Finns det någon där ute som kan ge mig en förklaring till trattkantarellers olika utseende?
Jag plockar knallgula på hög fot, mörka nästan svarta kraftiga härliga, trattar med “tofsar” på, samt “vanliga trattar” sådana som avbildas på foto, det finns även en lite “sladdrig modell med smal fot?
Är det växtplats förhållanden finns det flera arter? Nu är jag nyfiken?
Tacksam för svar!
Jag har sedan länge (50 år) en teori om de helgula.
Under arbete i skogarna i Halland och Skåne såg jag bara “gula” trattkantareller i tallskogarna. Vår riktiga gran har ännu inte hunnit vandra ner dit, utan granen där är planterad och av de mest “kufiska” provenienser. Jag såg mest gula också i gran- och blandskogar där.
Jag inbillar mig att också i mina nuvarande trakter finns den gula MEST i tallskog, de mörkare mest i gran.
De mörkare KAN ha följt med granen på dess vandring söderut.
En icke helt otrolig teori. Mossig granskog är ju även min vanligaste miljö för att hitta de mörkare trattkantarellerna.
Men hur är det med den gulröda trumpetsvampen?
Mina enda fynd av dessa härrör från planterad granskog på gammal betesmark där det även finns gott om trattkantarell?
Finns den allmänt i Skåne?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.