0 2373 visningar

18 svar

Svampkniv

Ulla H

11 sep 2010 kl. 20:31

Har brutit av min favoritsvampkniv.
En knivman från 70-talet. någon som vet om den fortfarande finns? Alla andra jag provat är inte lika bra.

0

Irene A

11 sep 2010 kl. 20:44

Jag tror inte att Knivmans svampkniv finns kvar. Det gör inte heller min favorit från Ergotool. Båda företagen har blivit uppköpta av Fiskars..
Det blir nog till att leta efter något annan modell.

0

Janne

11 sep 2010 kl. 21:09

Om man nu inte är prylgalen utan bara praktisk,så kan man göra som jag.
Ta en liten renskniv,c:a 10 cm,och en bakpensel & tejpa ihop dessa skavfötters.Det blir ju inget ihopfällbart & lyxigt men funkar alldeles utmärkt!
Jag har kollat i affärer efter svampknivar men det är ingen stor grej verkar det som.
Men min funkar!

0

Irene A

11 sep 2010 kl. 21:20

Min nödlösning blev en bunt billiga fruktknivar (5-pack i en 10-kronorslåda), kompletterade med en enkel, lagom styv lackpensel. Och det har funkat bra utan att tejpa ihop dem :-)
Bakpenslar tycker jag brukar vara för mjuka att borsta med.

0

Noomi

12 sep 2010 kl. 00:19

Om du känner nån som säljer “panda-saker” så har dom en väldigt fin hopfällbar variant, den kan jag verkligen rekommendera :)

0

"JAS" Helsingborg

12 sep 2010 kl. 00:31

Jag köper en massa små frukt/köksknivar på loppisar för jag lägger ifrån mig knivar lite överallt i skogen och har därför flera med mig när jag ger mig ut på svampjakt, det viktiga är tycker jag att bladen är tunna och går att slipa riktigt vassa. Köper billiga moddlare som jag klipper av borsten till lagom längd så de borstar bra utan att skada svampen:)

0

svampstaff

12 sep 2010 kl. 00:35

Billiga fruktknivar är kanon, duger mer än bra.
Men borsta svampen i skogen har jag aldrig förstått, lika mkt skräp följer ju med hem iaf.

0

klas jaederfeldt

12 sep 2010 kl. 01:51

visst det är ju bara att tvätta av den när man kommer hem

0

Kjell Rilbe

12 sep 2010 kl. 10:44

Jag har en så‘n här, fast röd:

http://www.jula.se/svampkniv-karl-johan-123303

Den tycker jag funkar bra. Möjligen lite risk att man skär sig när man ofta växlar mellan kniv och borste.

Hemma använder jag bara borsten och en vanlig liten förskärare att skära med.

0

buffy

12 sep 2010 kl. 10:50

Jag har fäst en färgpensel och en billig fruktkniv på en nyckelkedja, en sån som man kan ha plånboken fäst i om man är lite paranoid el så.

Det är mkt praktiskt, jag har nog tappat 15-20 fruktknivar i skogarna de senaste åren.

Allra bäst för att borsta svamp tycker jag annars bakpenslar av silikon är, de har precis lagom stadga utan att vara så styva att de kan skada svampen.

0

birgitta

12 sep 2010 kl. 10:51

Jag gillar varken karljohan eller hopfällbara varianter. Har letat efter nåt bra i flera år, de hopfällbara jag har hittat har haft för klen borste. Men i år hittade jag den hittills bästa på Claes Ohlsson - rak, färgglad med tillräckligt kraftig borste. 29 spänn. Mycket bra, tycker jag.

0

EG

12 sep 2010 kl. 11:05

Ica maxi har nåt liknande Claes olsson Köpte en ny igår för 37 kr Funkar bra för mig lik en fruktkniv med borst i änden

0

BaWa

12 sep 2010 kl. 17:20

Den här kniven har jag använt som svampkniv i 30 år och den byter jag aldrig bort.

Borsten följde med en rakapparat och den som sitter på kortsidan har perfekt hårdhet och längd för svampen. Den kortare och hårdare som sitter på långsidan tar bort de mest envisa skräpen.

0

Suzanne

20 sep 2011 kl. 22:12

Om det är en sån med utbytbar borste så tror jag faktiskt att den numera är röd och säljs av Fiskars. Jag har en grön från knivman som jag behöver en ny borste till. Hittade då en bild på den röda som var exakt lik på pricken, men hette nu Fiskars. Så här stod det. Fiskars hushåll
Kategori: Köksknivar
Titel: SVAMPKNIV RÖD
Beskrivelse: Behändig kniv för rensning av svamp, hemma eller i skogen. Blad i rostfritt stål. Rött, slagtåligt plasthandtag - hållbart och syns bra om du lägger kniven ifrån dig. Tål maskindisk
EAN-nummer: 6411502092600 och det här är sidan jag hittade den på. http://www.fiskarsbilledbank.xsitecms.dk/index.php?&lang_id=sv&module=BilledBank&page=default&do=category&id=58&_paging_page=21

Den röda är alltså den jag såg på den sidan.

0

buffy

20 sep 2011 kl. 22:57

Sambon har satt en fruktkniv och en pensel på en nyckelring med kedja och karbinhake.

I år köpte jag en ihopfällbar svampkniv med borste på Netto och satte den på en låsreminder från Biltema + ett litet schackel.

Vi måste ha tappat bort 20-30 svampknivar i olika skogar innan vi kom på att kedja fast knivarna.

0

Totte Gbg

20 sep 2011 kl. 23:04

Spännande att du hittat fiskar svampkniv, jag fick för mig att de slutat tillverka den.
Så när jag letade efter ny kniv hittade jag en liknande för bra pris, 50 kr Kniv i slida.
http://www.svampfoten.nu/prod04.htm

0

Irene A

20 sep 2011 kl. 23:06

Totte, den ser inte alls dum ut, den verkar ha lite styvare borste än de flesta andra modeller.

0

Mitt namn

21 sep 2011 kl. 08:42

En helt vanlig kniv fungerar bäst, fällkniv eller gammal morakniv, beroende på smak och behag. Den där lilla borsten som sitter på svampknivar är ju obruklig ändå.

0

Totte Gbg

21 sep 2011 kl. 18:10

Stämmer Irene, borsten är lite bättre på denna modellen kan jag tycka :)
Jag köpte på mig några stycken knivar när jag ändå beställde så gör det inte nåt om jag tappar nån ;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone