0 2685 visningar

22 svar

Gul kantarell i Umeå

Bitte

12 jul 2009 kl. 14:38

Jippi idag har jag för första gången i mitt liv hittat gul kantarell. Gick en svampkurs i höstas så nu kan jag hitta dem själv. Fantastiskt roligt. Nu blir det smörstekta kantareller med biff, mums.

0

Kjell

12 jul 2009 kl. 15:33

Grattis Bitte !

0

Robban O-hamn

12 jul 2009 kl. 16:00

Nu har en liten del av livets vyer öppnats för dig.
Stort grattis och leta på.

0

Tina Nordberg

12 jul 2009 kl. 19:36

Välkommen i klubben. Nu är du fast :)) Medlem på livstid.

0

Kantarell

12 jul 2009 kl. 20:27

Bitte, om du gick svampkurs i höstas så borde du veta att det finns inget som heter gul kantarell.

0

Bitte

Göran H

12 jul 2009 kl. 21:29

Här på Forumet får du skriva Gul kantarell. De flesta av oss förstår vad du menar. Kommunikativt är det dessutom klargörande. I Nya svampboken av P Holmberg & H Marklund finner även de att ett klargörande behövs. På sidan 64 skriver man vanlig kantarell, visserligen med garderingen citationstecken runt vanlig, men det visar på behovet av förtydligande. Sen kan man ju undra vem signaturen kantarell är, ingen av musketörerna väl?

0

Göran H

Bengt Sandh

12 jul 2009 kl. 21:32

Nej, musketör Bengt har inte ork att stå emot denna dag eftersom deppandet efter 2-3 mot Helsingborg tar ut all min försvarslust. För mig får det gärna heta gul kantarell, iaf i dag…

0

Göran H

Göran H

12 jul 2009 kl. 21:38

Hur tror du jag känner det då?
Min spiktvå försvann som en avlöning. Du får gå ner och röja på nästa träning.
Förlåt Bitte, GGG är i gång.

0

Göran H

Bengt Sandh

12 jul 2009 kl. 22:12

Jag ska snacka med Haglund och hälsa att du förlorade pengar på gulisarna.

0

Göran H

klas jaederfeldt

12 jul 2009 kl. 23:04

det är inte jag som gömmer mej bakom det namnet heller,men han har rätt

0

Göran H

BaWa

12 jul 2009 kl. 23:17

Det har han inte alls det, det finns visst något som heter gul kantarell, likaväl som det finns något som heter röd volvo. Att påstå att det inte finns något sådant är att erkänna sina bristande kunskaper i svenska språket. Observera nu att jag inte talar om det officiella artnamnet, jag poängterar bara att det finns gula kantareller, lika väl som det finns röda jordgubbar och fula gubbar.

0

BaWa

klas jaederfeldt

12 jul 2009 kl. 23:30

jag vet att kantareller är gula

0

BaWa

Robban O-hamn

12 jul 2009 kl. 23:40

Kantareller är gula.
Kalmar FF är RÖDA OCH VITA.
Nu kommer dom.

0

Färglöst

"JAS" Helsingborg

12 jul 2009 kl. 23:43

Jag förde ett samtal med en “svampintresserad” herre i förgår på Råå Vallar camping och han hade ett fantastiskt ställe där han varje år plockade korgvis med kantareller som han brukade torka och använda i såser mm. Jag frågade honom då vilken färg “hans” kantareller brukade ha? (han)- Jamen vadå? brunakatiga så klart! (jag)- Jaha, jag trodde att vi snackade om de gula. (han) - Va, är Gula kantareller och de bruna släckt? Nä Gula kantareller hittar jag knappt aldrig…. Jag vet att vi diskuterar detta till leda men snart får du Klas och de övriga snart ge er, för gemene man kommer alltid och har alltid kallat Kantarellen för just Gul kantarell.

