Om man nu inte är prylgalen utan bara praktisk,så kan man göra som jag.
Ta en liten renskniv,c:a 10 cm,och en bakpensel & tejpa ihop dessa skavfötters.Det blir ju inget ihopfällbart & lyxigt men funkar alldeles utmärkt!
Jag har kollat i affärer efter svampknivar men det är ingen stor grej verkar det som.
Men min funkar!
Jag köper en massa små frukt/köksknivar på loppisar för jag lägger ifrån mig knivar lite överallt i skogen och har därför flera med mig när jag ger mig ut på svampjakt, det viktiga är tycker jag att bladen är tunna och går att slipa riktigt vassa. Köper billiga moddlare som jag klipper av borsten till lagom längd så de borstar bra utan att skada svampen:)
Jag har en så‘n här, fast röd:
http://www.jula.se/svampkniv-karl-johan-123303
Den tycker jag funkar bra. Möjligen lite risk att man skär sig när man ofta växlar mellan kniv och borste.
Hemma använder jag bara borsten och en vanlig liten förskärare att skära med.
Jag har fäst en färgpensel och en billig fruktkniv på en nyckelkedja, en sån som man kan ha plånboken fäst i om man är lite paranoid el så.
Det är mkt praktiskt, jag har nog tappat 15-20 fruktknivar i skogarna de senaste åren.
Allra bäst för att borsta svamp tycker jag annars bakpenslar av silikon är, de har precis lagom stadga utan att vara så styva att de kan skada svampen.
Jag gillar varken karljohan eller hopfällbara varianter. Har letat efter nåt bra i flera år, de hopfällbara jag har hittat har haft för klen borste. Men i år hittade jag den hittills bästa på Claes Ohlsson - rak, färgglad med tillräckligt kraftig borste. 29 spänn. Mycket bra, tycker jag.
Den här kniven har jag använt som svampkniv i 30 år och den byter jag aldrig bort.
Borsten följde med en rakapparat och den som sitter på kortsidan har perfekt hårdhet och längd för svampen. Den kortare och hårdare som sitter på långsidan tar bort de mest envisa skräpen.
Om det är en sån med utbytbar borste så tror jag faktiskt att den numera är röd och säljs av Fiskars. Jag har en grön från knivman som jag behöver en ny borste till. Hittade då en bild på den röda som var exakt lik på pricken, men hette nu Fiskars. Så här stod det. Fiskars hushåll
Kategori: Köksknivar
Titel: SVAMPKNIV RÖD
Beskrivelse: Behändig kniv för rensning av svamp, hemma eller i skogen. Blad i rostfritt stål. Rött, slagtåligt plasthandtag - hållbart och syns bra om du lägger kniven ifrån dig. Tål maskindisk
EAN-nummer: 6411502092600 och det här är sidan jag hittade den på. http://www.fiskarsbilledbank.xsitecms.dk/index.php?&lang_id=sv&module=BilledBank&page=default&do=category&id=58&_paging_page=21
Den röda är alltså den jag såg på den sidan.
Sambon har satt en fruktkniv och en pensel på en nyckelring med kedja och karbinhake.
I år köpte jag en ihopfällbar svampkniv med borste på Netto och satte den på en låsreminder från Biltema + ett litet schackel.
Vi måste ha tappat bort 20-30 svampknivar i olika skogar innan vi kom på att kedja fast knivarna.
Spännande att du hittat fiskar svampkniv, jag fick för mig att de slutat tillverka den.
Så när jag letade efter ny kniv hittade jag en liknande för bra pris, 50 kr Kniv i slida.
http://www.svampfoten.nu/prod04.htm
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.