0 20487 visningar

18 svar

Copp Forum och kantareller från Litauen

Christer

12 jul 2011 kl. 18:40

Hej svampfreaks!

Här i Borås kan man fynda i Coop Forums grönsaksdisk om man är ute efter billiga fina kantareller från Litauen.

Allvarligt talat: Det är en skymf mot kunderna att exponera halvrutte och skitig svamp för 249:-/kg. Jag talade med grönsaksansvarig person i går och hon höll med mig om att det inte var optimalt och lovade att ta bort skiten.

I dag var jag där med min kamera och kunde konstatera att hon måtte vara ganska glömsk.

0

Irene A

12 jul 2011 kl. 18:58

Tyvärr en vanlig syn - och de som är ansvariga i butikerna för beställningar av frukt&grönt verkar inte lära sig av sina misstag heller. Jag kan inte tänka mig att det finns någon som köper skiten.

0

anithau

12 jul 2011 kl. 19:19

Samma sak händer här i Umeå på ICA Kvantum. Även jag sade till och personen som jag talade med tog omedelbart bort svampen.
Jag kommer att kontakta butiksägarna för den sk “grönsaksansvarige” har uppenbarligen inte erforderlig kompetens.

0

Christer

12 jul 2011 kl. 23:18

Sorry om jag trampade Copp Forum på tårna, det ska vara Coop Furom.

0

Lill, Skellefteå

13 jul 2011 kl. 07:56

Samma visa här år efter år.
Har sagt till många gånger, men det hjälper inte.
Folk verkar ju tydligen köpa skiten för annars skulle ju inte affärerna ta hem det.

0

Maria

13 jul 2011 kl. 09:55

Just Lills slutsats lär vi nog ta till oss. Det som inte går att sälja tar inte affärerna hem. Hur vi än gnäller så finns det tillräckligt många kunder som vill köpa dessa varor, vad vi än må tycka om det.

0

"JAS" Helsingborg

13 jul 2011 kl. 11:19

Snackade med en kund på Coop Forum i HBG när han höll på att plocka till sig samma skit som du har på bilderna. Jag frågade om han skulle “äta” dem eller om han var från hälsovårdsmyndigheten och skulle kolla hälsorisken med att inmundiga dessa styggelser. Han såg ut som ett frågetecken och undrade vad jag menade med det, jag förklarade då vad jag tyckte om de svampar han var i förd med att köpa men kunden i fråga tyckte att de var helt ok!!!! Så visst ligger det mycket i vad Lill skriver men å andra sidan borde butikerna tillhandahålla bättre kvalité på svamp över huvudet taget. Det är väl bara champinjonerna som är ok, resten av utbudet tycker jag inte håller måttet på god matkvalité. Jag tycker generellt att kvalitén på grönsaksavdelningarna har sjunkit de senaste åren, när varuhusen tog över torghandelns idé om upplägg och exponering m.m. och när man hade konkurerat ut nästan all torghandel och de små trevliga grönsaksbutikerna började förfallet i de egna butikerna. Jag kan bra hoppas att ni som jag jagar butiksföreståndaren och grönsaksansvarige med blåslampa:)

0

anithau

13 jul 2011 kl. 11:23

JAS!
Jag håller med dig till 1000%.

Tror att butiksägarna litar den de anställt som grönsaks/fruktansvarig och så lutar de sig bakåt.
Men nu ska jag gå på högsta nivå direkt, eftersom det bara ger temporära effekter när man talar med de som är satta att ansvara för resp avdelningar.

0

Lilla My

13 jul 2011 kl. 12:56

Hälsorisk på grund av bristande kompetens hos de säljansvariga, skulle jag vilja påstå. Bläh, ser man såna i skogen så går man bara vidare. Bra gjort att ni påpekar det för butikerna!

