0 2416 visningar

10 svar

Nordgräns för svart trumpetsvamp?

Ulf Norén

18 sep 2009 kl. 09:05

Jag bor i Falun och undrar om det finns svart trumpetsvamp så pass här långt norr ut? Det saknas ju ekskogar här så var växer den i så fall? Annars får jag väl trösta mig med lingon som det finns oändligt av i år.

Hoppas att någon vet.

Mvh
Ulf

0

Lena M

18 sep 2009 kl. 09:10

Jo det bör finnas hos dig för jag har hittat rätt mkt. utanför Hofors ( ÖvreBerg, Torsåker )Här växte de i mossmatta / granskog på öppen yta så ut och leta.

0

Ulf Norén

18 sep 2009 kl. 09:23

Tackar Lena!
Jag utgår ifrån att du menar äldre granskog. Jag brukar plocka svamp norr om Hofors så då ska det bli intressant i helgen att se om det blir något.

/Ulf

0

Lena M

18 sep 2009 kl. 09:31

Ja det är äldre granskog delvis röjd.
Norr om Hofors, då tänker jag mig uppåt Hyen, Tolven där jag också brukar hitta en hel del men aldrig sett svart trumpet.Kanske i år då den verkar gå till även här, lycka till!

0

Ulf Norén

18 sep 2009 kl. 09:48

Jag brukar vara ända uppe vid Lövåsen/Lumsheden. Kanske ska jag prova lite längre söderut istället som omväxling? Hur som helst så är det kul med nya uppslag.

0

Hanna Umeå

18 sep 2009 kl. 11:51

Kring Skellefteå växer den, då gärna med gran.

0

anithau

18 sep 2009 kl. 13:13

Den finns även i Piteå/Luleå

0

Lena M

18 sep 2009 kl. 19:17

Ulf. Stirra dig inte blind på granskog, idag hittade jag dem i tallskog. Men det verkar som om det bör vara öppet och ljust för att de skall trivas.

0

Irene A

18 sep 2009 kl. 19:37

Där vi hittar svart trumpetsvamp kring Umeå är det lite rikare granskog, ofta med inslag av asp.

När jag bodde i Dalarna, hittade jag en liten fläck med svart trumpetsvamp i liknande skog, men bara vid ett enda tillfälle, jag återsåg dem inte på tio år sen.
Rykten gick på den tiden att man hade hittat såna i Aspeboda (låter inte helt fel, med asp och allt).

Mitt intryck är i alla fall att de är lättare att hitta längs norrlandskusten än längre inåt, i mellersta Dalarna.

0

Pererik

7 aug 2022 kl. 10:54

Hittade en på gräsmattan med björkar runt omkring vid fritidshuset i Råbäcken/ Boden

0

Nicke86

27 aug 2022 kl. 16:05

Finns även kring Boden.
Mvh Niclas

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?