0

Färglöst

svampstaff

13 jul 2009 kl. 00:01

Det vill till att det är torrt för att man ska hitta dom gula!
För är det blött är dom orangea.

0

Oj oj oj

Bitte

13 jul 2009 kl. 07:27

Tack för atta grattishälsningar.
Gula kantareller, ja dom är gula. Jag har som jag sa inte tidigare plockat svamp men gick en svampkurs på 10 träffar i höstas. Fick då veta att trattkantarellen (som jag trodde att “gul” kantarell hette) inte va gul utan att det va en liten brun svamp med gulgrön ihålig fot. Jag hittade förövrig alldeles själv ca 20 liter trattisar förra hösten men inte en enda gul. Nu hittade jag 1/2 liter gula och är överlycklig och nu har jag lärt mig att dom heter kantarell och inget anna tack för det.

0

Oj oj oj

Kantarell

13 jul 2009 kl. 10:49

Varför säger du då hela tiden “gul”?

0

Oj oj oj va många färger...

Bo E

14 jul 2009 kl. 14:03

Ha ha…läser med intresse…och instämmer med BaWa, som har helt rätt attityd, tycker jag.

De kan ju kallas gula därför att de är gula, men det finns ju inget artnamn som heter just gul kantarell, lika lite som det finns ett speciellt bilmärke som heter röd amazon…

Nej, det är lurigt med färger…
ta det med ett leende, tycker jag.

För övrigt hittade jag kantareller igår som varierade från helvitt till guldgult, med många beigetonade varianter däremellan, och några var nästan helt bruna på hatten och kritvita (pigmentlösa) på undersidan!
Observera att de bruna absolut inte var trattkantareller utan färgvarianter av vanlig kantarell som antas bero på frånvaron av gult pigment, enligt adekvat litteratur!
Alla smakade dock god vanlig kantarell när de serverades smörstekta!

0

Oj oj oj va många färger...

Morgan

14 jul 2009 kl. 19:11

Är helt med BaWa och Bo E, har för övrigt för mig att man kallar Elfborgs IF (Idrotts Förening) “Di Gule”. Är de månne släkt med kantareller ? =)

0

hannah k-holmen

14 jul 2009 kl. 21:27

Hej Bitte och välkommen och grattis till svamparna! Förlåt mitt språk men, fy faaan vilka jävla idioter som vistas på denna sida! Tragiska liv ni måste ha! Vad vinner ni på att sitta och klinka ner på andra? Till på köpet, inför en nykomling på sidan! Jag skäms! ..och ber om ursäkt Bitte, hoppas du inte blir bortskrämd, man kan faktiskt läsa och få vettiga inlägg också!

0

Oj oj oj va många färger...

Bengt Sandh

14 jul 2009 kl. 23:42

Hej Morgan!

Det stämmer att “Di Gule” är släkt med kantareller beroende på att de är så läckra. En annan koppling är ordet “guld”: Svensk fotbolls guld resp. skogens guld…

En liten korrigering: Klubben heter IF Elfsborg och inget annat.

0

Bitte

Ulla Skellefteå

19 jul 2009 kl. 22:26

Grattis Bitte! Visst är det kul att plocka svamp. Jag har plockat ca 10 år och är helt såld. Längtar tills trattisarna kommer, dom hittar jag i mängder.
Allt tjafs om Gula kantareller är såå tröttsamt! Kan ni inte skriva om det i en egen tråd så vi andra slipper läsa eller skriva i rubriken Fortsatt diskussion om Kantareller! Tror ni älskar att retas….

0

LeffeStefan

11 jul 2020 kl. 10:46

Haha, vad håller ni på med, bråkar i någon annans tråd, som bara vill säga hej till svamp-plockaragänget. Det spelar igen roll vad någonting heter du förstår väl vad som menas. Skulle hon inte säga gul kantarell skulle jag nog tänka på trattkantareller, kanske ångra mig för det är lite tidigt för trattisar.. Men du förstår nog vad jag menar….

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?