0

"JAS" Helsingborg

14 jul 2011 kl. 15:20

För en liten stund sedan blev grönsaksavdelningsansvarige på Willys i HBG väldigt trött och irriterad på mig. Jag påpekade i går för henne att de Rumänska kantarellerna som låg framme inte var tjänliga som människoföda, hon ifrågasatte då omgående min omdömesförmåga i frågan. Hon fick då en “liten” föreläsning:) Idag var svampen utbytt mot något bättre men ändå urusela i mitt tycke, vilket jag påpekade ännu en gång. Då fick jag bekräftat det jag anat - “Kunderna köper ju av dem för det är de ända som finns just nu, så därför har vi dem”. Då frågade jag henne om hon skulle sälja de ruttna persikorna hon höll på att sortera bort om det bara fanns sådana att tillgå. Det skulle hon naturligtvis inte göra, och vid mitt påpekande att det är ju just det hon gör med svampen, säljer otjänlig föda. Vid den tidpunkten var hon högröd i ansiktet och tyckte att jag skulle ta dit hälsovårdsnämnden som jag hade nämnt vid vårt samtal igår. Blir det ingen bättring så ringer jag faktiskt hälsovårdsinspektören, så de så. Påpekas kan att hon påstår sig ha över 20 års erfarenhet av grönsaksbranschen, ja då kanske man blir avtrubbad och halvblind.

0

Jonnie

14 jul 2011 kl. 16:32

Klipper in ett inlägg som jag skrev för några år sedan ang Svenska VS Baltiska kantareller,,
OBS!! från 2009 OBS!!
Håll till godo.


Jag lovade ju att kolla upp hur det förhöll sig med kontrollen av de importerade kantarellerna som säljs i våra butiker. För att detta skall bli överskådligt och förståerligt måste en del begrepp redas ut..

Så här ligger det till:

De som skall sköta tillsynen över livsmedel som säljs i våra butiker i tex Kristinehamn eller Örebro är den LOKALA miljö och hälsovårdsnämnden.
DE gör inga som helst kontroller på svamp om det inte finns en skälig misstanke om att det inte står rätt till, tex en anmälan om att någon blivit sjuk, då rycker DE ut och kontrollerar varan (svampen)
I Mariestad har ingen kontroll behövts företas överhuvudtaget eftersom ingen anmälan om något problem funnits…(källa Veronica,Miljö o hälsa Mariestad 0501-75 50 00)

De som har tillsynen över varor (svamp) som kommer från utlandet är SLV..
Sveriges LivsmedelsVerk) och de sköter kontrollen av svamp som kommer från tredje land..alltså utanför EU.
Det har skett 21 kontroller av Svamp (som inte kommit från EU-land) sedan 2006-01-01—2009-08-31) ingen av dessa sändningar hade för hög halt av cesium, de var alltså helt okej.

Innan Estland, Lettland och Litauen gick med i EU kom det en hel del svamp från dessa länder, och de kontrollerades då också via SLV genom stickprov på samma sätt som ovan,
den kontrollen sköts allstå idag av dessa länder, vilket man får hoppas sker i enlighet med den lagstiftning som gäller.. det förefaller väl troligt att även grossistfirmor i Baltikum importerar svamp från “tredje land”
(Förteckning vad som är tredje land följder här:)

Albanien
Vitryssland
Bosnien Hercegovina
Kroatien
Lichtenstein
Makedonien
Moldavien
Montenegro
Norge
Rumänien
Ryssland
Serbien
Schweiz
Turkiet
och Ukraina..

(källa Eva Fredberg, SLV Uppsala,
018-17 55 00)

Det intresanta är att man aldrig ser dessa länder nämnas då svampen står för salu i butiken,, vilket kanske inte är så konstigt,, jag tvekar på att man skulle kunna sälja så mycket om det stod: “Svamp från Vitryssland”...

Jag ställer mej i alla fall tveksam till “svamp från Baltikum” inte nu så mycket för att jag längre tror att det är något allvarligt fel på den, mer för att den inte är:

1. MILJÖVÄNLIG: det begriper ju varje människa att det är ur miljösynpunkt fullständigt vansinning att plocka svamp i bortre Ryssland, skeppa den(gud vet hur) igenom hela Europa för att sedan med en låång lasbilstransport skyffla ut den i butiker i Sverige,,

2. RÄTTVISESYNPUNKT: Man blir ju lite skrämd då man ser hur de Thailändska bärplockarna behandlas i Sverige, skulle väl tro att det inte är annat än ett sniket vinstintresse som gör att ngn importerar svamp från dessa länder, de stackars plockarna i resp land får nog väldigt dåligt betalt de också, eftersom sådana som (“AH”) skall tjäna duktigt med pengar…

