0 763 visningar

10 svar

Galler med larver?

Fritjof

21 nov 2010 kl. 19:13

Jag fotade denna platticka med galler förra helgen.
Kan det vara larver till flugan man ser i två av gallerna till höger?Jag såg inte dom förrän hemma i datorn,så jag har tyvärr inga bättre bilder.

0

"JAS" Helsingborg

21 nov 2010 kl. 19:57

Knappast larver nu om bilden är tagen nu vill säga, flugorna brukar, ja brukar och brukar är väll att ta i det är ju inte så många som sett dem i verkligheten men jag har fått tipps om att kolla efter dem i grönskan runt tickorna i Maj eller början av Juni.

0

Fritjof

21 nov 2010 kl. 20:07

Tack JAS!
Det ante mig att det inte är larver,men det det ser lite mysko ut trycker jag.

0

gunhild i Kåddis

21 nov 2010 kl. 20:12

Kolla senaste numret av Entomologisk tidskrift där kommer en artikel om platt-tickan dess gallbildningar och troligtvis bilder av flugan som kläckts fram vid SLU i Umeå. Ingemar Struwe är författare.

0

gunhild i Kåddis

21 nov 2010 kl. 20:14

Anithau kanske kan lägga ut bilder av flugan jag vet att hon har fotat den.

0

anithau

21 nov 2010 kl. 20:27

Tokig gör som tokig säger.
Här kommer en flugbild.
Aktuell artikel kommer ut i decembernumret.

Ingemar Struwe är huvudförfattare och Roger Pettersson samt undertecknad är medförfattare.

Larverna är små cylinderformade mörka med ljusare tvärränder över kroppen.
Flugans naturliga storlek är ca 4-5mm.

Plattickesvampfluga

0

Fritjof

21 nov 2010 kl. 20:28

Tack Gunhild!
Jag har sett en bild på flugan som Anithau har fotat.Men jag har inte hittat någon bild på larverna.
Någon som vet om larverna kommer ut från gallerna och förpuppar sig någon annanstans,eller om dom förpuppar sig i gallerna så det ar flugan som kommer ut?

0

anithau

21 nov 2010 kl. 20:32

Larverna ramlar ut gallerna och faller ner i förnan under tickan.
Sedan kläcks de där när tiden är mogen.

Jag har fångat upp larver som fallit ur gallerna - Tickorna var insvepta i tunna nät.

Bilder på larverna finns med i den kommande artikeln som kommer att publiceras i entomologernas tidsskrift- vet ej när den kommer ut. Är på gång.

0

Fritjof

21 nov 2010 kl. 20:34

Tack Anithau!
Det ska bli intressant läsning!
Knepigt att det verkar vara så ovanligt att se flugorna när det finns så mycket galler.

0

anithau

21 nov 2010 kl. 21:03

Fritjof!
En rättelse - larverna är mer ovala i formen.

När jag fotade flugorna fanns med många andra arter också. De är små och snabba, hoppade omkring på nässelbladen. Jag skulle tro att det är många som sett flugan men inte vetat vad de sett.
Det gäller som sagt att vara på rätt plats i rätt tid och veta vad man ska titta efter.
Jag visste inte, men fick bra instruktioner av Struwe.

0

Thomas i södertälje

21 nov 2010 kl. 22:59

fin bild på flugan!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone