0 1757 visningar

18 svar

Krusig kantarell

Geraldine, Vällingby

24 nov 2009 kl. 13:50

I en sänka ute på landet växer det så krusiga kantareller. Nästan alla som jag hittar i det området ser ut så här:

0

Bo E

24 nov 2009 kl. 14:36

Jag tror det är vanlig kantarell som blir lite färg- och formförändrad av årstid, temperatur och regn.
Trattkantarellerna jag hittade härom veckan hade många mystiska krusiga hattformer och varierade väldigt i färg och var blekgulare än normalt.
Men har de inte frusit och tinat upp så de blivit sladdriga så är de säkert helt ok att äta.

0

Geraldine, Vällingby

24 nov 2009 kl. 14:40

Jag tror också att det är vanlig kantarell, men jag tycker att det är så märkligt att de flesta kantareller som jag hittar i detta område är så krusiga år efter år. Är det vanligt?

0

Jan A, Uppsala

24 nov 2009 kl. 14:46

Det är väl samma mycel som producerar de avvikande, det brukar vara så. Vi har några mycel med frk med små småttingar ovanpå och några med avvikand färger.

0

Bo E

24 nov 2009 kl. 14:59

Så kan det naturligtvis vara.
Jag misssde nog att det var ett återkommande fenomen och inte nåt tillfälligt i senhöstklimatet.
Kanske mer jämförbart med att en viss grupp kantareller år efter år saknar färgpigment då?

0

Bo E

24 nov 2009 kl. 14:59

Så kan det naturligtvis vara.
Jag misssde nog att det var ett återkommande fenomen och inte nåt tillfälligt i senhöstklimatet.
Kanske mer jämförbart med att en viss grupp kantareller år efter år saknar färgpigment då?

0

Geraldine, Vällingby

24 nov 2009 kl. 21:50

Jaha, det är så det kan vara. Tack för svar Jan.

0

Jan A, Uppsala

24 nov 2009 kl. 22:20

Ska bidra med en tyvärr dålig bild som jag dessutom visat tidigare.
Den visar inget mindre än avvikande violgubbe från ett mycel som år efter år producerar sådana frk! Bolstan, Tierp 7/9 2008.

0

Geraldine, Vällingby

24 nov 2009 kl. 22:31

Vad är frk?

0

Evalda

24 nov 2009 kl. 22:36

Trattkantareller som jag plockade i september. Nu var jag på samma plats 2 månader senare och plockade fler som såg lika ut.

0

Evalda

24 nov 2009 kl. 22:40

En annan bild.

0

Evalda

24 nov 2009 kl. 22:41

Vart tog den vägen?

0

Jan A, Uppsala

24 nov 2009 kl. 22:41

Fruktkroppar.

0

Karin W

24 nov 2009 kl. 22:47

och här en bild från samma ställe (samma mycel antagligen) som Jan A:s, fast från i år:)

0

Geraldine, Vällingby

24 nov 2009 kl. 22:49

Tack Jan. De var verkligen krusiga trattisar du har hittat Evalda.

0

Geraldine, Vällingby

24 nov 2009 kl. 22:53

Oj Karin, vilken gubbe, det ser ut som det har börjat växa fingersvamp på den :)

0

Krusig trattkantarell - Evalda

Bo E

25 nov 2009 kl. 12:23

Ja, sådär kan de se ut.
Kul att veta att du hittat såna redan i september, då faller min teori om att det är frosten som skrämmer dem till dessa krusiga växtsätt.

Violgubben talar ju för samma sak då, att det helt enkelt är skillnader mellan olika mycel, kanske ungefär som att vissa människor har lockigt hår och andra slätt då...???

0

Fritjof Gbg

25 nov 2009 kl. 20:08

Jag har ett par bilder på avvikande rödgula trumpeter som blir konstiga år efter år.
Här kommer dom.

0

Evalda

26 nov 2009 kl. 08:18

Någon frost hade det inte varit när jag plockade dom första krusiga trattkanterellerna. Jag har funderat på om dom ska dyka upp nästa år igen. Men om dom rödgula trumpeterna som Fritjof hittat återkommer så finns det ju hopp!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone