0 2508 visningar

7 svar

Svampbok för all svamp

Trollehatt

31 jul 2011 kl. 22:22

Söker namn på någon svampbok som tar upp i princip alla svampar vi har i våra marker. Vill vidga mina vyer och inte enbart titta på matsvampar.

Vad rekommenderar ni?

0

Birgitta F

31 jul 2011 kl. 22:27

typ 7-10 st allt från gamla till nya…....
Själv har jag 5 varianter;
Nordstedts stora svampbok
Svampar en fälthandbok (Ryman Holmåsen)
Tidens svampguide
Svampar i skog och mark ( Bo Nylen)
Nya svampboken ( P Holmberg)
+ ett och annat till

0

Tina Nordberg

1 aug 2011 kl. 09:15

Den bok som jag verkligen gillar är:
Svampar av Svengunnar Ryman o Ingmar Holmåsen

Föe stor att ha i fickan, men den täcker mycket.

0

Elisabeth jansson

1 aug 2011 kl. 17:09

Klart bästa boken för alla svampar
Svampar av Svengunnar Ryman o Ingmar Holmåsen

Bästa matsvampsboken med förväxlingssvampar är Nya svampboken P Kolmberg och Hans Marklund

Med dessa två kommer du långt!

I Ryman Holmåsen finns det nycklar till vissa svampar

0

Irene A

1 aug 2011 kl. 17:22

Ryman’s “Svampar, en fälthandbok” har varit standardverket sen 80-talet när det gäller svampböcker med bra fotografier.

Utgångna från förlagen, men kanske möjliga att hitta på Blocket eller antikvariat, är
Norstedts “Stora Svampbok” och Nylén’s “Svampar i Norden och Europa”. Båda, som också är med fotografier, tycker jag är bra komplement.

Själv gillar jag också Bon’s “Svampar, en fälthandbok”. Den innehåller tecknade bilder och ryms i fickan.

Den enda “kompletta” svampboken för tillfället, är “Funga Nordica”, som innehåller nycklar till - och korta beskrivningar av - alla kända soppar och skivlingar, men något utrymme för bilder finns inte där. Den är tung nog ändå (å andra sidan finns ju alltid Google om man vill hitta bilder på svampar..).

0

gunnar.ebeling@tele2.se

14 sep 2014 kl. 14:13

Svampar en fälthandbok “ryman holmåsen önskas Pris ?

0

Irene A

14 sep 2014 kl. 14:24

Den har kommit i nyutgåva och finns i handeln. 290 kr hos adlibris t.ex.

http://www.prisjakt.nu/bok.php?p=31936

0

svampklas

9 nov 2017 kl. 18:07

Stora svampboken, finns nu som dvd / cd -skiva att läsa på din dator. Förutom allt som fanns i den tryckta boken så innehåller den över 200 arter som inte fick plats i boken, Det är stora bilder och ibland flera på varje art. I stora svampboken ingår även den uppdaterade Tickboken 3. Allt detta för 315 skr. sänd in ditt namn och adress till jaederfeldtklas@gmail.com, så kommer skivan samt beskrivning hur du betalar.
Jag har även kommit på ett sätt att sända den digitalt, för dig som inte har cd-spelare i datorn, maila din adress till jaederfeldtklas@gmail.com

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?