3. SMAKHÄNSEENDE: Är det någon som köpt och ätit de “Baltiska kantarellerna”, jag har provat och jag skall ärligt säga att de inte smakade ett dugg, ingen spänst, smak eller lukt fanns överhuvudtaget,, då valde jag ändå ut de 5 st i svamplådan som åtminstone såg ut som människoföda..
Det är skamligt att COOP och Willys köper in detta, speciellt i år då förekomsten varit så stor att man kunnat ge bort svensk svamp till de stackars pensionärerna som fortfarande är COOP Fourm trogna, jag försökte lämna lite till en COOP-butik häromdan, då det de hade såg för-djligt ut, de kunde inte ta emot eftersom (de var förbundna till ingångna avtal och allt köptes in centralt) (ja jisses,, och så frågar man sig varför COOP inte går så bra,,

Långt inlägg det här, hoppas att det har gett lite kunskap och nöje,, och OLA H, stå på dej!, jag lyfter på hatten för DIN verksamhet, och det gör säkert de flesta andra här på forumet också..

Jonnie


/Jonnie
“Baltisk kantarell”

0

Lena M

14 jul 2011 kl. 18:44

Men hör ni, ligger det inte i köparenens intresse att få fräscha varor, om de godtar dessa usla svampar så vad göra.

Butiksägaren tar hem varan, kunden köper, vem är ” knäppast ” ?
Jag tycker att sunt förnuft säger, dålig vara, men om de godtar, i detta fall svampen så får de väl stå sitt kast.

Affären får förhoppningsvis ett påpekande om otjänligt livsmedel, men är de inte hälsovådligt så  är det nog upp till kunden, köpa eller inte köpa.
Har svårt att tro att dessa svampar som Christer visar bild på hittade köpare.

0

"JAS" Helsingborg

14 jul 2011 kl. 20:35

Men om köparen inte vet hur fräscha och nyplockade kantareller (svamp) egentligen ser ut, hur skall de då agera? Den mannen jag pratade med, (se tidigare inlägg) hade ingen aning om hur skogens guld skall se ut. Jag tycker fortfarande att det ligger på den ansvarige på respektive avdelning och butikschefen att tillhandahålla god kvalité på det som skall säljas och i synnerhet livsmedel.

0

anithau

14 jul 2011 kl. 20:37

Både inköpare/butiksägare och kund har ansvar.
Ingen kan friskriva sig.

0

Ingalill

15 jul 2011 kl. 09:14

Samma sak på SABIS i Mölnvik och på ICA vid Lindhagen!
Jag har även påtalat för personalen,ett svar jag fick var att kunderna vill ha svamp!

0

Bea, Göteborg

15 jul 2011 kl. 18:25

En liten utstickare från ämnet med rutten svamp, med fokus på öststaterna - hur är det egentligen med svamp från Baltikum och radioaktivitet? Svamp ska ju vara en av de “växter” som tar upp diverse gifter allra mest och det radioaktiva molnet från Tjernobyl bör ju ha passerat Baltikum. Kan det alltså finnas någon risk i att äta svamp därifrån (även om den nu inte är rutten) med tanke på Tjernobyl?
Det borde ju vara samma problematik som fortfarande råder i Gävletrakten.

0

Anonym t.v.

15 jul 2011 kl. 19:08

Tror inte att nedfallet frå Tjernobyl var så farligt i Baltikum. Däremot tror jag att det fuskas något enormt med ursprungsmärkningen. Idag 15/7 träffade jag Lithauer som precis anlänt till Sverige för att plocka kantareller. De påstod med övertygelse att det så sent som idag inte fanns mycket att plocka i Lithauiska skogar. Samtidigt har jag fått tips om att stora kvantiteter “Lithauisk” svamp landar i svenska butiker i mitten eller slutet på vecka 29. Alltså nu till veckan. Jag menar alltså att det som kommer hit märkt “Lithauen” kan komma i princip vart som helst ifrån, men sällan från Lithauen (ursprungligen alltså). Sen kan man ju spekulera i om det är lika enkelt att fuska in radioaktiv svamp.
För egen del köper jag gärna svamp i butik, men bara om ursprunget är tydligt Svenskt. Det faller mig inte in att utsätta varken mig själv eller mina barn för den risk jag ser i ursprungsmärket “Lithauen”.

Av personliga skäl är jag tills vidare anonym

0

"JAS" Helsingborg

15 jul 2011 kl. 19:50

Sök på “radioaktiv svamp” på nätet så hittar du mycket. Skall man äta svamp från Gävletrakten och norra Dalarna?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?