0 2315 visningar

8 svar

Alternativ till korg att plocka i.

Nils

25 jul 2010 kl. 22:19

Jag är en ivrig nybörjare som så ofta jag har möjlighet finkammar skogarna i närområdet efter kantareller, taggsvamp och andra lättigenkänliga svampar. Jag tycker om att kunna röra mig obehindrat och att gå runt med en korg känns ofta osmidigt. Jag har därför vanligtvis plockat svamp i tupperware-burkar som jag har i ryggsäcken. Problemet är att svamparna ofta går sönder när de skumpar omkring i burkarna. Har någon ett tips om vad jag kan plocka i, något som går att förvara i ryggsäcken och som är snällt mot svamparna.

Mvh
Nils

0

Jeanette P, Luleå

25 jul 2010 kl. 22:42

En sån här plastback är bra, dock lite klumpig kanske http://www.jula.se/ihopfallbar-plastback-130726

Sen kan man placera ursköljda mjölkförpackningar för att sortera :)

0

Johannes Glännman

25 jul 2010 kl. 22:45

En pappåse som står i ryggsäcken bör väl fungera utmärkt…

mvh // Johannes

0

Irene A

26 jul 2010 kl. 09:22

Nils, om du absolut ska ha svamparna i ryggsäcken, är nog plastburkarna trots allt det bästa alternativet.
Om de går sönder spelar väl ingen roll, om du har plockat säkra matsvampar och har tänkt laga till dem sen?
Enda tipset jag kan ge, är att du rensar svamparna noga redan i skogen, innan du lägger dem i burkarna.

0

Bo E

26 jul 2010 kl. 14:27

jag använder glest vävda tygpåsar typ såna man köper ris i femkilosförpackningar, perfekta att stoppa i ryggsäcken med eller utan svamp.
Även typ Änglamarks tygkasse fungerar.
Bra att bära både i handtaget och får plats i ryggsäck.
All plast avrådes, de släpper inte igenom fukt utan svampen blir kladdig.

0

siv n

26 jul 2010 kl. 16:18

Skall man inte undvika att lägga svamp i plastbyttor och plastpåsar?
En korg borde väl ändå vara det allra bästa.
siv n

0

Irene A

26 jul 2010 kl. 16:58

Plastbyttor är väl ändå bättre än plastpåsar (eller andra mjuka påsar för den delen) där det blir mos av svamparna.