0 35939 visningar

9 svar

Återväxt

Anna

16 aug 2009 kl. 19:30

Om jag plockar kantareller, trattisar eller annan svamp, hur snart kan jag vänta mig att där finns ny svamp att skörda? Växer det upp nya på exakt samma ställe eller blir det först nästa år? Om det kommer nya, hur lång tid tar det ungefär innan de är plockmogna? (Löns det åka tillbaka om några dar/nån vecka?)

0

buffy

16 aug 2009 kl. 20:12

Hur fort det växer upp igen beror på temperatur och regnmängd. Vad gäller kantarellsvamparna så kanske det inte blir ngra förrän nästa i år ifall man inte ser ngra knoppar alls, för de växer relativt långsamt. Ca 10 dgr brukar vi annars vänta mellan besöken på samma svampställen. Men om det är snabbväxande svampar som soppar t ex så kan de dyka upp från “tomma intet” på bara ngra dagar, så på såna ställen kan man kolla oftare.

0

Ella

22 aug 2009 kl. 10:16

Om jag har plockat trattisar, men lämnat de som är små, hur länge bör jag vänta innan det är värt att återvända? Kan de växa till sig på en vecka? Det är lite krånglig väg, så jag vill inte dit i onödan. Går hellre på nya äventyr denna helg isåfall. :)

0

Karl S

22 aug 2009 kl. 10:35

När det gäller fruktifieringsperioden så inträffar den normalt högst en gång per säsong och per mycelium.  Man måste förstå att det kostar på för det duktiga mycelet att samla på sig så mycket energi att det kan bilda fruktkroppar (dvs. svampar). Mycelet samlar under större delen av året och det är inte alltid säkert att det orkar varje år.  När det orkar, väntar det tills det kommer tillräckligt med fukt. Det finns dock undantag som kan komma upp flera ggr per år.

När det gäller fruktkroppens utveckling, gäller för s.k. “aphyllophoraler” att dom växer ganska långsamt och lägger på mer och mer hyfvävnad medan dom växer.  Det är därför som det är lämpligt att vänta med att plocka kantareller och fårtickor tills de växt färdigt, ca 10 dagar som någon sa, så man får helt enkelt mera svamp.  Det är också därför som en del taggsvampar t ex växer runt om grässstrån etc.

Icke “aphyllophoraler”, dvs skivlingar, soppar, etc. växer upp på en natt eller två.  I detta fall finns fruktkroppen färdig under marken och bara suger i sig vatten när det kommer tillräckligt.  Det går fort, foten sträcker ut sig (kapillärkraften!), och den kan t o m spränga asfalt.  Här lönar det sig alltså inte att vänta, du får bara mer vatten, inte mer svamp.  Möjligen får du mer proteiner genom alla larver.  Alltså: plocka champinjponer, riskor etc. när de är små!

0

Ella

22 aug 2009 kl. 10:42

Tack för snabbt och utförligt svar! Jag låter dem nog stå kvar ifred några dagar till då. Och ser istället om det kommit upp några icke aphyllophoraler i närmre skogar. :)

0

Lena M

22 aug 2009 kl. 10:57

Intressant Karl S, jag har många gånger förundrats över vad fort det går med sopparna och hur svamparna klarar av att spränga sig upp i hårt packad mark.

Här i Gästrikland har det regnat sedan igår kväll och hitentills givit 31mm, hoppas på uppehåll imorgon.

0

Jan A, Uppsala

22 aug 2009 kl. 12:44

Det finns undantag till vad Karl S säger i första stycket; om ”fruktifieringsperioden”.
(”Frukkroppsproduktionen” skulle jag vilja kalla den;).

För de flesta arter gäller vad Karl säger, men flera av våra viktigaste och mest plockade matsvampar har mycel som är återkommande ”produktiva” under LÅNG tid.

Några exempel från min nuvarande horisont

Kantarellmycel producerar ofta från slutet av juni och ända tills vintern sätter stopp.
Trattkantarellmycel från slutet av juli till ”det bittra slutet”.
Vårmusseronmycel är oftast mycket trägna och ger skörd maj-juli, lättast att iaktta i granskogsförekomsterna.
De flesta champinjoners mycel kan producera under mycket lång tid.
Flera kremlors och soppars likaså.
Ibland KAN flera olika mycel av samma art finnas på samma spot, men generellt är det inte så.

0

Benjamin

4 sep 2016 kl. 00:45

Är det nån som vet mer om hur fruktkroppsproduktionen för rödgul trumpetsvamp är… Och hur snabbt återhämtar den sig… ¨

Har ett ställe som är som ett kärr bitar av det… har aldrig plockat mer än en gång per säsong… dels för jag får hem så himla mycket och dels för jag i min enfald trott att jag plockat av alla svamp….

Så hur är det???

0

Fingersvamp?

AFH

10 mar 2020 kl. 10:04

Vilken tid på året växer fingersvampen?

0

JanAUppsala

10 mar 2020 kl. 10:45

De flesta fingersvampsarter “växer” under sensommar - höst.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?