0 90733 visningar

8 svar

Hur länge håller sig kantareller i kylen?

Callistrate

12 sep 2009 kl. 15:13

Ja… som rubriken lyder. Jag plockade kantareller igår. Hur länge håller de sig i kylen innan jag måste tillaga dem? Idag hinner jag inte. Klarar de sig till imorgon? Jag har ingen frys för tillfället så jag måste äta upp dem :-)

0

Majsan

12 sep 2009 kl. 15:18

Jag brukar lägga dem på en bricka och ställa dem svalt, typ skafferi eller ute. De kan hålla sig bra en vecka innan jag rensar dem.

0

Stisse/Mjölby

12 sep 2009 kl. 15:22

All svamp är en färskvara och bör konsumeras så snart som möjligt,såvida man inte torkar eller fryser den!.Kantareller är dock lite tåligare än exempelvis soppar.En kompis till mig anser att kantarellerna kan ligga grovrensade i två dygn i kylskåp utan att ta skada.Men som sagt det bästa är att du äter dom helfärska,eller eftersom du inte har tillgång till frys delar dom i mindre bitar och torkar dom!

0

Callistrate

12 sep 2009 kl. 15:23

Det låter ju bra :-) Tack! De ligger nu på ett stort fat i kylen. (Flyttar nu ner dem till svalen…)

0

Callistrate

12 sep 2009 kl. 15:24

Tack. Det får bli så att jag äter dem imorgon! Jag får hoppas att de klarar sig till dess.

0

"JAS" Helsingborg

12 sep 2009 kl. 15:42

Om man inte “PILLAR” på dem utan bara plockar dem och skär av foten sedan ner i korgen och sedan upp i en luftig korg/plastlåda, typ sådana de säljer champinjoner i i butiken. Svep en tidning runt inte för tätt bara och in på det svalaste stället i kylskåpet och de håller utan vidare minst en vecka.

0

Lill

12 sep 2009 kl. 18:03

Kantarellerna från Litauen som de säljer på Ica, Hur gamla tror ni de är?
Jag har försökt lämna kantareller i kylen för att se hur länge de håller och efter ett par veckor är de fortfarande finare än de som finns på Ica.
Förvarar de i öppen låda med hushållspapper under.

0

Elisabeth Jansson

12 sep 2009 kl. 20:18

Jag konstaterade i år att hållbarheten 7 dagar på kantareller som hade plockats efter regn,grovrensade förvarad i champinjonlåda i svalen!
Jag la en fuktig handduk över dem och bytte ibland!

Sedan hade jag småkantareller i en plastburk med lock i en veckas tid som jag tog utav då och då,lika fräscha!

Problemet med Livsmedelsdiskarna är att det torkar ut kantarellerna,såg med mina egna ögon hur snabbt mina kantareller förändrades när jaaag sålt dem till en affär!
Om handlarna förvarade dem i en annan kyl eller hanterade dem på annat sätt,då skulle folk köpa,eftersom att jag vet att mina är fräscha hemma i en vecka!

0

greger2

19 aug 2023 kl. 22:22

Rensar du dem grovt och lägger de i en form i kylen håller de i minst 1 vecka. punkt slut, glöm inte att skära av roten i skogen sparar du tid.

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?