0 666 visningar

14 svar

Svampflugan

gunhild i Kåddis

13 dec 2010 kl. 18:56

Entomologisk tidskrift nr 3 2010
Sammanfattning
7. Den gallbildande svampflugan Agathomyia wankowiczii (Diptera, Platypezidae) på platticka Ganoderma applanatum i Sverige

INGEMAR STRUWE, ANITHA LUNDBERG & ROGER B. PETTERSSON

Denna artikel handlar om något så ovanligt som en fluga som bildar galler på en ticka. Hittills har bara gallerna hittats i landet, men bara rapporterats från sydligaste Sverige. Därför var det lite förvånande att det först gjordes fynd i Östergötland och sedan ändå uppe vid Umeå i Västerbotten. Typiskt nog var det mykologer som uppmärksammade arten, eftersom enbart den som tittar nära på plattickor har störst chans att se gallerna, som i och för sig syns mycket tydligt på svampens undersida. När man studerade foton tagna av mykologer hittades ytterligare några fynd för landet. Men trots att svampen är en av de vanligare i landet så finns flugan och dess galler inte överallt där svampen hittas.

0

"JAS" Helsingborg

13 dec 2010 kl. 21:04

Kul:) Då blir det till att jaga i maj-juni igen då. Jag vet att jag frågade Anitha när det kunde tänkas vara lämpligt på mina breddgrader och hon skulle återkomma med svar om jag inte minns fel men det är möjligt att jag gör det. Får väl skaffa tidskriften och läsa mer för intressant är det.

0

Jan A, Uppsala

14 dec 2010 kl. 07:34

Tyvärr har jag inte räknat de plattickor jag kikat under - och en del på lägre nivå var verkligen svårbetittade - men inte heller jag ger upp kampen! Hoppet lever…

0

Frida T

15 dec 2010 kl. 14:31

Kul med entomologi och mykologi i ett härligt samspel :) Då får ni passa på att läsa om hippodamia notata i samma Et-nummer ;)

0

Johnny

17 dec 2010 kl. 11:04

Jasså är du den Frida! Såg ditt fynd av H.notata i Artportalen för småkryp. Bara att gratulera till ett trevligt fynd!

0

"JAS" Helsingborg

17 dec 2010 kl. 14:09

Kul Frida T. men vill vi ha norska baggar i Sverige;)

Jag hittade två fynd av denna lille rackare i somras (Ljungfjädertofsspinnarens larv(, inte de vanligaste men inte heller så ovanlig som din bagge.

0

Jan A, Uppsala

17 dec 2010 kl. 18:23

Ja Frida - och andra, visst kan det vara trevligt med insekter i svamp. För drygt ett år sen, den 2 november 2009, berättade Mats Jonsell om insekter i svamp (tickor) vid ett extra svampklubbsårsmöte och lördagen den 28 maj 2011 har Uppsala Svampklubb en exkursion tillsammans med Entomologiska Föreningen i Uppland.
http://www.insekteriuppland.se/program.html
Intresserade är välkomna!  Mer info kommer småningom.

Och det finns intressanta skalbaggar också i mjukare svampar. Själv har jag höstarna 2008 och -09 samlat in 3 olika Triplax-arter i ostronmussling och blek d:o;. T.rufipes, rödlistad, T.scutellaris och T.aenea.  Och det kan finnas fler!  Men tyvärr var det ett uselt pleurotusår här i år.
Bra bilder på Triplax http://kopido.sweb.cz/EROTYLIDAE.pdf

0

Frida T

17 dec 2010 kl. 18:29

ha ha.. jo den norsken vill vi ha ;) Sen tror jag den krupit omkring i Sverige ganska länge utan att veta om att den inte finns i Sverige….

och jo jag är den Frida :)

snygg närbild JAS!

0

Frida T

17 dec 2010 kl. 18:34

Jan du hann före mig , så jag såg inte ditt inlägg först…. visst är det spännande med insekter ! och kul att en del vill samspela med de spännande svamparna :)

0

Caspar

17 dec 2010 kl. 19:45

Där är den ju! Tack Jan A för bilderna på Triplax. Det var mängder av dom på våra musslingar, när jag kom nära och skulle fota släppte dom så att de smattrade i löven. Hade tänkt skicka bilden till någon skalbaggsexpert, men nu behövs det ju inte längre.

0

Caspar

17 dec 2010 kl. 21:20

Här kommer en bild.

Triplax sp.

0

"JAS" Helsingborg

18 dec 2010 kl. 16:44

Och det finns även några små rackare som äter pollen och lever bland myxomyceterna.
Utdrag från min hemsida:
. Skalbaggar, mångfotingar och dess larver lever, gömmer, äter och förökar sig hos myxomyceter samtidigt som de sprider deras sporer, här på Stemonitis axifera . Skalbaggarna brukar vara av familjen Leiodidae och specielt arterna Anisotoma horni eller Agathidium oniscoides. Några andra skalbaggsfamiljer som är representerade i samband med myxomyceter är Clambidae, Eucinetidea, Lathridiidea, Rhysodidea, Scaphidiidea och Sphindidea.Nämnas skall att det ekologiska förhållandet mellan insekterna och myxomycetrna är väldigt dåligt undersökt, så det kan vara något att jobba med för den intresserade. Överhuvudet taget är myxomyceternas roll i ekosystemet dåligt känt

0

gunhild i Kåddis

19 dec 2010 kl. 15:28

Entomologisk tidskrift nr 3 2010
kom ut den 17:e alltså för ett par dar sen.

0

Jan A.

Gula

20 dec 2010 kl. 22:16

Jaha. Frestaren har talat! ;-)
Där fanns ju mycket intressant att välja på  -  inte bara svampinsekter! Får vem som helst gå på entomologmötena? Eller måste man vara medlem? Närmast fjärilarna på Borneo som intresserar…

0

Gula!

Jan A, Uppsala

20 dec 2010 kl. 22:50

Intresserade är välkomna till alla Uppsala Svampklubbs arr, i detta fall samexkursionen.
Jag tror inte du blir utkastad av entomologerna. Du får väl kolla!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone