0 527 visningar

14 svar

GULDKREMLOR

Jan A, Uppsala

21 jul 2009 kl. 23:18

Några hundra meter från rävtickorna? hittade jag idag guldkremla på ny lokal.
De är så otroligt vackra!

0

Jan A, Uppsala

21 jul 2009 kl. 23:21

Den lille var tydligen hungrig, men jag åt upp maten för honom!

0

Peter, Linköping

21 jul 2009 kl. 23:43

De är tjusiga. Jag har sån tur att de växer runt knuten, skall ta en titt i morgon och se om det är dags än. Smakar nåt speciellt? Har aldrig ätit dem.

0

anithau

21 jul 2009 kl. 23:54

Jag undrar också hur de smakar t ex i jämförelse med storkremlan.

0

Jan A, Uppsala

22 jul 2009 kl. 00:19

Storkremlan är en riktigt bra volymsvamp som är grovt underskattad i vårt land. Jag plockar alltid de friska storkremlor jag ser!
Guldkremlan är godare, men den brukar oftast få stå kvar och se vacker ut! De vi har på tomten är “fridlysta”!
När jag PROVSMAKAR en ny svamp använder jag ALDRIG en massa kryddor - som jag förstått att “vissa” gör - utan steker den i smör/smälter ner den, saltar lite och SMAKAR. Sen får man gå vidare…
Har tänkt proväta en ny i höst, trollhand!

0

anithau

22 jul 2009 kl. 06:35

Jan!
Tack för svar.
Jag gillar kremlor, de är underskattade. Milda och goda, bra som blandsvamp, men även ensamma.

Du är modig, visst får vi rapport om den smaktesten - trollhand.
Lycka till.

0

hans-åke

22 jul 2009 kl. 14:04

hej jan är du säker på att det är en guldkremla skivorna är dom urnypna jag tycker att foten är för vit men det är svårt att se på bild

0

Jan A, Uppsala

22 jul 2009 kl. 14:45

Till skillnad mot dig påstår jag inte vad som helst!

0

hans-åke

22 jul 2009 kl. 15:01

vad du tog illa vid dig för att prata om svamp jag trodde man kunde det på forumet

0

Jan A, Uppsala

22 jul 2009 kl. 15:50

Onej, jag har LÄNGE varit besviken på alla dina ounderbyggda påståenden. Jag är mycket “tålig” mot det mesta, utom mot sådana!

0

Elisabeth Jansson

22 jul 2009 kl. 19:17

De är fantastiskt goda kremlan nummer ett efter sillkremlor.
Krispiga i smaken men det är sällan man hittar dem fräscha,här har de inte kommit ännu.
Det är svårt att “fånga det gula” på foten och skivorna.

Guldkremla Russula Aurea regn vid fototillfället

0

hans-åke

23 jul 2009 kl. 07:07

mina ounderbyggda påståenden är hämtade från våra svampböcker så underkänner du dom du jan var inte besviken

0

Peter, Linköping

26 jul 2009 kl. 18:25

Så ja, nu har jag en fin guldkremla i min ägo. Nu är det upp till bevis.

0

Peter, Linköping

26 jul 2009 kl. 19:58

Den var god, men skilde sig inte alltför mycket mot mandelkremlan, något mindre söt kanske. Jag har bara testat det här exemplaret, så jag skall ligga lågt med generaliserandet.

0

Jan A, Uppsala

26 jul 2009 kl. 20:56

Tycker du den är lika god som mandelkremla så duger den väl gott att äta! Dessutom färgar hatthuden eventuella lite färglösare svampar i blandningen vackrare röda.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone