0 2315 visningar

8 svar

Alternativ till korg att plocka i.

Nils

25 jul 2010 kl. 22:19

Jag är en ivrig nybörjare som så ofta jag har möjlighet finkammar skogarna i närområdet efter kantareller, taggsvamp och andra lättigenkänliga svampar. Jag tycker om att kunna röra mig obehindrat och att gå runt med en korg känns ofta osmidigt. Jag har därför vanligtvis plockat svamp i tupperware-burkar som jag har i ryggsäcken. Problemet är att svamparna ofta går sönder när de skumpar omkring i burkarna. Har någon ett tips om vad jag kan plocka i, något som går att förvara i ryggsäcken och som är snällt mot svamparna.

Mvh
Nils

0

Jeanette P, Luleå

25 jul 2010 kl. 22:42

En sån här plastback är bra, dock lite klumpig kanske http://www.jula.se/ihopfallbar-plastback-130726

Sen kan man placera ursköljda mjölkförpackningar för att sortera :)

0

Johannes Glännman

25 jul 2010 kl. 22:45

En pappåse som står i ryggsäcken bör väl fungera utmärkt…

mvh // Johannes

0

Irene A

26 jul 2010 kl. 09:22

Nils, om du absolut ska ha svamparna i ryggsäcken, är nog plastburkarna trots allt det bästa alternativet.
Om de går sönder spelar väl ingen roll, om du har plockat säkra matsvampar och har tänkt laga till dem sen?
Enda tipset jag kan ge, är att du rensar svamparna noga redan i skogen, innan du lägger dem i burkarna.

0

Bo E

26 jul 2010 kl. 14:27

jag använder glest vävda tygpåsar typ såna man köper ris i femkilosförpackningar, perfekta att stoppa i ryggsäcken med eller utan svamp.
Även typ Änglamarks tygkasse fungerar.
Bra att bära både i handtaget och får plats i ryggsäck.
All plast avrådes, de släpper inte igenom fukt utan svampen blir kladdig.

0

siv n

26 jul 2010 kl. 16:18

Skall man inte undvika att lägga svamp i plastbyttor och plastpåsar?
En korg borde väl ändå vara det allra bästa.
siv n

0

Irene A

26 jul 2010 kl. 16:58

Plastbyttor är väl ändå bättre än plastpåsar (eller andra mjuka påsar för den delen) där det blir mos av svamparna.

Själv föredrar jag givetvis en lätt korg (med plastbyttor i). Att plocka svamp med ryggsäck som hamnar i nacken varje gång man böjer sig framåt är ingen höjdare.

0

Re: Bo-E

Nils

26 jul 2010 kl. 20:45

Asch. Jag kastade en sån påse så sent som igår. Stod och funderade på vad den eventuellt kunde användas till men kom inte på något. Nåja, det står en nyinköpt på bänken, visserligen full med ris men ändå...

Tack för tips alla. Jag tror jag håller fast vid mina burkar. Nån tipsade ju om att rensa i skogen, och det var ju smart. Då gör det ju inte så mycket om svampen går sönder.

Eller så uppfinner jag den ultimata svampplockarryggsäcken och blir miljonär på det. :)

0

Re: Bo-E

Lena Strömstad

27 jul 2010 kl. 16:02

Gör det Nils :-) jag vill också gärna ha händerna fria. Men då får du lösa problemet som Irene beskriver.. Gärna med iläggning i sidorna så att man slipper ta av sig den varje gång man hittar svamp.. Lycka till!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone