Jag har läst gamla trådar om rutsoppar och hittade Irenes tips om en artikel i Svensk Mykologisk Tidskrift från 2006 (Taylor & Eberhardt). Enligt den artikeln borde detta vara en Xerocomus cisalpinus. Den har inte trunkata sporer som falsk rutsopp och porerna blånar tydligt vid tryck medan porerna hos rutsopp ska blåna långsamt och svagt. Dessutom blånar foten hos min svamp kraftigt, vilket den ska göra hos Xerocomus cisalpinus. Den växte i en fårbetad ekhage med grova ekar.
Xerocomus cisalpinus är en nybeskriven art och enligt artikeln är den säkerligen ibland sammanblandad med rutsopp. Är det möjligen någon som vet vad som hänt på denna front sedan 2006?
Intressant artikel som rekommenderas:
http://www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2006_3_Slaktet%20Xerocomus%20i%20Sverige.pdf
Rent allmänt har jag roat mig med rutsoppsproblematiken oxå, och är övertygad om att det finns fler närstående arter.REN rutsopp är betydligt fastare än falsk dito b.a och växer överallt, senast hittade jag dom idag i en öppen ekhage, för ett par dar sedan i ren granskog?
Det är nog ett ganska outrätt släkte får jag en känsla av.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.