Entomologisk tidskrift nr 3 2010
Sammanfattning
7. Den gallbildande svampflugan Agathomyia wankowiczii (Diptera, Platypezidae) på platticka Ganoderma applanatum i Sverige
INGEMAR STRUWE, ANITHA LUNDBERG & ROGER B. PETTERSSON
Denna artikel handlar om något så ovanligt som en fluga som bildar galler på en ticka. Hittills har bara gallerna hittats i landet, men bara rapporterats från sydligaste Sverige. Därför var det lite förvånande att det först gjordes fynd i Östergötland och sedan ändå uppe vid Umeå i Västerbotten. Typiskt nog var det mykologer som uppmärksammade arten, eftersom enbart den som tittar nära på plattickor har störst chans att se gallerna, som i och för sig syns mycket tydligt på svampens undersida. När man studerade foton tagna av mykologer hittades ytterligare några fynd för landet. Men trots att svampen är en av de vanligare i landet så finns flugan och dess galler inte överallt där svampen hittas.
Kul:) Då blir det till att jaga i maj-juni igen då. Jag vet att jag frågade Anitha när det kunde tänkas vara lämpligt på mina breddgrader och hon skulle återkomma med svar om jag inte minns fel men det är möjligt att jag gör det. Får väl skaffa tidskriften och läsa mer för intressant är det.
Ja Frida - och andra, visst kan det vara trevligt med insekter i svamp. För drygt ett år sen, den 2 november 2009, berättade Mats Jonsell om insekter i svamp (tickor) vid ett extra svampklubbsårsmöte och lördagen den 28 maj 2011 har Uppsala Svampklubb en exkursion tillsammans med Entomologiska Föreningen i Uppland.
http://www.insekteriuppland.se/program.html
Intresserade är välkomna! Mer info kommer småningom.
Och det finns intressanta skalbaggar också i mjukare svampar. Själv har jag höstarna 2008 och -09 samlat in 3 olika Triplax-arter i ostronmussling och blek d:o;. T.rufipes, rödlistad, T.scutellaris och T.aenea. Och det kan finnas fler! Men tyvärr var det ett uselt pleurotusår här i år.
Bra bilder på Triplax http://kopido.sweb.cz/EROTYLIDAE.pdf
Och det finns även några små rackare som äter pollen och lever bland myxomyceterna.
Utdrag från min hemsida:
. Skalbaggar, mångfotingar och dess larver lever, gömmer, äter och förökar sig hos myxomyceter samtidigt som de sprider deras sporer, här på Stemonitis axifera . Skalbaggarna brukar vara av familjen Leiodidae och specielt arterna Anisotoma horni eller Agathidium oniscoides. Några andra skalbaggsfamiljer som är representerade i samband med myxomyceter är Clambidae, Eucinetidea, Lathridiidea, Rhysodidea, Scaphidiidea och Sphindidea.Nämnas skall att det ekologiska förhållandet mellan insekterna och myxomycetrna är väldigt dåligt undersökt, så det kan vara något att jobba med för den intresserade. Överhuvudet taget är myxomyceternas roll i ekosystemet dåligt känt
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.