Dagens första bild visar Trollträsket i motljus - och med motbjudande snömängder! Träskets invånare lämnades ifred, men bl.a. en vackert draperad plommonticka - och en naknare - fotades på hemvägen. Det var fm det!
Sen skulle det bli innejobb och absolut inte mer utevaro idag, men jag klarade inte avhållsamheten längre än till strax före fyra! Hemmalunden lockade då till en kort tur, där det första fyndet var mera gulmjöl, nu på lundens troligen allra grövsta ek.
På svartöronens almlåga fick jag syn på dessa – kanske JAS-svampar – utspridda på flera löpmeter. Jfr tallbarren. På det mellersta liket finns ngt skålaktigt – ska tillbaka och kolla – snart!
Gomorron Hans! Javisst är det pirater i serie 3 (och 4), men myriaderna av knottskitstora vita saker undrar jag över!
Och rosatonen finns nog i 6-skålarna, men kvällssolen påverkar och ljust gulbruna (beige) är måhända en bättre färgbeskrivning.
Men “fransarna” är snygga!
Morrn själv, JAS. Jodå vargmjölk var det naturliga valet; jag är bara förvånad att jag inte sett dem vid något av otaliga besök vid öronlågan förra året. Franstaggingen hittade jag redan för längesen i lundbetet och hette “på min tid” fransgröppa, därav Piraten.
Tack för tipsen Tony! De opalkrös jag hittat tidigare har funnits ganska väl exponerade på upprätt hassel, medan det här gömde sig på undersidan av gl död (alm)ved som legat flera år på marken och “kobetrampats”. Men annars är de lika! Inte många Artportal-fynd i C-län.
Skålarna, Hans! Har du glömt dem?
Der har inte jag! Flera dagar har jag försökt återfinna dem, men dödgrenarna har varit så isiga undertill att det inte gått att se nåt!
Men idag tog jag med den grenbit jag misstänkte, stoppade den i vattentunnan – och si! Det hände saker med den. Jag tänker ta med mtrl i morrn kväll! En bild här med mm-skala!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.