Hej igen.
Frågar om den här igen i förhoppning att kunna få veta ifall jag har fel eller kan ha rätt. Växer just nu överallt i skogen.
Skogen är mest gran med inslag av tall och björk. Växer i mossa, på djurstigar men även i kanterna av grusvägarna här.
Hade inget lukt eller smaksinne i fredags då jag var ute i skogen. Tänkte inte heller på att se om svampen rodnar i brottytor. Har kollat olika flusvampar men inte ännu hittat ngn annan det kan vara med tanke på färgen på foten.
Så till frågan. Kan detta vara Rodnande flugsvamp?
Har inte tänkt äta den utan vill bara veta om det kan vara den. Nästa skogsbesök kan jag kolla om den rodnar men till dess kanske ngn kan säga om jag är helt ute på villovägar och i så fall ge förslag på alternativ?
Hoppas ni orkade läsa hela brevet:)
Tack på förhand för alla andra tänkbara förslag.
Rodnande flugsvamp?
Hej Bo. Jodå, ifall jag skulle plocka för att testa kommer jag kolla varje svamp ordentligt. Det finns väldigt mkt flugsvamp överhuvudtaget nu i skogarna här hemma så den bruna har jag också sett:)
Den gråfotade däremot har jag troligen inte sett men har inte kollat närmre på varje flugsvamp som syntes till;)
Tack Karl S. Som både du och klas skriver så har jag nu sett den i parkmiljöer och även trädgårdar. Verkar vara ett riktigt bra år för den i år:)
Hej hej Charlotte:)
Jag är ledig i helgen så det skulle vara jättekul om vi kan ta en tur tillsammans på lördag eller söndag. Du kan väl maila mig så vi kan byta telnr och bestämma tid? Vi kan börja i skogarna runt dig och se ifall vi kan finna några bra ställen där så du slipper åka till dina gamla ställen varje gång;) Om vi inte hittar så mkt där åker vi hem till “mina” skogar. Min mail är madde@mail.com
Kramar Madde
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.