0 14024 visningar

7 svar

Fjällig taggsvamp, tillagningstips?

Sten

7 sep 2010 kl. 15:35

Jag plockade lite fjällig taggsvamp igår. Jag har aldrig ätit dem förut utom någon enstaka svamp blandad med en massa andra sorter. Finns det något specialrecept man bör prova, eller funkar det bäst att bara steka eller göra en vanlig stuvning? Enligt databasen ska den ha en “speciell” smak, vad är bästa sättet att få fram den så tydligt som möjligt?

0

Elisabeth Jansson

7 sep 2010 kl. 15:45

Inlagd fjällig taggsvamp har jag hört talas om här kommer en länk men inget recept du får kanske googla eller leta i receptbanken till vänster på forumsidan!
Jag har själv inte provat den!

http://mat.msn.se/3.13074/varufakta/fjallig-taggsvamp

0

Kerstin L

7 sep 2010 kl. 23:58

Hej,

Jag hittade en exemplar som jag stekte med lite smör och salt och den blev jättegod!

:)

0

Anna

8 sep 2010 kl. 17:30

Hej…

Hur gjorde du med den ska man fjälla av svampen innan stekning??

Mvh Anna

0

Tina Nordberg

8 sep 2010 kl. 20:04

Jag skör i bitar, kokar ca 5-10 min i saltat vatten.
Saltar sedan sampen och låter den stå i saltlake några dagar.
Lägger sedan in som sill: Ättiklag, lök, stött kryddpeppar o lagerblad.

0

Tina Nordberg

8 sep 2010 kl. 20:05

Jag kör inte , skär i bitar.

0

Fjällig taggsvamp, tillagningstips? helt pukat

jag gillar inte det här inläget

26 sep 2016 kl. 13:32

jag tycker inte om dig

0

Fjällig taggsvamp, tillagningstips? helt pukat

Bror Lindström

26 sep 2016 kl. 13:38

fäldigt bra

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?