så det här med kalkning, det finns en mängd olika mossor och en del vill ha högt PH en del lågt så ta ett jordprov och se vilka värden du har i din jord, är PHt lågt kalka om inte får du nöja dig med gödsel och toppdressningen. Man kan så klart använda järnchelat för at döda mossan och sedan kratta bort den, dressa och så nytt. Ligger mattan i mycket skugga så får du rensa undan lite växtlighet om du vill ha ordning på den. men mossa är mjukt och behöver inte klippas:)

0

Borghamnsgräs - JAS

Bo E

28 apr 2009 kl. 13:06

Jag har aldrig hört ordet kers, lika lite som kirskål.
Däremot är jag uppfödd vid Hjälmaren där det överallt växte något som liknar de bilder på kirskål jag sett.
En bekant från norra Vättern-bygden sa att det var Borghamnsgräs som tagits med av någon sjöfarare till platsen Borghamn i Sverige från Amerika för ett par-tre hundra år sedan och sedan spridit sig enormt snabbt. Därefter kallades det Borghamnsgräs.
Eftersom jag är uppväxt i den tron, och ingen hade några invändningar kanske Borghamnsgräs i själva verkewt är sak samma som kirskål?
Smaken är i alla fall påminnande om hundkex och selleri, tycker jag. Senare på sommaren får den vita hundkexliknande blommor och bladen kan verkligen dominera hela landskap i glesväxt lövskog - hagmarksmiljöer här i Nerike.

Vad tror ni?

0

vilken skål - tomaten

konässören

28 apr 2009 kl. 14:32

Surdeg är perfekt att använda om man vill ha ett bröd till en riktigt syrlig tomatensoppa där man lämpligen kan tillsätta lite stickande nässlor.
Avnjutes lämpligen med ett glas väl tempererat Kir. SKÅL!

0

Borghamnsgräs - JAS

Tomaten

29 apr 2009 kl. 08:48

Kirskål infördes till Sverige för många hundra år sedan av munkar och nunnar som använde det som grönsak och som läkemedel.

0

Inka

28 apr 2016 kl. 01:31

Nej, här i Södermanland säger vi kirskål

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?