0 593 visningar

14 svar

Lundsvampar, skålar m.m.

Jan A, Uppsala

22 mar 2011 kl. 23:07

Dagens första bild visar Trollträsket i motljus - och med motbjudande snömängder!  Träskets invånare lämnades ifred, men bl.a. en vackert draperad plommonticka - och en naknare - fotades på hemvägen. Det var fm det!

0

Jan A, Uppsala

22 mar 2011 kl. 23:09

Sen skulle det bli innejobb och absolut inte mer utevaro idag, men jag klarade inte avhållsamheten längre än till strax före fyra! Hemmalunden lockade då till en kort tur, där det första fyndet var mera gulmjöl, nu på lundens troligen allra grövsta ek.
På svartöronens almlåga fick jag syn på dessa – kanske JAS-svampar – utspridda på flera löpmeter. Jfr tallbarren. På det mellersta liket finns ngt skålaktigt – ska tillbaka och kolla – snart!

0

Jan A, Uppsala

22 mar 2011 kl. 23:10

På undersidan av en död, fallen trolig almgren fanns den här snyggingen. Men vad är alla små vita prickar? En delförstoring av bild 2 visar dessa. Nån som vet?

0

Jan A, Uppsala

22 mar 2011 kl. 23:12

Det här är kanske samma som den förra snyggingen.  Hoppas alla bilderna hamnar rätt…

0

Jan A, Uppsala

22 mar 2011 kl. 23:13

Här fanns också rostticka – och ngt annat nere till höger, som jag också såg först hemma - på skärmen.

0

Jan A, Uppsala

22 mar 2011 kl. 23:15

På samma undersida fanns också tusentals fina, pyttesmå, borstiga skålar, c 0.2-0.9 mm stora. Nån som vet?

0

Hans v E

22 mar 2011 kl. 23:23

OJ! Rosa disk och gula hår (6an). Ska kolla i morron. Nu ska jag sova.

Men 3an är väl Steccherinum fimbriatum?

0

Jan A, Uppsala

23 mar 2011 kl. 07:16

Gomorron Hans! Javisst är det pirater i serie 3 (och 4), men myriaderna av knottskitstora vita saker undrar jag över!
Och rosatonen finns nog i 6-skålarna, men kvällssolen påverkar och ljust gulbruna (beige) är måhända en bättre färgbeskrivning.
Men “fransarna” är snygga!

0

"JAS" Helsingborg

23 mar 2011 kl. 07:35

God morgon Jan!
Jodå, på tvåan så är det vargmjölk,Lycogala epidendrum
och på trean tippar jag på Franstagging, Steccherinum fimbriatum.

0

Jan A, Uppsala

23 mar 2011 kl. 08:04

Morrn själv, JAS. Jodå vargmjölk var det naturliga valet; jag är bara förvånad att jag inte sett dem vid något av otaliga besök vid öronlågan förra året. Franstaggingen hittade jag redan för längesen i lundbetet och hette “på min tid” fransgröppa, därav Piraten.

0

"JAS" Helsingborg

23 mar 2011 kl. 09:05

Aha! Då är jag med, undrade lite över “piraten”

0

Lena M

23 mar 2011 kl. 15:28

Jasså du har varit ute och fyndat Jan,grattis främst till skålarna, gillar sådana.
Jag gjorde ett par fynd i brädhögarna nere i hästhagen ochså, citronskål och en brunkrös.

0

Tony S

23 mar 2011 kl. 19:26

Nr 5 andra bilden kan nog vara opalkrös, Exidia thuretiana. De små apothecierna i hörnan tillhör troligtvis någon Lecanora (kantlav).

0

Jan A, Uppsala

23 mar 2011 kl. 21:56

Tack för tipsen Tony! De opalkrös jag hittat tidigare har funnits ganska väl exponerade på upprätt hassel, medan det här gömde sig på undersidan av gl död (alm)ved som legat flera år på marken och “kobetrampats”. Men annars är de lika! Inte många Artportal-fynd i C-län.

0

Jan A, Uppsala

28 mar 2011 kl. 22:20

Skålarna, Hans!  Har du glömt dem?
Der har inte jag!  Flera dagar har jag försökt återfinna dem, men dödgrenarna har varit så isiga undertill att det inte gått att se nåt!
Men idag tog jag med den grenbit jag misstänkte, stoppade den i vattentunnan – och si! Det hände saker med den. Jag tänker ta med mtrl i morrn kväll!  En bild här med mm-skala!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone