0 13549 visningar

28 svar

Beska kantareller??

Mie

9 apr 2011 kl. 08:23

Jag har fått mycket frysta gula kantareller av min granne. De var hela och färska vid infrysning. Jag vet ju inte hur gamla de är, hur länge de varit frysta. Men jag undrar varför de blir beska vid tillagning? Jag har aldrig varit med om det förrut…

0

"JAS" Helsingborg

9 apr 2011 kl. 13:13

Om man letar på nätet så hittar man flera saiter där detta diskuteras och om jag inte minns fel så finns där någon kock som frågar någon kemist och han har även lagt ut frågan och ropar på hjälp i denna beska fråga men som jag ser det har han inte fått något “bra” svar ännu. Inte jag heller kan ge dig något svar på din fråga tyvärr. Ämnet har varit uppe här några gånger men jag är rätt övertygad om att ingen har heller här kunnat avge ett tillfredsställande svar. Ibland blir de beska ibland inte!?? För att undvika detta så konserverar jag mina kantareller, det gör jag förresten med all svamp som inte går att torka:)

0

Bo E

9 apr 2011 kl. 15:38

utan matfett förvällda frysta kantareller håller oxå i flera år utan att bli beska

0

Lena M

9 apr 2011 kl. 17:51

När jag läser Mie:s inlägg så tolkar jag det som om kantarellerna frystes ner färska, utan förvällning ? Om så är väl det förklaringen till att de smakar beskt.

0

Peter, Linköping

9 apr 2011 kl. 22:50

Utan förvällning är nedbrytande enzymer fortfarande aktiva i svampen, trots frysgrader. Beskan har nästan säkert med den här nedbrytningen att göra. Kanske frigörs beskt smakande ämnen, som fenylalanin (aminosyra).

0

den danske svampe

9 apr 2011 kl. 22:51

har skrivet det MÅNGA gånger her. kantareller skall aldrig torkas eller frysas oførvællda. helt otroligt att okunskapen er så stor kring hur man tar vara på naturens gaver !!!!!

0

Ankan

10 apr 2011 kl. 01:06

Och som vanligt danska svamp, så är du hårdast med din kritik!

LÄGG NER DIN HÄRSKARTEKNIK!!!

Forumet är väl till även för okunniga även om du anser dig vara nordens proffsigaste svampplockare? Och du kan väl inte räkna med en nyligen tillkommen läsare slaviskt läser dina inlägg!

Bot och bättring dansk svamp!

Även gamla hundar gamla lära sig att sitta!

0

den danske svampe

10 apr 2011 kl. 15:10

ankan, varfør ær det inte tillåtit at sprida sin svampkunskap hær om man nu som jag kan en del om hantering och tillagning av svamp ? mie och hennes granne saknar tydligen den kunskapen. lika lite som man plockar kantareller efter frostnætter fryser man dem færska. trattkantareller kan både plockas efter frostnætter och frysas færska. men co 2 mæssigt ær det bæst at torka trattkantareller. smaken blir också bæst då. kantareller får dæremot ALDRIG torkas. små karl johan kan med frysas helt færska och givetvis torkas om så ønskas. detta ær erfarenheter som jag gjort under ca 50 år i skog och køk och du ankan borde vara tacksam før at jag bruger tid på at delge andra min kunskap hær…...ss

0

Mie

11 apr 2011 kl. 08:23

Tack så mycket för alla svar! Nu vet jag varför de smakar så illa. Alla påsar med kantareller är nu slängda på komposten, sorgligt…Jag som älskar gula kantareller…..

0

Mattias

13 aug 2011 kl. 20:31

Du danska svampen, inte är du väl dansk på riktigt va? Ditt språk är svenska men du har danska ä och ö...

0

Svampnörden

13 aug 2011 kl. 20:56

Först när jag läste Mie:s inlägg så tänkte jag “men gud, det har ju talats om det här sååååå många gånger”. Men efter att ha läst Ankan:s inlägg så förstår jag att hon har rätt. Detta är ett forum som typ “lever” 6 månader om året och sedan är stendött, om man sedan adderar taskig sökfunktion och dålig översikt så är det faktiskt så att den här typen av frågor SKALL vi svara på VARJE år de dyker upp.

0

den finske kniven

13 aug 2011 kl. 22:11

Den danske svampen är svensk, men leker dansk. Troligtvis har han komplex för något eftersom han ska härska och leka mästare här på forumet.

0

Charlotte B

13 aug 2011 kl. 23:28

Synd att du slängde det. Med lite längre tillagningstid försvinner det beska. Gäller både färskfryst och torkad kantarell…

0

klas jaederfeldt

13 aug 2011 kl. 23:57

jag har i flera år färskfryst kantareller och de har smakat bra vid tillagning, jag berättade detta för tidningar och jag har aldrig blivit så utskälld, det verkade som om alla som gjort det fått beska kantareller, jag vet faktiskt inte varför, mina blev ju bra, kan det vara skillnad på kantareller och kantareller eller på växtplatserna ? men du som läser detta om du har överflöd av kantareller,pröva att färskfrysa några

0

klas jaederfeldt

13 aug 2011 kl. 23:59

det kan ju varit som Charlotte säger att jag alltid haft en lång tillagningstid

0

Svampnörden

14 aug 2011 kl. 08:15

Längre tillagningstid var ny för mig…jag tror inte riktigt på det dock.

Klas: Den beska smaken kommer efter runt året i frysen och alltså inte direkt. Frysa färska kantareller går utmärkt i 0-4 månader tippar jag på, efter det är det risk för att de blir beska.

0

Johanna

14 aug 2011 kl. 20:14

Tog mina sista färskfrysta kantarell för att göra plats för nya fina, absolut INGET fel på dom, och dom har legat i frysen ett år.

0

Svampnörden

15 aug 2011 kl. 16:10

Nej jag har hört flera som har sagt som du Johanna, så att de blir beska verkar vara väldigt intermittent

0

Heikki Rauhala

21 sep 2011 kl. 09:55

Jag har färskfryst kantareller och trattisar sedan flera årtionden. Inga problem. Suger ur luften ur påsarna och ställer frysen på “infrysning”. Lägger den frysta svampen direkt i stekpannan.
Den frysta svampen brukar vara slut redan på vårkanten, men en “bortglömd” påse var bra fortfarande efter 2 år. Låg bland bärpåsar, som jag skulle göra sylt på. Vet inte vilka kemiska processer i fryst svamp som är annorlunda än i annan fryst mat. Verkar som olika läsare har olika erfarenhet av detta här i forumet. 

Heikki Göteborg

0

Ida, Gbg

21 sep 2011 kl. 09:59

Jag har fryst in kantareller oförvällda i många år och de är aldrig beska.

0

Birgitta Nilsson

28 nov 2012 kl. 14:27

Jag fick också typ 10 kg frysta kantareller av en granne o tog upp ngn påse men dom var så beska
så jag exprimenterade att koka dom lite , i en kastrull tills det blev vitt skum
och sedan la jag dom i ett durkslag o sköljde ut allt och sedan
var dom supergoa gick bra att tillaga god sås osv…

Lycka tilll

B…....... I öSTERRIKE

0

Karin Hedén

21 jan 2013 kl. 16:03

En viss andel av befolkningen saknar förmåga att känna besk smak. Jag minns inte andelen men den är inte försumbar. Tyvärr tillhör jag den kategorin (tillsammans med mina söner - det är ärftligt). Det gör att jag har svårigheter att plocka kremlor… Endast om det är MYCKET beskt känner jag det. Många vet inte om sin bristande förmåga. Det går att testa med ett speciellt papper. Men man kan ju också testa med litet bittra kremlor! Alltså - kanske någon äter färskfrysta kantareller utan att känna beskheten?

0

Misan

24 jan 2013 kl. 09:40

Är det samma som med grape-frukt? Minns att vi fick göra test i skolan vilka som tyckte att grape-frukt smakade beskt. Det var inte alla som tyckte det. Dock var det många som tyckte att grape-frukt smakade beskt men ändå tyckte om frukten. Bl a jag :).
Måste också bara kommentera “dansken”: Det finns inga dumma frågor bara din tråkiga attityd! Tack alla som ÖDMJUKT delar med sig av sin kunskap till oss okunniga!

0

Karin Hedén

25 jan 2013 kl. 00:33

Hej Misan! Din lärare verkar ha använt grapefrukt för att demonstrera just det jag beskrivit.

0

Micke S

8 sep 2014 kl. 10:24

Jag har förvällt gula och trattkantareller, men ändå blir de beska. Fantastiskt irriterande.

0

Irene A

8 sep 2014 kl. 19:45

Råa kantareller är ju beska. Kan inte detta med beska kantareller hänga ihop med den sammanlagda tillagningstiden?

Jag menar att inkokta och frysta, och sedan upptinade och stekta kanske automatiskt får längre tillagningstid än färskfrysta och sedan stekta? Och om de dessutom är frysta hela, krävs ju ännu längre tillagningstid

Våra kantareller som skurits i småbitar får minst 25 minuters sammanlagd tillagningstid och är aldrig beska.

0

mumrik

8 sep 2014 kl. 23:52

Fast om om steker dem färska blir det ju också relativt kort tillagningstid och då är det ju inte beska.

0

Helen, Västerhaninge

9 sep 2014 kl. 22:53

Får vissa funderingar när jag läser..
Jag undrar om inte den direkta växtplatsen kan spela in? Det är ju trots allt så att marken skiftar i sammansättning väldigt mycket.
Jag har alltid förvällt all matsvamp innan infrysning.
Har aldrig varit med om att kantareller varit beska när jag lyxfrossat på dem nyplockade. Jag steker den för det mesta på relativt låg värme - länge så de får en knaprig yta.
Tror också att kryddningen kan spela in… eller?

0

Nyfiken på svamp

9 feb 2016 kl. 17:01

Ta till dig Danskens kunskap istället för att gnälla! Han kan mer än du i ämnet, acceptera det!!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?