0 735 visningar

13 svar

Fläder med judasöron

Jan A, Uppsala

10 dec 2009 kl. 15:42

Inspirerad av judasöronen i HIK-tråden kollade jag min fläder. Den såg ut som på den suddiga regn/dis/mörker/frihandsbilden. Totalt c 12 frk. Kul tomtsvamp! Om dagsljuset kommer tillbaka kommer nya bilder…
Det där med HIKs judasöron i Kristianstadtrakten förvånar inte mig. Vid inventeringar på Ryssberget på 70-80-talen såg jag faktiskt judasöra där. Jodå, jag vet att Ryssberget ligger i Blekinge, men lika fullt i ”Kristianstadtrakten”!

0

"JAS" Helsingborg

10 dec 2009 kl. 22:47

Kul Jan. :)

0

Lilla My

11 dec 2009 kl. 08:20

Häftigt, jag måste börja titta på fläderbuskarna hemma också ifall de sitter där :)

0

HIK

11 dec 2009 kl. 08:40

Kul att du också har hittat den nära kristianstad, gissar att den liksom trollhand är förbisedd. Judasöra finns kanske i småland med eller ännu högre upp?

0

Jan A, Uppsala

11 dec 2009 kl. 09:57

Mnjaa, Lilla My, det är kanske inte bara att titta – man måste allt ”vidta åtgärder” först!
Frågan är hur länge mina _odlade_ öron klarar traktens vanligen torra höst- och vårväder – och vinterkyla.
Förra hösten kom vintern i november med 65-70 cm snö här, så då gick det inte att se ngt. I våras kunde jag ana livstecken, men visade själv bara svagare sådana. Nu har det varit en lång och mycket blöt höst med få och måttliga köldperioder – då visar de sig!  Roligt är det iaf. Och jag måste allt proväta!

0

Lilla My

11 dec 2009 kl. 11:06

OK, jag har ändå lite hopp för i norra östergötland är det blött, blött, blött och vi har haft temeraturer över nollan nästan hela tiden. Dessutom har jag sett väldigt mycket fläder på “mina” marker, i alla fall de delar som är gammal kulturmark, så jag kommer nog gå runt och glutta i buskarna i alla fall. Är det något särskilt jag ska titta efter? Tänkte om du har några tips;)

Men menar du att man kan äta dem?

0

Lilla My

11 dec 2009 kl. 11:09

Hahaha! Jag hittade precis Joachim Krumlindes text om Judasöron, och han skriver att de försöker hoppa ur stekpannan! Så roligt!

http://www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2005_2_Udda%20matsvampar.pdf

0

Jan A, Uppsala

15 dec 2009 kl. 20:40

Var ute för att ta nya öronbilder häromdan – ingen större lycka – inget ljus, inget bra skotthåll.  Det blev en dålig bild med ett stort öra – och en söt Judas ”iskarott” j:r.  Den blev – tycker jag – lite roligare med specialbehandling.
Idag skulle det bli bättre, men med nästan 30 cm snö gick det inte att se nåt alls. Får hoppas på våren, riktig eller tillfällig!

Och HIK, jag såg mina Blekinge-öron söder om 22:an, inte långt öster om gränsen mellan Skåne och Blekinge. Ska kolla gamla anteckningar – som jag ev. KAN ha kvar - nånstans!

0

Jan A, Uppsala

2 apr 2010 kl. 16:52

Snödjupet tillät idag ett besök hemma hos Judas.
Det har hänt en hel del där sen 11 december -09.
Samma stamdel fotad. Märkligt att öronen klarat polarvintern så bra…

0

"JAS" Helsingborg

2 apr 2010 kl. 18:34

Vill du proväta Jan så sänder jag dig gärna lite torkade, jag har några som är mycket nära släkt med dina:)

0

"JAS" Helsingborg

2 apr 2010 kl. 18:40

Glömde bilderna =0.

0

Jan A, Uppsala

2 apr 2010 kl. 18:44

Tack, det vore kul JAS. Jag har tre grupper sm den visade o´ch har ännu inte kunnat ta mig till almodlingen…
I år måste det bli riktigt hård vinbeskärning här!!
Och vad säger du om de små på mitt påskkort?

0

"JAS" Helsingborg

2 apr 2010 kl. 19:37

Ja du Jan vad säger man om små orange & röda småplättar eller vad det är, jag har några från idag det kommer snart en tråd från mig. Håller på att fixa dem.

0

Tina Nordberg

2 apr 2010 kl. 22:55

Avis, jag vill åxå hitta öron.Har aldrig hört att någon sett dem i mina trakter.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?