0 3032 visningar

20 svar

Vilken svamp?

Ann

24 aug 2010 kl. 18:30

En bekant till mej visad denna svampbild och undrar vilken svamp detta kan vara? Har sökt i böcker och på nätet men inte hittat något som stämmer riktigt bra.
Den växte i hennes trädgård bland blombänkar och vinbärsbuskar spridda med upp till 1 meters avstånd mellan varje individ.
Det kom ingen saft (likt riskor), köttet spröd, morotsorange under till färgen, foten ej ihålig, något maskäten, god angenäm doft, ingen smak just.

0

klas jaederfeldt

24 aug 2010 kl. 18:33

ser ut som blodriskor för mej

0

Boman

24 aug 2010 kl. 18:40

Ser ut som blodriska, instämmer. Men det borde komma morotsröd vätska när man skär i dem.
De kan se väldigt olika ut jämfört med böcker.

0

Ann

24 aug 2010 kl. 18:46

Blodriska tänkte vi också men blev fundersamma eftersom det inte kom någon saft och foten var ej ihålig.

0

Thomas i södertälje

24 aug 2010 kl. 22:37

dom kanske var väldigt torra?

0

buffy

24 aug 2010 kl. 23:10

Är den väldigt torr blir det ingen saft när man skär i en blodriska. Men särsk den svampen som är längst ned på bilden ser ut som en blodriska. När saften torkar blir den grön, som på bilden. Där är lite torrsprickor på hatten, så jag gissar på blodriska. De växer med gran (el tall, sk läckerriska).

0

Ann

25 aug 2010 kl. 08:02

Vi får tro att det är en blodriska trots allt. Tack för alla svar! :)

0

Magda

20 sep 2015 kl. 14:18

Hej är det någon som är bättre på svamp än mig. ?

0

Tommy Strandberg

28 okt 2015 kl. 20:12

Nynäshamn Stockholms län Blandskogt

0

Joachim Krumlinde

29 okt 2015 kl. 13:45

Den sista bilden är dock inte blodriskor.

0

Daniel

29 okt 2015 kl. 17:38

den sista bilden ser blandad ut men det är inte blodriskor ser mer ut som olika typer av skivlingar på sista bilden.

0

Kicki

24 okt 2016 kl. 10:55

Mellersta Gotland, växte fram ur en helt överväxt trädgård som kapats ned.

0

mumrik

25 okt 2016 kl. 00:08

Får lite glitterbläcksvampsvibbar, men det är antagligen fel.

Men Kicki, ta och skapa en egen tråd för din svampfråga. Den försvinner när du lägger den i en gammal tråd. Just den här tråden tycks dra till sig nya frågor (tredje nu - en flyttad).

0

Espen

13 nov 2017 kl. 21:54

Växer i stort antal, en del upp mot 30 cm. Syrefattig gräsmatta under lindar. Fast konsistens. Göteborgsområdet.

0

mumrik

14 nov 2017 kl. 02:12

Fjärde. Snälla, läs inlägget ovan ditt.

0

Jonet

14 nov 2017 kl. 08:54

Om man googlar på “Vilken svamp?” så är första träffen denna tråd. Om man inte “hänger” här dagligen så är det inte uppenbart att man hamnat mitt i en tråd. Tror vi får leva med detta och det är positivt att fler är intresserade av att lära sig mer om svampar.

För att svara på den egentliga frågan så tycker jag det ser ut som buktriska (ev skogsriska). Är foten ihålig är det skogsriska

0

mumrik

15 nov 2017 kl. 04:02

Tycker det är väldigt uppbart, jag. Alla forum är mer eller mindre lika. Man behöver väl inte hänga just här för se att det är en pågående tråd.

0

Bo Funkquist

5 apr 2018 kl. 14:58

Hej,

Hittade denna svamp norr om Västerås. 20-30cm i diameter Vad kan det vara?

1

Michael Krikorev

9 apr 2018 kl. 13:45

Hej, det är en jätteröksvamp: http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/vaxter/kryptogamer/manadenskryptogam/svampar/jatteroksvamp.1632.html

Jag stänger denna tråd eftersom många nya inlägg verkar komma in som svar i den här tråden istället för som nya inlägg.

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?