0 6633 visningar

10 svar

gul trädsvamp

Annica

7 jun 2010 kl. 10:12

Under ett nedfallet träd växer en knallgul trädsvamp. Den sitter fast på stammen och växer i “bubbelform”. Kan den vara giftig!

0

anithau

7 jun 2010 kl. 10:14

Har du möjlighet att fota den?

0

Bo E

7 jun 2010 kl. 12:24

Den enda ticka på trädstam som är ätlig och god är såvitt jag känner till svaveltickan.
Den är gul och som ung mjuk och fin i konsistensen.
Visst kan det vara en sån knopp men utan bild och närmare beskrivning svårt att bedöma.
Vet inte om det finnsa några direkt giftiga bland övriga träiga tickor men det är knappast något man använder till mat i alla fall…???

0

svampstaff

7 jun 2010 kl. 19:25

kan det vara en sån här jag hittade idag hemma, fast suddig tyvärr.

0

Annica

8 jun 2010 kl. 13:17

Precis en sådan är det! Vet du vad den heter?

0

Bo E

8 jun 2010 kl. 13:37

Suddig var den men jag tycker mig se en ung svavelticka.
I så fall rekommenderas att anrätta den som kycklingfilé - passar bra i curryrätter mm. tycker jag.
Men ta bara de delar som inte hunnit bli alltför “träiga”.

Vissa gör avkok och marinerar den före tillagning - det har jag inte provat.
På amerikanska brukar den kallas “chicken of the wood”.

Stämmer det att det är den du fotat, svampstaff?
...och har du några receptförslag?
Tycker den är Ok ändå.

0

svampstaff

8 jun 2010 kl. 16:52

Jovisst är det svavelticka, men jag äter den inte, tycker den gör sig bäst i naturen:)

0

Stumpan

6 sep 2018 kl. 21:53

Hittade denna svamp på en tallstubbe på Värmdö vid Artipelag.

0

Gudrun Ax

4 jan 2023 kl. 12:56

Hittade den i utkanten av Varberg på en stig där växte den på en död pinne .
Fanns bara den.

0

Jan A Uppsala

4 jan 2023 kl. 18:45

Hade den enda endast ovansida?

0

Joachim Krumlinde

5 jan 2023 kl. 08:00

Egentligen tror jag inte det är meningsfullt att svara på inlägg där någon har lagt till en fråga i ett gammalt inlägg, för jag tror inte frågaren hittar tillbaka till sin fråga. Annars ser det ut att vara gullkrös på sista bilden, och grovticka på näst sista (som är fyra år gammal utan svar).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?