men inte med vädret! Vi gick trots allt en sväng i lunden och betet bortom. _Vi_ inkluderade den 9½-åring som en gång var stolt 8-åring med rodnande. Det skulle visa sig vara tur att hon var med!
Hela vintern har älgar, rådjur och harar livnärt sig på kvarlämnade toppar av ask, ek, sälg, björk, oxel, rönn, tall lind, alm m.m. efter en rätt hård och okänslig/okunnig gallring i höstas! Massor med spillning ”överallt”.
Och jag har aldrig sett så många legeskålskolonier som där idag, säkerligen många hundra!
Serie 1.
Nästan bara hyfer, bland löv och aggregerade på löv (usel bild men bra aggregering).
När vi tittade förstrött på dagens sista koloni före hemgången ropade den yngsta att ’här finns det svarta också’!
Det gjorde det. Inte alls ljust mellanbruna, släta saker som på Rymans bild, utan som på mina bilder.
Nån som vet nåt om Harmajas alla arter av Nannfeldtiella? Eller ska dessa kunna bli N. aggregata, när dom blir vuxna?
Ska dit igen första bästa dag med ljus och utan regn och kolla vidare.
Serie 2. Sista bilden skulle visa nåt vackert på en gammal lind. Måste göra omtagning där också!.;(
råder det delade meningar. Harmaja redogör både för sina egna och andras här (not 15, 16, 17):
http://www.fmnh.helsinki.fi/users/harmaja/novelties.htm#15
Stort tack Irene!
Och vad tror du?..;) Och alla andra?
Om de mörka INTE har egen vit hyfmatta är de säkert “svåra” att hitta. Har de en sån är det märkligt att man inte hittar mattan. Vi hittade massor av vita hyfmattor där de orangea just började producera frk, men såg bara en enda matta med mörka _(och orangea)_. Och det fanns mattor ÄNNU helt utan spår av frk också!
Observera att inte en endaste hyfmatta hittades i anslutning till spillning, alla bör således vara urinlevande.
Vår mörka legeskål från idag är iaf inte särskilt lik Rymans! Eller hur?
Harmaja anser ju att de har en egen hyfmatta (borde inte vara omöjligt att avgöra med DNA-analys nu), och att de snarare är konkurrenter till den orange legeskålen, än parasiter på den.
Jag tror också att det finns mer än en art. Men guldeniae och aggregata verkar vara svåra att skilja på, och jag tror att dina är någon av dem.
En gång för länge sen hittade jag en annan, djupt skålformig och mera tunnköttig med blek utsida och tuvat växtsätt, som jag aldrig lyckades få något namn på, och inte har återsett heller (det kanske var tetraspora? Rätt tydligt avvikande från de andra).
Om du kollar Fytotekets databas
http://www-hotel2.uu.se:8888/cgi-bin/wwwdrive.fytotek/medium
kan du se att nästan allt som ursprungligen lämnats in som aggregata, har ombestämts till guldeniae. Men den som har gjort revisionen har ansett att de är synonymer, och då med guldeniae som det gällande namnet.
Intressant är ju att kollekterna fortfarande ligger under beteckningen aggregata. Du kanske kan fråga Ryman vad han har för åsikt..?
I riksmuseets herbarium
http://andor.nrm.se/fmi/xsl/kryptos/kbo/publFindspecies.xsl?-view&-db=kbo_svampregister&-token.languagecode=sv-SE
finns bara en registrerad kollekt, och där har de också valt att synonymisera aggregata med (Pseudombrophila) guldeniae (det senare som det gällande namnet).
Tack Irene, Jag var kanske lite diffust oklar med “egen vit hyfmatta”!
Vad jag menar är; “Har någon någonsin hittat mörk _utan_ orange? Orange utan mörk är ju väldigt vanlig.
Har kollat fytotekets lista där åtskilliga anges växande tills. m. “Byssonectria/Humarina aggregata”. Ser inget fall där det klart anges “ensam” (motsv.).
Ska fråga Ryman och ge honom ‘kollekt’.
Och så är det väl bara att leta rätt på ALLA vita mattor i dagens område. Oj!
Har lusläst Harmajas nötter, ffa #17, (och annat Internet-tillgängligt) och blir alltmer tvivlande. Originalbeskrivningen av Pseudombrophila guldeniae Svrèek, stämmer inte in på vårt fynd – och inte på Rymans avbildade ex.. Iofs inte alls uppseendeväckande, men ändå! Måste allt prata med Ryman – och kolla (och beskriva) alla aktuella hyfmattor i området. Om det bara ville bli lite mindre regnigt än nu!
Och Anitha, varför nästan?
Tackar, tackar Anitha! Inte alltid man får vad man frågar om. Det räcker nog inte med en enstaka bild som bevis. Det kan hända nåt efter exponeringen också. Jag har sån “tur”, att det bara tar 5-6 minuter att GÅ till området och tänker kolla ordentligt!
Gjorde idag på em återbesök hos de svampar som förmodligen felaktigt heter ”legeskål”. De har med stor sannolikhet inget med nån lega att göra, utan borde heta ’älgpisskål’! (Älgen har givetvis bättre prestanda än våra övriga hjortdjur och kan gott få huvudäran för fenomemet!)
Det var riktigt besvärligt att få syn på dom i det plågsamt starka solljuset, men jag bestämde mig för att kolla 25 av alla de hyfmattor vi hittade i fredags, däribland 3 som då saknade frk. 2 av de 3 hyste nu både orange och ’svarta’, 1 bara orange. Av övriga 25 kollade mattor saknade bara 3 ’svarta’, alla andra beboddes av båda ’färgerna’!
Ingen beboddes av bara ’svarta’! Totalt 28 mattor kollades innan jag ledsnade.
Serie 1 och 2. Den enda matta med ’svarta’ vi hittade i fredags.
Sista bilden dock på en av de få mattorna med bara orange - men med rådjurspellet.
Då jag nån helt annanstans knackade in lite om de mörka så kan jag ju sätta in det här medesamma.
Enligt van Brummelens Pseudombrophila-monografi är de här fyra de som är kända från Finland. De kopplas alla ihop med älgar och Byssonectria:
1. Asci 4-spored—- 2
1. Asci 8-spored—- P. maekinenii
2. Ascopores 15 μm long; Qav 2.2—- P. guldeniae
2. Ascospores 15 μm long; Qav 2.2—- 3
3. Ascospores 11-15 μm long; Qav approx. 2.0; asci 100 μm long—- P. microtetraspora
3. Ascospores 9-11.5 μm long; Qav approx. 1.64; asci 120 μm—- P. minor
Trots mindre allvarlig sjukdom och mer allvarligt dåligt väder – snö övergående i regn – lyckades jag idag snabbt göra en ny kontroll av hyfmattorna med B. och P. aggregata. (Jag föredrar obstinat att tillsvidare kalla också den senare ’aggregata’.)
Jag har ännu inte hittat någon mörk utan orange, däremot saknade fortfarande en orange sällskap på sin spot.
Har därefter talat med Svengunnar Ryman som är intresserad av kollekt. Får väl ta med en bärare ut i ädellövhagen och samla in!
Några bilder bifogas. Serie 1:1 visar bara orange på löv. Ingen tydlig hyfmatta, men något konstigt, blekgult skålstadium. Hundpatrullens gårdagsbild bild från en björkdunge.
1:2 och framåt är dagsfärska bilder från den ordinarie lokalen. 1:2 orange, mörka och ”vita”., 1:3 orange, mörka och beige. Givetvis såg jag de avvikande först på datorskärmen, tyvärr.
Stefan J, Jag har kollat bl.a. Harmajas senaste kommentarer http://www.fmnh.helsinki.fi/users/harmaja/novelties.htm#15 (#15-17)
till van Brummelen (Brummelen, J. 1995. A world-monograph of the genus Pseudombrophila
(Pezizales, Ascomycotina). – Libri Botanici 14: 1-117.)
Vi får väl se vad som händer. Under alla omständigheter är nog dessa inga legesvampar utan (vinter)urinsvampar och bör således döpas om.
Bo E och andra rekommenderas leta där älgar livnärt sig under vintern, gärna där ffa asp, sälg och ädellöv avverkats från hösten och framåt - men även tall duger. Och en älg tvekar absolut inte att urinera också på bl.a. ”rådjurs- och harlortar”!
Ja, vi får väl se vad som händer. Harmaja är känd för sin snäva artsuppfattning och många väljer att synonymisera flera av hans namn. Det är väl bara att vänta att någon tittar på DNA förrän vi vet exakt om guldeniae, tetraspora och aggregata är synonymer eller inte. Men i många släkten dyker ju många mer eller mindre kryptiska arter upp så fort nån tittar på molekylerna.
Jag har för mig att hyfmattan snabbt skrumpnar ihop till näst intill ingenting i torrt väder.
I går kväll, 3 maj, gick jag ut och ’kollektade’ åt Ryman/Fytoteket.
Efter 24 dagar hade åtskilliga kolonier ’försvunnit’, vissa med hjälp av bl.a. trastar och vildsvin och en del hyfmattor var nästan osynliga medan andra var tämligen intakta. Tack vare snitsling gick det iaf att återfinna några bra!
Ska nu bara visa tre aktuella bilder.
Återkommer med resultat – om ett okänt antal år…:(
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.