Jag har hört att taggsvamp är bra och god, att det inte finns en enda giftig taggsvamp. I min svampbok står detsamma, blek och rödgul taggsvamp ska vara enkel och lika bra som kantarell.
Idag hittade jag och tog med mig en taggsvamp hem. Den är riktigt rödgul på hatten, mycket mer än svamparna som visas på bild här som “rödgul taggsvamp”.
Hur trygg kan jag vara med svampboken och beskrivningen här på sidan, så pass att jag vågar äta upp svampen?
Bilder bifogas.
Jag äter blek och rödgul taggsvamp med god aptit. Har inte märkt nån laxerande effekt?
Kan vara individuellt, och naturligtvis slka man inte äta alltför mycket av nån svamp, då den kan vara lite svårsmält och ofta väldigt mättande föda.
Dessutom vill jag helst smörsteka svamp, och då kan alltför mycket kännas lite för “flottigt”.
Jag delar hellre upp det på flera middagar.
Speciellt fasta svampar som taggsvamp, kantareller, kremlor, ätliga tickor etc. håller bra några dar rensade i kylskåpet.
Ser blek ut. God!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.