0 14454 visningar

11 svar

Blek taggsvamp.

Åsa J Umeå

11 aug 2010 kl. 10:18

Hej alla svampälskare!
Ibland hittar jag blek taggsvamp, men har aldrig plockat den. Min fråga är, äter ni den bara som den är, eller gör ni stuvning etc etc med den? Tacksam för tips, den sägs ju vara god.

0

SvampAnnika

11 aug 2010 kl. 10:21

Hej

jag steker den i smör och har den på smörgås eller också till en bit kött. Jättegod! men se se till att få bort de små taggarna under för de har en konstig konsistens.

0

Tanja i Gagnef

11 aug 2010 kl. 19:42

Den är en av mina favoritsvampar, kan rekomenderas! Härligt fast konsistens (och jag gör som SvampAnnika och skrapar bort taggarna..), men ibland kan den vara väldigt angripen tyvärr. Jag använder den i princip lika som kantarell som du säkert har goda recept på! Testa! :-)

0

Åsa J Umeå

12 aug 2010 kl. 08:00

Tack för svaren, nu är jag lite klokare:)

0

Kurt

12 aug 2010 kl. 08:11

Blanda med smakrikare svamp, det smakar ju inte speciellt mycket om den även om den har bra struktur.

0

PA

5 sep 2010 kl. 14:52

En av de godare svamparna!

Du behöver varken plocka bort taggar på undersidan eller blanda upp den.

Kör den först (som med alla andra svampar) utan fett i panna, tills den börjar “knäppa”. Sedan väljer du själv vad du skall göra med den, smörsteka, stuva, ha i gratäng, göra sås osv…

Den har en härligt köttig karaktär. För övrigt påminner den om gul kantarell i smaken.

0

Lina

22 sep 2010 kl. 13:12

Hej!

Jag råkade hitta en hel flock igår när jag var ute :) Var inte helt säker på dem, men nu är jag jätte exalterad!

Tack för alla tips!

0

Birgitta L

22 sep 2010 kl. 13:45

Manm kan göra så mycket med den! Jag gör höns i curry (följer traditionellt recept och byter höna mot taggsvamp) eller en wok med taggsvamp som jag först marinerar 5 minuter i japansk soya och så wokar/steker med minimajs, lök, paprika och cashewnötter + lite starka pepparfrukter. Blek taggsvamp finns massor i år och har blivit en av mina favoriter. Härlig konsistens, smakar gott men inte så himla mycket varför den passar att “hotta till”.

0

I-Lill Obbola

23 sep 2010 kl. 00:11

Hejsan !
Igår hittade jag två ICA-kassar m blek taggsvamp. Eftersom de växte så många i området trodde jag först att d. var fårticka.
Den är verkligen god att bara steka, lite salt o lite grädde o ha på en macka.

Mvh Inga-lill Fr. Umeå.

0

Mats L

23 sep 2010 kl. 16:05

Blandar den med gul kantarell. Då smakar allt kantarell. Särskilt trevligt med denna “utfyllnad” de år “di gule” inte är så mångtaliga.

0

Ingela

12 sep 2018 kl. 20:49

Marieby utanför Östersund Jämtland

0

HLilja

12 sep 2018 kl. 21:27

Javisst, blek taggsvamp! Ett tips till nästa gång är att starta en ny tråd med en ny fråga.

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone