Tokig gör som tokig säger.
Här kommer en flugbild.
Aktuell artikel kommer ut i decembernumret.
Ingemar Struwe är huvudförfattare och Roger Pettersson samt undertecknad är medförfattare.
Larverna är små cylinderformade mörka med ljusare tvärränder över kroppen.
Flugans naturliga storlek är ca 4-5mm.
Plattickesvampfluga
Tack Gunhild!
Jag har sett en bild på flugan som Anithau har fotat.Men jag har inte hittat någon bild på larverna.
Någon som vet om larverna kommer ut från gallerna och förpuppar sig någon annanstans,eller om dom förpuppar sig i gallerna så det ar flugan som kommer ut?
Larverna ramlar ut gallerna och faller ner i förnan under tickan.
Sedan kläcks de där när tiden är mogen.
Jag har fångat upp larver som fallit ur gallerna - Tickorna var insvepta i tunna nät.
Bilder på larverna finns med i den kommande artikeln som kommer att publiceras i entomologernas tidsskrift- vet ej när den kommer ut. Är på gång.
Fritjof!
En rättelse - larverna är mer ovala i formen.
När jag fotade flugorna fanns med många andra arter också. De är små och snabba, hoppade omkring på nässelbladen. Jag skulle tro att det är många som sett flugan men inte vetat vad de sett.
Det gäller som sagt att vara på rätt plats i rätt tid och veta vad man ska titta efter.
Jag visste inte, men fick bra instruktioner av Struwe.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.